داسیلوا به کودتای ضد برزیلی با حمایت‌های آمریکا پایان داد

لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهور سابق چپگرای برزیل در سال‌های ۲۰۰۳ -۲۰۱۰ روز یکشنبه با اختلاف اندکی از ژانیر بولسونارو رئیس جمهور راستگرای افراطی کنونی برزیل پیشی گرفت و رئیس جمهور برزیل شد. او با کسب ۵۰.۸۳ درصد آرا توانست رقیبش را شکست دهد. بولسونارو در این رقابت ۴۹.۱۷ درصد آرای ماخوذه را به خود اختصاص داد.

او در سخنرانی خود پس از پیروزی گفت: امروز به همه جهان می‌گوییم که برزیل بار دیگر بازگشته است و از این روز به بعد به حاشیه کشیده نخواهد شد. این تنها پیروزی من و پیروزی حزب کارگران و احزابی که در تبلیغات انتخاباتی از من حمایت کردند نیست این پیروزی جنبش بزرگ دموکراتیک است که بر احزاب سیاسی و منافع فردی و ایدئولوژی‌ها پیروز شد تا دموکراسی پیروز شود برزیلی‌ها در این روز تاریخی آزادی بیشتر و مساوات و برادری را در کشورمان می‌خواهند.

با پیروزی لولا داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری، وی بر توطئه‌ای فائق آمد که خود نیز یکی از قربانیان آن بود. زمانی که وی در سال ۲۰۱۸ به مدت ۵۸۰ روز زندانی شد. او با این پیروزی به کودتایی پایان داد که ژائیر بولسونارو با حمایت‌های آمریکا انجام داده و به قدرت رسیده بود. شهر‌های مختلف برزیل شاهد برگزاری جشن‌های پیروزی است و مردم به شادای و پایکوبی پیروزی لولا داسیلوا که بیش از نیمی از آرای مردم را به دست آورده است مشغولند.

کشور‌های مختلف جهان فورا پیروزی لولا داسیلوا را به وی تبریک گفتند و در راس آن‌ها جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و ایمانوئل مکرون همتای فرانسوی وی و همچنین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و جوزپ بورل مسئول سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا بود. همچنین مقامات کانادایی و استرالیایی و دیگر کشور‌ها پیروزی وی را تبریک گفتند. این تبریک گفتن‌ها از سوی مقامات کشور‌های غربی قابل ملاحظه است. آیا این تبریک‌ها نشان دهنده این مسئله است که آمریکا باور کرده است که «جهان وارد مرحله تحولات جدیدی شده و دیگر روش‌های سرنگون کردن نظام کشور‌ها فایده‌ای در بر نخواهد داشت»؟

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا