توضیحات تقی‌پور درباره موضوعی که رسوایی در جلسه کمیسیون طرح صیانت نام گرفت

طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه فضای مجازی یا همان طرح صیانت در افکار عمومی، روزهای گذشته برای مدت ۱۰ روز به مرکز پژوهش‌ها رفت تا علاوه بر بررسی بیشتر در این مرکز، نظرهای دولت و وزارت ارتباطات در آن اعمال شود. غلامرضا نوری قزلجه عضو کمیسیون مشترک طرح گفته که تلاش شد

کد خبر : 11652
تاریخ انتشار : جمعه 3 دسامبر 2021 - 20:50
توضیحات تقی‌پور درباره موضوعی که رسوایی در جلسه کمیسیون طرح صیانت نام گرفت

طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه فضای مجازی یا همان طرح صیانت در افکار عمومی، روزهای گذشته برای مدت ۱۰ روز به مرکز پژوهش‌ها رفت تا علاوه بر بررسی بیشتر در این مرکز، نظرهای دولت و وزارت ارتباطات در آن اعمال شود. غلامرضا نوری قزلجه عضو کمیسیون مشترک طرح گفته که تلاش شد تا قید «اعمال ماده ۱۴۲ آیین نامه داخلی مجلس» برای الزام دریافت نظر دستگاه‌های ذیربط، کارشناسان، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصوبه امروز قرار بگیرد، اما برخی اعضای کمیسیون، این موضوع را با تفسیر خود بدون الزام دریافت نظر دستگاه‌های دیگر تصویب کردند.

پس از این اتفاق، محتوایی با عنوان «صوت غیرعلنی در جلسه طرح صیانت» از دهمین جلسه کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه فضای مجازی منتشر شد که سه نفر از اعضای هیئت رئیسه آن در حال بررسی شیوه رأی گیری برای ارسال طرح به مرکز پژوهش‌ها هستند. در این صوت که به نظر می‌رسد تصاویر زنده پیش از آغاز رسمی جلسه کمیسیون مشترک باشد، لطف الله سیاهکلی سخنگو، مهرداد ویس‌کرمی دبیر دوم و رضا تقی‌پور انوری رئیس کمیسیون به این صورت گفت‌وگو می‌کنند:

سیاهکلی: آقای رئیس اول دومی رو بگیریم که رأی نمیاره.

تقی‌پور: اول دومی رو رأی بگیریم؟

سیاهکلی: …اولی رو اول بگیری قر و قمیش میان. دقت کردی چی شد؟ متوجه شدی؟ اول اولی رو بگیری رأی نیاره، دومی میاره. چون دو تا پیشنهاد بیشتر نیست دیگه. 

تقی‌پور: خب الان ما اولی بهتره برامون یا دومی؟

ویس‌کرمی: همین خوبه. دیگه حرفی از ۱۴۲ نمی‌زنیم…

رضا تقی‌پور انوری، رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه فضای مجازی درباره این اتفاق به باشگاه خبرنگاران جوان توضیح می‌دهد: 

 آقای تقی‌پور، عده‌ای از اعضای کمیسیون مشترک معتقد بودند ماده ۱۴۲ آیین نامه داخلی مجلس برای بررسی بیشتر اعمال شود، با توجه به صوتی که در فضای مجازی منتشر شده است، شما به عنوان رئیس کمیسیون چرا چنین لابی کردید؟

 شما با آقای سیاهکلی صحبت کنید، ایشان سخنگو هستند و قرار شد توضیح دهند. این جلسه هیئت رئیسه کمیسیون بوده که معمولاً پیش از آغاز نشست کمیسیون درباره دستور کار برگزار می‌شود و آن را پخش کرده‌اند. بیشتر سوالمان این است که دو پیشنهاد مذکور را چگونه مطرح کنیم تا از نظر تقدم و تأخر مطرح شدن در جلسه مورد اعتراض واقع نشود. این صوت به صورت کامل پخش نشده است.

 اگر صوت به صورت کامل منتشر شود، چه چیزی بیشتر بیان شده است؟

 ما آقای ویس کرمی و سیاهکلی با هم صحبت می کنیم که ابتدا کدام پیشنهاد را مطرح و برایش رأی گیری کنیم. این مهم است.

در فضای مجازی منتشر شده ظاهراً آقای ویس‌کرمی می‌گوید پیشنهاد اول که برایش رأی گیری نشود،خوب است و ما دیگر حرف از ماده ۱۴۲ نمی‌زنیم و طرح را در سطح خودمان به مرکز پژوهش‌ها می‌فرستیم. با این صحبت گویی یک گروه می‌خواهند نظر خودشان را اعمال کنند. 

شما مکالمات جلسه قبل را گوش دهید که در آن مخالفان و موافقان پیشنهادها صحبت کردند. چون تعداد کافی اعضا در کمیسیون حضور نداشتند، نتوانستیم آن روز رأی گیری کنیم و بنابراین اصلاً قرار نبود مجدداً مخالفان و موافقان صحبت کنند. علت مخالفت اعمال ماده ۱۴۲ در همان اظهار نظرهای نشست‌های گذشته مشخص است و اساساًمعتقد بودند ماده ۱۴۲ در این شرایط کنونی شامل این طرح نمی‌شود، زیرا پیشتر طرح یک بار به مرکز پژوهش‌ها رفته است. هیچ وقت هم در تاریخ مجلس، صحن چیزی را طبق ماده ۱۴۲ آیین نامه داخلی به مرکز پژوهش‌ها نمی‌فرستد و از این نظر میان اعضاء اختلاف بود. علت این گفته آقای ویس‌کرمی هم همین است که به ماده یاد شده در آیین نامه استناد نکنیم.

آنها می‌گفتند مدتی به مرکز پژوهش‌ها برود و پیشنهادهای وزارت ارتباطات و مرکز اعمال شود. اینکه برخی گفتند با اعمال ماده ۱۴۲ آیین نامه داخلی مجلس، طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه فضای مجازی مدت بیشتری در مرکز پژوهش‌ها می‌ماند، شبهه بی‌منطق و غلطی است.  اگر ماده ۱۴۲ را با دقت نگاه کنید، نوشته «حداکثر» ۴۵ روز فرصت هست. این‌ها همه حاشیه سازی دوستان منتقدی است که کم آورده‌اند و می‌خواهند با حاشیه به متن غلبه کنند. برخی با انتشار این صوت انگار کشف مهمی را انجام داده‌اند، در صورتی که گفت‌وگوی ما در محیط عمومی اتفاق افتاده و همه اطراف ما نشسته بودند.

در صحن علنی ثبت پیشنهادها سیستمی جلو می‌رود و تقدم و تأخر ثبت پیشنهاد کاملاً مشخص است، اما در کمیسیون ما ثبت پیشنهادها به صورت شبکه‌ای و یارانه‌ای نیست و مشکل این است که پیشنهادها با آن دقت لازم ثبت نمی‌شود و کلیت آن ثبت شده است. البته همه قبول داشتند همین دو پیشنهاد مطرح شده است. برخی می‌گفتند طرح در کمیته‌ها بررسی شود و عده‌ای دیگر بیان می‌کردند به مرکز پژوهش‌ها برود. موضوع نامعلوم و پنهانی وجود ندارد و این حاشیه‌سازی‌ها یعنی خیانت علیه شفافیت، زیرا جلسات این کمیسیون به صورت زنده پخش می‌شود.

23231

برچسب ها :

ناموجود