تعهدات کشورهای شرکت کننده در اجلاس گلاسکو کافی نیست

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری اکسیوس، تجزیه و تحلیل جدیدی که در اجلاس آب و هوایی سازمان ملل موسوم به “کاپ۲۶” منتشر شده، نشان می‌دهد، علیرغم تعهد کشورها مبنی بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ و رسیدن به نقطه کربن خنثی (انتشار صفر کربن) تا سال ۲۰۵۰، جهان

کد خبر : 6504
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 نوامبر 2021 - 12:04
تعهدات کشورهای شرکت کننده در اجلاس گلاسکو کافی نیست

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری اکسیوس، تجزیه و تحلیل جدیدی که در اجلاس آب و هوایی سازمان ملل موسوم به “کاپ۲۶” منتشر شده، نشان می‌دهد، علیرغم تعهد کشورها مبنی بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ و رسیدن به نقطه کربن خنثی (انتشار صفر کربن) تا سال ۲۰۵۰، جهان همچنان در مسیری قرار دارد که در سال ۲۰۳۰ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به دو برابر آنچه که قرار بود براساس پیمان آب و هوایی پاریس باشد، می رسد.   

از آنجایی که مذاکره کنندگان این هفته قرار است بر روی جزئیات متن توافقنامه آب و هوایی کار کنند، اکنون با اختلاف بزرگی که بین تعهدات تا به امروز و آنچه برای جلوگیری از تاثیرات بدتر تغییرات آب و هوایی لازم است، مواجه شده اند.  

تجزیه و تحلیل های جدید نشان می دهد که جهان اکنون در مسیر گرم شدن ۲.۴ درجه سانتی گراد (۴.۳۲ درجه فارنهایت) قرار دارد.

به عبارتی براساس یافته های این گروه و باتوجه به سیاست‌های کنونی (یعنی آنچه در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد)، کره زمین احتمالا تا سال ۲۱۰۰ حدود ۲.۷ درجه سانتیگراد (۴.۸۶ درجه فارنهایت) در مقایسه با سطح پیش از صنعتی شدن گرم خواهد شد.

چنین گرمایشی با هدف توافق پاریس مبنی بر حفظ گرمایش تا زیر ۲ درجه سانتیگراد و محدودتر کردن آن به ۱.۵ درجه سانتیگراد ناسازگار است.

هدف اجلاس بین المللی تغییرات آب و هوایی در گلاسکو هم تا حد زیادی حفظ گرمایش ۱.۵ درجه ای کره زمین است. اما تحلیلگران می گویند حتی با وجود تمام تعهدات جدید گلاسکو برای سال ۲۰۳۰، ما در سال ۲۰۳۰ تقریبا دو برابر میزان مورد نیاز برای حفظ گرمایش ۱.۵ [درجه] کربن منتشر خواهیم کرد.

«آلوک شارما» از وزرای کابینه «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس که ریاست این اجلاس را برعهده دارد دیروز سه شنبه در یک نشست مطبوعاتی گفت: «بدیهی است که در چند روز گذشته چندین گزارش منتشر شده است و من گمان می کنم که گزارش های بیشتری منتشر شود. این گزارش ها نشان می دهد که پیشرفت هایی حاصل شده اما به وضوح کافی نیست».

«بیل هیر» مدیرعامل گروه تجزیه و تحلیل تغییرات آب و هوایی هم در این خصوص گفت: «این برای رهبران بسیار خوب است که ادعا کنند هدف کربن خنثی دارند، اما اگر برنامه‌ای برای رسیدن به آن هدف ندارند و اهداف ۲۰۳۰ آنها به اندازه ای که باید برای رسیدن به نقطه مورد نظر کافی نیست، این اهداف تنها خودنمایی است». وی افزود: «در نشست گلاسکو شکاف جدی نمایان است».

پیش از این هم «آنتونی گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد پس از نشست رهبران ملی برای مذاکره درباره سیاست آب و هوایی در مصاحبه با خبرنگاران در مقر سازمان ملل در شهر نیویورک هشدار داد، اجلاس آب و هوایی که قرار است در شهر گلاسکوی اسکاتلند برگزار شود با خطر بالای شکست مواجه است، مگر این که رهبران جهان اقدامات قوی تری را برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای بکار بندند.

اجلاس آب و هوایی گلاسکو نوامبر امسال (۱۰ تا ۲۱ آبان) با حضور شماری از رهبران جهان، کارشناسان امور زیست محیطی و  فعالان حامی مقابله با چالش های مربوط به تغییرات آب و هوایی در حال برگزاری است.

برچسب ها :

ناموجود