حرف رئیسی در دولت خریدار ندارد/در بخشی از مشکلات کشورهای خارجی مقصر نیستند/در معرض جنگ خارجی نیستیم

جواد مرشدی: امروز یکی از سیاستمداران اصولگرا ضمن انتقاد از برخی سیاست های اقتصادی دولت و ناکارآمدی برخی وزرا گفته باید به شرایط جنگی تن دهیم. عباس سلیمی نمین معتقد است دولت سیزدهم بیش از یک سوم عمر خود را پشت سر گذاشت اما وضعیت تحقق شعارهای انقلابی این دولت در هاله ای از ابهام

کد خبر : 66498
تاریخ انتشار : شنبه 19 نوامبر 2022 - 15:45
حرف رئیسی در دولت خریدار ندارد/در بخشی از مشکلات کشورهای خارجی مقصر نیستند/در معرض جنگ خارجی نیستیم

جواد مرشدی: امروز یکی از سیاستمداران اصولگرا ضمن انتقاد از برخی سیاست های اقتصادی دولت و ناکارآمدی برخی وزرا گفته باید به شرایط جنگی تن دهیم. عباس سلیمی نمین معتقد است دولت سیزدهم بیش از یک سوم عمر خود را پشت سر گذاشت اما وضعیت تحقق شعارهای انقلابی این دولت در هاله ای از ابهام قرار دارد و به نظر می رسد امروز حرکت به سمت حکمرانی نو در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در چارچوب نظام سیاسی جمهوری اسلامی ضروری به نظر می رسد.

وی گفته دولت حتی اگر نیروهای جوان به کارگرفته ، حتما باید تیم های مشاوره اش را تقویت کند. مشاورینی که بتوانند به آن ها برای حل مسئله و باز کردن میادین جدید کمک کنند. در برخی امور کُندی هایی را از دولت شاهدیم به خصوص تعویض نیروهایی که در ۱۶ ماه گذشته تجربه خوبی از مدیریت آن ها کسب نکردیم، باید رودربایستی را کنار گذاشت تا تحرکات خودمان را براساس اشراف بهتر بر مسائل بین الملل و مسائل داخلی رقم بزنیم. «خبرآنلاین» در گفت و گو با شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به چرایی طرح شرایط جنگی توسط این فعال سیاسی اصولگرا پرداخته است.

امروز یکی از سیاستمداران اصولگرا گفته باید به شرایط جنگی تن دهیم ،منظور ایشان از طرح چنین موضوعی چه بوده است ؟

به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می گویم ما در حال حاضر تهدید نظامی علیه کشور نداریم که بخواهیم اعلام جنگ کنیم و یا شرایط را جنگی اعلام کنیم . اما در حال حاضر یک سری اعتراضات و پیشنهادات در باره آن ها وارد است. اوضاع داخلی قابل مدیریت است. شرایط جنگی زمانی است که در مقابل دشمن بیرونی قرار بگیریم و فقط در این صورت از تعبیر شرایط جنگی استفاده می شود نه بخاطر اعتراضات داخلی. مقام معظم رهبری امروز باز هم کسانی را که اشتباه کردند، ازمعترضان تفکیک کردند.

محوریت اعتراض ها در باره چیست؟

عده ای در کشور اعتقاد میانه ندارند، یا صفر و یا صد را می بینند. در حالی که شرایط موجود، صفر و صد نبوده و یک شرایط واقعی است. عده ای به عملکرد دولت و وضعیت اقتصادی اعتراض دارند. دولت نباید اعتراضات مردم را نادیده بگیرد. یک عده فریب خورده دنبال ساقط کردن ایران هستند و از بیرون مرزها، فرمان می گیرند. این مسائل را باید تفکیک کنیم ولی آنچه باید بپذیریم، حساسیت این اعتراضات به کارکردهای اقتصادی ، وضعیت موجود و همچنین مسائل و مشکلات موجود است. این که بخواهیم یک جانبه همه را محکوم کنیم و همه را اغتشاشگر و به نوعی ازنظام جدا بدانیم، کار درستی نیست و کمکی به نظام نمی کند. به نظر من بهترین تعبیر همان است که مقام معظم رهبری برای چندمین بار مطرح کرده اند و می گویند باید صف اغتشاشگر از دیگر نیروها تفکیک شود.

