توصیه‌های هواشناسی در پی بارش‌ها وکاهش دما/ افزایش ارتفاع موج در جنوب کشور

سازمان هواشناسی نسبت به بارش برف و کولاک در هشت استان و بارش شدید باران در شش استان، سیلابی شدن مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر همچنین وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در جنوب کشور و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی هشدار داد. به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از فعالیت

کد خبر : 89047
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 10 ژانویه 2023 - 19:27
توصیه‌های هواشناسی در پی بارش‌ها وکاهش دما/ افزایش ارتفاع موج در جنوب کشور



سازمان هواشناسی نسبت به بارش برف و کولاک در هشت استان و بارش شدید باران در شش استان، سیلابی شدن مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر همچنین وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در جنوب کشور و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی هشدار داد.

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از فعالیت سامانه جوی همراه با بارش‌های برف و کولاک یا رخداد مه و کاهش نسبی دما طی روز سه‌شنبه ( ۲۰ دی)  در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، جنوب و غرب اصفهان، شمال فارس، شمال و ارتفاعات کرمان خبر داد.

بر اثر این مخاطره اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، اختلال در ناوگان حمل و نقل هوایی و زمینی، یخبندان و مه در جاده‌ها، خسارت به صنعت کشاورزی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول، خودداری دامداران و عشایر از عبور از ارتفاعات، عایق‌بندی و محافظت از کندوها و تغذیه کمکی کلونی‌ها را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه نیز نسبت به فعالیت سامانه جوی همراه با بارش‌های شدید باران ، گاهی توام با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت وکاهش نسبی دما طی روز سه شنبه ( ۲۰ دی) در بوشهر، جنوب فارس، کرمان، هرمزگان و نیمه شمالی سیستان و بلوچستان هشدار داد.

بر اثر این مخاطره آبگرفتگی معابر عمومی، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال صاعقه، تاخیر و احتمال لغو پروازها و خسارت به صنعت کشاورزی پیش‌بینی می‌شود.

به توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط جوی خودداری از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رودر دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی همچنین انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول، پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه های ورودی و خروجی آب استخرهای کشاورزی و جلوگیری از ورود آب گل آلود به آن‌ها را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج درمناطق ساحلی ۱تا ۱.۵ متر در مناطق دور از ساحل تا ۲.۵ متر از سه‌شنبه تا ظهر یکشنبه (۲۰ تا ۲۵ دی) خبر داد.

این مخاطره جوی روز سه‌شنبه در خلیج فارس، چهارشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل خلیج فارس، تنگه هرمز، جمعه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز، مناطق دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان و یکشنبه در تنگه هرمز پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره خسارت به شناورهای سبک، تفریحی و احتمالا نیمه‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی نسبت به محدودیت در تردد با شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و فراساحل را توصیه می‌کند.

سازمن هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از افزایش سرعت باد و ارتفاع امواج درمناطق ساحلی ۱تا ۱.۵ متر در مناطق دور از ساحل ۱.۵ تا ۲.۵ متر از سه‌شنبه تا پنجشنبه (۲۰ تا ۲۲ دی) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه درتنگه هرمز، چهارشنبه در دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان و هرمزگان و پنجشنبه در خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل بوشهر پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها، احتمال غرق شدن شناورهای سبک، تفریحی و نیمه‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات، اجتناب از شنا و غواصی به‌ویژه در فراساحل، محدودیت در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی ، اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت احتمالی، جمع‌آوری تورهای صیادی واعمال محدودیت در فعالیت‌های دریایی را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم برای مواجهه با پدیده‌ای جوی را داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند. 

انتهای پیام



منبع

برچسب ها :

ناموجود