جاسوسی دولت یونان از سیاستمداران، نیرو‌های پلیس و خبرنگاران

بر اساس تحقیقات روزنامه یونانی داکیومنتو [Documento]، دولت یونان نرم‌افزار‌های جاسوسی خود را بر روی تلفن‌های ده‌ها سیاستمدار، روزنامه‌نگار، مقام دولتی و بازرگان نصب کرده است.  بر اساس گزارشی که روز یکشنبه در این روزنامه منتشر شد، یکی از روسای پلیس نیز هدف جاسوسی دولت یونان قرار گرفته بوده است. روزنامه داکیومنتو که به مدت

کد خبر : 67881
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 نوامبر 2022 - 8:15
جاسوسی دولت یونان از سیاستمداران، نیرو‌های پلیس و خبرنگاران

بر اساس تحقیقات روزنامه یونانی داکیومنتو [Documento]، دولت یونان نرم‌افزار‌های جاسوسی خود را بر روی تلفن‌های ده‌ها سیاستمدار، روزنامه‌نگار، مقام دولتی و بازرگان نصب کرده است.

 بر اساس گزارشی که روز یکشنبه در این روزنامه منتشر شد، یکی از روسای پلیس نیز هدف جاسوسی دولت یونان قرار گرفته بوده است.

روزنامه داکیومنتو که به مدت چند ماه در حال بررسی این رسوایی بوده، مدعی شده است که سرویس اطلاعات ملی یونان به دستور کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر، بر روی دستگاه میکالیس کارامالاکیس، رئیس سابق اداره پلیس، نرم افزار جاسوسی پرداتور [ Predator]را نصب کرده است.

براساس این گزارش تعداد افرادی که از آن‌ها جاسوسی شده است، به بیش از ۱۰۰ نفر میرسد. این لیست شامل نیکوس آندرولاکیس – سیاستمدار مخالف، کریستوس بارداکیس – دادستان، تینا مساروپولو، تاناسیس کوکاکیس و استاوروس میکالودیس – روزنامه نگار و همچنین تعدادی از مشاوران و معتمدین خود میتسوتاکیس می‌شود.

نخست وزیر یونان که به طور مستقیم بر فعالیت سرویس اطلاعات ملی کشور نظارت می‌کند، هرگونه دخالت در این رسوایی را رد کرده است.

پس از آنکه الکسیس سیپراس، رهبر اپوزیسیون، از نخست‌وزیر خواست تا از پنهان‌کاری دست بردارد و به این ادعا‌ها پاسخ بدهد، یانیس اویکونومو، سخنگوی وی، ادعا‌های مطرح شده در زمینه شنود تلفن افراد را ادعا‌هایی اثبات نشده و غیرقابل اثبات توصیف کرد.

اویکونومو رهبر اپوزیسیون را به تلاش برای ایجاد بحران سیاسی برای توجیه شکست قریب الوقوع [حزبش]در انتخابات آینده متهم کرد.

براساس گزارش داکیومنتو، سرویس اطلاعات ملی یونان تلفن شخص اویکونومو را نیز شنود کرده است.

برچسب ها :

ناموجود