بنابراین اعتقاد دارم که یک سری مسائل در عملکرد دولت به واسطه مدیران ناتوان و ناکارآمدوجود دارد. واقعا دربخشی از مشکلاتی که پیش آمده، کشورهای خارجی مقصر نیستند، اگر چه نباید از کشورهای خارجی نظیر آمریکا، انگلیس، عربستان و برخی از کشورها که دشمن جمهوری اسلامی ایران هستند غفلت کنیم. آن ها چهل سال است که علیه ایران توطئه، برنامه ریزی و هزینه می کنند و این یک بحث جداست.

حرف رئیسی در دولت خریدار ندارد/در بخشی از مشکلات کشورهای خارجی مقصر نیستند/در معرض جنگ خارجی نیستیم

برای خنثی کردن این برنامه ها چکار کرده ایم ؟

به اعتقاد من برای خنثی کردن برنامه های دشمن استفاده از منابع عظیم و غنی و خدادادی کشور با استفاده از مدیران توانمند، لایق و شایسته که در این مملکت کم نیستند بهترین راهکار است. نه مدیران رانتی و ناکار آمد که فقط لابی بلد هستند و کار بلد نیستند. ما نباید از شرایط موجود غافل باشیم وسبک هم نباید بگیریم،سبک گرفتن به منزله نادیده گرفتن خواست مردم است .

چگونه می توانیم در این شرایط اوضاع را مدیریت کنیم؟

با تغییر رفتار مدیران اجرایی کشور و این یک تلنگری است به مدیران ناکارآمد. بالاخره اینکه نظام، رهبری ،دین ،مذهب و پرچم را در شعارها هدف قرار داده اند که به اعتقاد برخی به کارکردهای دولت و مطالبات انباشت شده که کسی هم پاسخگوی آن نیست بر می گردد. رئیس جمهور حرفی می زند ولی برای اجرایی شدن صاحبی ندارد و این یکی از انتقاداتی است که ما داریم. واقعیت این است که حرف رئیس جمهور در دولت خریدار ندارد، طفره می روند وبی برنامه هستند. به نظر من هیچ کس موافق ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی

نیست مگرمعاندین و مخالفین به علاوه آمریکا و عربستان و برخی از همپیمانان آن ها . اما از این طرف مسائل داخلی که به اعتراضات و اغتشاشات کمک کرده ، بی مدیریتی منابع است . در این بخش ما ضعیف هستیم و باید قبول کنیم .باید در چنین شرایطی رویکرد جمهوری اسلامی به مدیریت منابع در کشور تغییر کند.چرا به سراغ مدیران کار آمد که در حال حاضر گوشه گیر شده اند نمی روند تا از تجربه ،تئوری و توان آن ها استفاده کنند.در مجموع بحث اعلام شرایط جنگی منتفی است اما نباید از این اعتراضات به راحتی عبور کنیم و بگوییم عده ای آمدند و تجمع کردند و تمام شد ،البته باید بپذیریم یک عده ای هم سوار بر موج شده اند .

علاوه بر داستان خانم امینی چه عاملی زمینه ساز این اعتراضات شد؟

به اعتقاد من این موضوع بر می گردد به ناکارآمدی و کارکرد دستگاه های اجرایی در کشور .وقتی در خانواده ای چهار فرزند لیسانس و فوق لیسانس بیکار هستند آیا این موضوع قابل بحث نیست .اینها اغتشاشگر نیستند که بروند و در خیابان اعتراض کنند .به نظر من از زمانی که وزارت اطلاعات و سپاه بیانیه دادند باید این افراد خط خود را جدا می کردند .ولی با این وجود چون عده زیادی گرسنه هستند و مشکل دارند و بیکار هستند به این شکل اعتراض خودشان را اعلام می کنند .باید کسانی را که به عملکرد دولت معترض هستند، از سایرین تفکیک کنیم ،باید واقعیت ها را بپذیریم و کاری نکنیم که موجب تنش شود و جوانان تحریک شوند ،اینها نسخه هایی است که در شرایط فعلی می توان پیچید.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲

برچسب ها :

ناموجود