حضور بی ضابطه مردم، بلای جان «سرخه حصار»



معاون اداره پاک ملی سرخه‌حصار ضمن ارائه توضیحاتی درباره این منطقه گفت: ۹۰ درصد مشکلاتی پارک ملی سرخه حصار مربوط به حضور بی‌ضابطه مردم داخل مناطق پارک است.

به گزارش ایسنا، پارک ملی سرخه‌حصار از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده جهان است که در گذشته قرق بوده و بدین جهت توجه ویژه‌ای بر آن بوده است اما از سال ۶۱ به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ارتقا پیدا کرده است. سرخه حصار دارای پوشش گیاهی غنی، گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار متنوع و ارزشمندی است. پوشش گیاهی این مناطق عموما مرتعی است. گیاهان آن از خانواده گندمیان هستند همچنین گونه‌های بادام وحشی، بنه، سروهای درخت و درختچه‌ای نیز وجود دارد.

گونه‌های غالب در پارک ملی خجیر و سرخه‌حصار قوچ و میش البرزی، گوسفند ارمنی، کل و بز، آهو بومی منطقه، گرگ، کفتار، روباه، شغال، گربه پالاس، انواع پرندگان شکاری، پرندگان مهاجر مانند بالابان، عقاب طلایی – یکی از گونه‌های اصلی منطقه – هستند.

حضور بی ضابطه مردم در سرخه حصار

مهدی مهدوی‌خواه در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه ۹۰ درصد مشکلات محیط بانان سرخه حصار مربوط به حضور بی‌ضابطه مردم داخل مناطق پارک ملی است، اظهارکرد: در هیچ جای دنیا شما با چنین موضوعی برخورد نخواهید کرد اما تنها پارک ملی که همجوار با پایتخت یک کشور است فقط در ایران است. به همین دلیل بسیار راحت می‌توان ماشین را پارک کرد و با طی کردن مسافتی در عرض پنج دقیقه وارد پارک ملی شد. این یکی از بزرگترین معضلاتی است که محیط‌بانان ما با آن درگیر هستند.

وی با بیان اینکه پارک‌های ملی زیستگاه حیات وحش هستند و نه انسان، تاکید کرد: انسان در پارک ملی جایی ندارد تا به عنوان تفرجگاه آن را انتخاب کند. داخل بوستان‌های شهری امکانات لازم برای تفریح انسان تعبیه شده است این در حالیست که در پارک‌های ملی چنین امکاناتی وجود ندارد. در نتیجه این موضوع نیازمند توجه ویژه گردشگران و طبیعت‌گردان است که مطالعات و سطح آگاهی خود را بالا برند و در کنار ماموران حراست از این مناطق باشند نه اینکه کار آن‌ها را زیاد کنند و مشکلات بیشتری را برای آن‌ها به وجود بیاورند.

مهدی خواه اضافه کرد: ورود گردشگر بدون ضابطه در منطقه نیز باعث تخریب زیستگاه‌ها می‌شود و آرامش حیات وحش را نیز برهم می‌زنند. به دلیلی نزدیکی محل سکونت جوامع محلی و شهری به پارک ملی سرخه‌حصار، آن‌ها بدون توجه به تابلوهای منع ورود به پارک ملی وارد منطقه می‌شوند باعث آتش‌سوزی و کثیف کردن منطقه با زباله‌های خود نیز می‌شوند که صورت خوشی ندارد. طبق قانون ابتدا تذکرات لازم برای خودداری از ورود به منطقه داده می‌شود، در صورت بی‌توجهی به اخطار صورتجلسه می‌کنیم و از ضابط قضایی کمک می‌گیریم.

اعتبارات پارک ملی سرخه حصار

معاون اداره پاک ملی سرخه‌حصار درباره اعتبارات داده شده برای اقدامات اجرایی داخل پارک ملی گفت: برای تمام لوله‌کشی‌ها، احداث آبشخورها و نظافت آن‌ها اعتبارات لازم داده می‌شود اما متاسفانه آنقدر تخریب ناشی از حضور بی‌ضابطه گردشگران در این منطقه بسیار است که این اعتبار پاسخگو نیست. ما داخل محدوده پارک ملی سرخه‌حصار باتوجه به همجواری شهر تهران حضور مردم را بسیار زیاد داریم. خواهشمندم که اگر داخل این مناطق حضور پیدا می‌کننند حداقل برای ما مشکلاتی از این قبیل را ایجاد نکنند چراکه محیط‌بانان در سطح منطقه به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند که حیات وحش دچار صدمه و آسیب نشوند و  گونه‌های نادر در منطقه حفظ شوند. متاسفانه این آسیب‌ها باعث ایجاد تنش و مشکلات در سطح پارک می‌شود.

محیط بانان، ضابط قضایی هستند؟

وی درباره نقش ضابط قضایی در حفاظت از محیط زیست اظهارکرد: کلیه همکاران ما داخل مناطق ضابط خاص قضایی هستند اما ضابط بودن به‌تنهایی نمی‌تواند برای جلوگیری از تخریب‌ها کافی باشد. براساس قوانین جاری در پارک ملی، هرگونه ورود بدون اخذ مجوز در محدوده پارک ملی ممنوع است ولی متاسفانه این دیدگاه در جامعه ما گسترش پیدا نکرده تا مردم تفاوت بین پارک ملی و پارک‌های معمولی جهت تفریح و تفرج را متوجه شوند. پارک ملی باید شرایط و سیستم اکولوژی منطقه حفظ شود و هدف ما در پارک‌های ملی خجیر و سرخه‌حصار حفظ گونه‌های طبیعی، حیات وحش منطقه و پوشش گیاهی منطقه در جهت تامین غذای تامین مورد نیاز حیات وحش است.

گشت‌های محیط بانان چگونه است؟

مهدوی‌خواه در پایان به گشت‌های شبانه‌روزی‌ محیط بانان در پارک سرخه‌حصار اشاره کرد و گفت: قانون نگهبانی ۲۴- ۴۸ است اما محیط بانان ما به صورت ۲۴- ۲۴ اجرا می‌شود یعنی یک شبانه روز کار می‌کنند و یک شبانه روز شیفت نیستند. بعضا چهار روز هستند و چهار روز نیستند اما اگر شیفت نباشند و موردی باشد در صورت تماس به‌سرعت به منطقه خواهند آمد این درحالیست که اضافه‌کاری و سختی‌ کار در شغل محیط بانان بی‌معناست و زمان بازنشستگی آن‌ها نیز ۳۰ سال است حتی پایین‌ترین حقوق ادارات در ایران را محیط زیست می‌گیرد.

انتهای پیام



منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا