دانستنی‌های جالب درباره حج ایرانی‌ها در سال ۱۴۰۲

آفتاب‌‌نیوز : حمیدرضا آذرپی» گفت: امسال تعداد ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر ایرانی با احتساب عوامل اجرایی حج با استفاده از توان داخلی و پرواز‌های شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) به عربستان اعزام می‌شوند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، این مقام سازمان حج و زیارت گفت: در سال‌های اخیر با هدف افزایش

کد خبر : 149077
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 می 2023 - 1:02
دانستنی‌های جالب درباره حج ایرانی‌ها در سال ۱۴۰۲



آفتاب‌‌نیوز :

حمیدرضا آذرپی» گفت: امسال تعداد ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر ایرانی با احتساب عوامل اجرایی حج با استفاده از توان داخلی و پرواز‌های شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) به عربستان اعزام می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، این مقام سازمان حج و زیارت گفت: در سال‌های اخیر با هدف افزایش سهم اعزام حجاج، بتدریج از شمار عوامل اجرایی کاسته شده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی پذیرش و اعزام زائرین حج و عمره یادآور شد: با وجود کاهش شمار عوامل اجرایی، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت به جد تلاش می‌کنند کیفیت خدمات فرهنگی، وضعیت تغذیه و دیگر خدمات ویژه‌ای که در حوزه‌های مختلف به زائران ایرانی حرمین شریفین ارائه می‌شود، حفظ شده و حتی ارتقا یابد.

*وضعیت پرواز‌ها

آذرپی درباره وضعیت اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی گفت: امسال حجاج ایرانی از طریق ۲۱ ایستگاه پروازی به عربستان اعزام می‌شوند که از میان آنها، دو ایستگاه قشم و چابهار امسال اضافه شده است.

وی ایستگاه‌ها را شامل تهران، اهواز، ساری، یزد، کرمان، رشت، اردبیل، تبریز، زنجان، شیراز، مشهد، اصفهان، زاهدان، چابهار، بندرعباس، قشم، بیرجند، ارومیه، بوشهر، گرگان و همدان برشمرد.

آذرپی یادآور شد: اگرچه ایستگاه‌های قشم و چابهار هر کدام یک پرواز به سرزمین وحی دارند، اما موجب شده اند حجاج ایرانی از طی صد‌ها کیلومتر مسافت برای اعزام رها شوند. بطور مثال، فاصله چابهار تا زاهدان حدود ۶۵۰ کیلومتر است که طی این مسیر، علاوه بر خستگی زائران و همراهان آن‌ها و استهلاک خودروها، خطرات زیادی برای آنان در بر دارد.

به گفته مدیرکل دفتر برنامه ریزی پذیرش و اعزام زائرین حج و عمره، امسال ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تهران با اعزام حدود یک سوم مجموع زائران ایرانی حج از طریق ۱۲۶ پرواز، بیشترین تعداد زائران را به سرزمین وحی منتقل می‌کند.

وی افزود: زائران یادشده از ۸ استان تهران، البرز، قم، قزوین، سمنان، مرکزی، لرستان و کرمانشاه و همچنین کاروان‌های شهرستان کاشان از استان اصفهان هستند.

این مقام سازمان حج و زیارت گفت: پس از تهران، فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد با ۴۹ پرواز از استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی و فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان با ۳۳ پرواز از استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری در رتبه‌های دوم و سوم بیشترین میزان اعزام زائران در میان ۲۱ ایستگاه پروازی قرار دارند.

وی افزود: برای اعزام حجاج ایرانی امسال بطور کامل از ظرفیت ناوگان هوایی داخلی استفاده می‌شود و در مجموع ۳۸۷ پرواز رفت و ۳۸۷ پرواز برگشت کار انتقال آن‌ها را انجام خواهد داد.

آذرپی خاطرنشان کرد: پرواز‌های رفت حجاج به سرزمین وحی از سوم خرداد تا اول تیرماه صورت می‌گیرد و پرواز‌های برگشت نیز از ۱۳ تیر تا سوم مرداد انجام خواهد شد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی پذیرش و اعزام زائرین حج و عمره یادآور شد: درحال حاضر، پرواز‌های ایران از طریق دو فرودگاه مدینه و جده صورت می‌گیرد، اما به دنبال آن هستیم تا با کسب موافقت شرکت هواپیمایی عربستان سعودی و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، از فرودگاه طایف هم در آینده استفاده کنیم.

*زائران زن بیش از زائران مرد

این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت گفت: امسال، ۵۴ درصد از کل زائران ایرانی خانه خدا را زنان و ۴۶ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: همچنین جوان‌ترین زائر امسال یک نوزاد دختر ۹ ماهه از کرمان و مسن‌ترین آن‌ها یک مرد ۱۱۱ ساله از کردستان است.

آذرپی بیشترین زائران را از نظر استانی به ترتیب ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در قالب ۹۳ کاروان از استان تهران، ۹ هزار و ۹۰۰ زائر در قالب ۷۵ کاروان از استان خراسان رضوی و تعداد ۷ هزار و ۴۰۰ نفر با ۵۵ کاروان از استان اصفهان برشمرد.

به گفته وی، کمترین تعداد زائر هم از استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب یک کاروان با ۱۱۵ نفر، استان ایلام ۱۳۵ زائر در قالب یک کاروان و استان چهارمحال و بختیاری با ۳۶۰ زائر در قالب سه کاروان هستند.



منبع

برچسب ها :

ناموجود