توافق سناتورهای آمریکايی بر سر محدودیت خشونت مسلحانه

منابع خبری از حصول توافقی میان سناتور‌های آمریکایی بر سر خشونت مسلحانه در این کشور خبر دادند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، سناتور‌های آمریکایی امروز (یکشنبه) به توافقی بر سر اعمال محدودیت خشونت مسلحانه در این کشور دست یافتند.

 خبرگزاری هیل نیز در گزارشی اعلام کرد پس از یک رشته تیراندازی گسترده که بحث کنترل اسلحه را در آمریکا برانگیخته است،  ۲۰ سناتور از دو حزب دموكرات و جمهوری خواه،  یک قرارداد چارچوبی را برای رسیدگی به خشونت‌های مسلحانه اعلام کردند.

بنابر اعلام این پایگاه، چارچوب ارائه شده کنونی، شامل بودجه برای اقدامات ایمنی مدارس و سلامت روان، و همچنین الزامی برای بررسی سوابق نوجوانان زیر ۲۱ سال برای خرید اسلحه گرم است. این چارچوب را برخی از نمایندگانی که در حال مذاکره پیرامون اقدامات مرتبط با اسلحه در مجلس بودند، اعلام کردند.

این گروه در بیانیه‌ای گفت: «امروز، ما یک پیشنهاد مشترک و دو حزبی را برای محافظت از کودکان آمریکا، ایمن نگه داشتن مدارس و کاهش خطر خشونت در سراسر کشورمان اعلام می‌کنیم. خانواده‌ها می‌ترسند و این وظیفه ماست که دور هم جمع شویم و کاری انجام دهیم که به بازگرداندن احساس امنیت کمک کند.»

«کریس مورفی» سناتور آمریکایی، هم پس از ارائه این قانون در پیامی توییتری نوشت: «گروهی متشکل از ۲۰ سناتور از دو حزب (۱۰ سناتور دموکرات و ۱۰ جمهوریخواه) در حال توافق بر سر اولین چارچوب خشونت مسلحانه در ۳۰ ساله گذشته هستند، که جان انسان‌ها را نجات می‌دهد.»

مورفی در ادامه نوشت که چارچوب ارائه شده شامل موارد ذیل است: «بودجه عمده برای کمک به ایالت‌ها برای تصویب و اجرای دستورات مداخله در بحران که به مجریان قانون اجازه می‌دهد تا به طور موقت سلاح‌های خطرناک را از افرادی که برای دیگران یا خودشان خطرآفرین هستند دور کنند. میلیارد‌ها [دلار] بودجه جدید برای سلامت روان و ایمنی مدارس، از جمله پول برای ساخت ملی کلینیک‌های سلامت روان جامعه. اولین قانون فدرال علیه قاچاق اسلحه که یک ابزار متفاوت برای جلوگیری از جریان اسلحه‌های غیرقانونی به شهر‌ها خواهد بود.»

او در انتها نوشت: «تدوین این قانون و تصویب آن از هر دو مجلس آسان نخواهد بود. ما تا رسیدن به میز رئیس‌جمهور راه زیادی داریم. اما با کمک و فعال بودن شما می‌توانیم این کار را انجام دهیم. این بار شکست نمی‌تواند یک گزینه باشد.»

اندکی بعد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، هم این اقدام را تمجید کرد و آن را «گامی مهم» برای این کشور خواند.

او در بخشی از بیانیه خود گفت: «هر روز که می‌گذرد، کودکان بیشتری در این کشور کشته می‌شوند: این چارچوب هر چه زودتر پای میز من بیاید، زودتر می‎توانم آن را امضا کنم و زودتر خواهیم توانست از این اقدامات برای نجات جان افراد استفاده کنیم.»

این در حالیست که شب گذشته صد‌ها نفر از شهروندان آمریکایی با برگزاری تجمع در شهر «فلوریدا» خواستار محدود شدن فروش سلاح در این کشور شدند. شرکت کنندگان در این تجمع، بر لزوم تصویب قوانینی برای محدود کردن استفاده و نگهداری از سلاح در آمریکا تاکید کردند.

از طرفی شهروندان در نیویورک و واشنگتن، هم تظاهراتی را در حمایت از قوانین کنترل سلاح برپا کردند.

به تازگی در تیراندازی مرگبار در یک مدرسه ابتدایی در تگزاس آمریکا، ۲۱ تن، از جمله ۱۹ کودک جان خود را از دست دادند. همچنین در جریان تیراندازی دسته جمعی پنجشنبه هفته گذشته در مریلند هم چندین نفر قربانی شدند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا