توفان در راه باکینگهام

از همین‌رو بسیاری پیش‌بینی کرده‌اند که احتمالا به‌دلیل نوع نگاه‌ها و عملکرد چارلز و همچنین مفاسد اقتصادی عدیده‌ای که در زمان ولیعهدی داشته، او می‌تواند عملا به فرد پایان‌دهنده به سیستم سلطنتی در انگلستان تبدیل شود.

حضور چارلز سوم درکاخ باکینگهام، بار دیگر به تقویت دوگانه «سلطنت _ جمهوریت» و اعتراض‌های عمومی نسبت به ریخت‌و‌پاش‌های دربار منجر شده است.

این اعتراض‌ها با انتشار اخبار مربوط به هزینه شش میلیارد پوندی خاکسپاری ملکه وارد مرحله تازه‌تری شده است! فراموش نکنیم که به‌واسطه «ناتوانی دولت انگلیس در مدیریت شرایط پسابرگزیت» و «تشدید بحران انرژی و افزایش هزینه‌های ناشی از جنگ اوکراین»، اکنون اکثر شهروندان انگلیسی وضعیت اقتصادی و معیشتی مناسبی ندارند. در چنین شرایطی مشاهده برگزاری مراسم‌های تشریفاتی از سوی شهروندان انگلیسی، آن هم با مالیات هنگفتی که مردم پرداخت می‌کنند به خشم آن‌ها منجر شده است.

فراتر از آن، در روز‌های اخیر به‌دنبال درگذشت ملکه الیزابت دوم و آغاز پادشاهی چارلز سوم، چند نفر در بریتانیا به‌دلیل اعتراض بازداشت شده‌اند. فعالان آزادی بیان می‌گویند که دستگیری معترضان در بریتانیا پس از درگذشت ملکه الیزابت دوم «عمیقا نگران‌کننده» است. طبق قانون ظاهری و ادعایی در انگلیس، هر‌کس در این کشور حق دارد اعتراض مسالمت‌آمیز داشته باشد. حق آزادی بیان و آزادی تجمع در قانون مصوب پارلمان بریتانیا در سال۱۹۹۸ گنجانده شده است! درهر حال، این دستگیری‌ها در رویداد‌هایی انجام شده که به‌مناسبت مرگ ملکه و اعلام پادشاهی چارلز سوم، پادشاه جدید بریتانیا برگزار شدند.

یک پادشاه و ده‌ها پرونده!

نام پرنس چارلز سوم طی سال‌های گذشته با پرونده‌های متعددی گره خورده است! وی در طول مدت حضور خود در کاخ باکینگهام هیچ‌گاه قدرت تاثیرگذاری روی مادرش (الیزابت دوم) را نداشته و رسانه‌ها از او به‌عنوان فردی بی‌اراده یاد کرده‌اند.

راحت‌طلبی و صرف هزینه‌های هنگفت پرنس چارلز در طول دهه‌های گذشته به یکی از اصلی‌ترین سوژه‌های منتقدان نهاد سلطنت در انگلیس تبدیل شده است.

فراتر از آن، پس از مرگ مشکوک دایانا _ همسر اول پرنس چارلز _ او نسبت به بسیاری از ابهامات در‌خصوص این ماجرا خودداری کرد. ازدواج چارلز با یکی از معشوقه‌های قدیمی وی (پس از مرگ دایانا) مولد نارضایتی‌ها و انتقاد‌های زیادی در قبال وی بوده و هنوز با گذشته حدود ۲۵ سال از مرگ دایانا، هنوز ابعاد این پرونده برای مخاطبان انگلیسی آن پوشیده مانده است.

معمای رشوه‌های پنهانی

یکی از موضوعاتی که طی سال‌های اخیر به‌کرات از سوی رسانه‌های غربی افشا شده، مربوط به رشوه‌گیری‌های متعدد چارلز از مقامات عربی بوده است.

روزنامه ساندی‌تایمز اخیرا با انتشار گزارشی از دریافت سه بسته نقدی از سوی شاهزاده چارلز از شیخ حمد بن‌جاسم آل‌ثانی، نخست‌وزیر پیشین قطر پرده برداشته بود.

حمد بن‌جاسم در یکی از مناسبت‌ها یک میلیون یورو پول در پاکت‌های خرید فروشگاه «فورنتوم و میسون» به پسر ارشد ملکه انگلیس پرداخته است. پس از افشای این ماجرا، چارلز سوم در‌صدد توجیه این مسأله برآمد. رسانه‌های وابسته به دربار سلطنتی انگلیس مدعی شدند تا دریافت این مبالغ را «کمک‌های خیریه» معرفی کنند.

منتقدان، اما گفتند که نفس شکل‌گیری چنین مباحثی به معنای وجود عدم شفافیت در گردش‌های مالی خاندان سلطنتی تلقی شده و ظن عادی بودن دریافت رشوه از سوی دربار سلطنتی را تقویت می‌کند.
ماجرا به این نقطه ختم نشد! روزنامه ساندی‌تایمز در یکی دیگر از گزارش‌های خود با ارائه اسنادی از اقدام پرنس چارلز در دریافت مبالغی از خانواده اسامه بن‌لادن، سرکرده پیشین گروه تروریستی القاعده در سال ۲۰۱۳ پرده برداشت. پرنس چارلز این مبلغ را از برادران ناتنی اسامه بن‌لادن دریافت کرده است.

ثروتی بی انتها و پادشاهی ناتوان!

چارلز ۷۳ ساله که اکنون پادشاه بریتانیاست، هفت دهه در صف تاج و تخت قرار داشت. نه او و نه درباریان هرگز مایل نبودند که درباره این لحظه خاص به‌طور علنی صحبت کنند.

چشم‌انداز مرگ ملکه همیشه برای آن‌ها یک موضوع خصوصی غم‌انگیز در‌نظر گرفته می‌شد. چارلز از زمان مرگ شاهزاده فیلیپ، پدرش در بهار سال۲۰۲۱ در حالی‌که ملکه کمتر در مراسم عمومی حضور داشته حلقه سلطنتی در اطراف خود را کوچک‌تر کرده بود. چارلز نقشی را برعهده خواهد گرفت که قرار است در زمان تغییر، در زمان نوسانات سیاسی و اجتماعی، ثبات را نشان دهد.

ثروت پادشاه جدید حدود ۳۲۰میلیون دلار تخمین زده می‌شود و او پس از مادرش ملکه الیزابت دوم، دومین فرد ثروتمند در خانواده حاکم است. چارلز موفق شد درآمد سالانه خود را در سال گذشته به حدود ۲۷میلیون دلار افزایش دهد و این در‌حالی است که بریتانیا در بحران اقتصادی به‌سر می‌برد. بدیهی است در چنین شرایطی، لزومی نسبت به حفط نهاد سلطنت از سوی بسیاری از شهروندان انگلیسی دیده نمی‌شود! ضمن آن‌که مستعمره‌های سابق انگلیس نیز تمایل شدیدی نسبت به جدایی از قلمرو پادشاهی این کشور و تبدیل شدن به بازیگرانی کاملا مستقل در نظام بین‌الملل دارند. آری! روز‌های تاریکی برای وارثان تاج و تخت ملکه در کاخ باکینگهام در پیش است.

روزنامه جام جم 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا