دستگیری ۶ حفار غیرمجاز و دو انتصاب جدید در وزارت میراث

وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درحالی شاهد دو انتصاب و تغییر بود که خبرهایی از دستگیری شش حفار غیر مجاز در نوشهر مازندران و همچنین مطالعه ۲۰۰ اسکلت انسان در آزمایشگاه انسان‌شناسی گیلان منتشر شد. به‌گزارش ایسنا، فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از دستگیری شش نفر حفار غیرمجاز در شهرستان

کد خبر : 86861
تاریخ انتشار : شنبه 7 ژانویه 2023 - 20:53
دستگیری ۶ حفار غیرمجاز و دو انتصاب جدید در وزارت میراث


وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درحالی شاهد دو انتصاب و تغییر بود که خبرهایی از دستگیری شش حفار غیر مجاز در نوشهر مازندران و همچنین مطالعه ۲۰۰ اسکلت انسان در آزمایشگاه انسان‌شناسی گیلان منتشر شد.

به‌گزارش ایسنا، فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از دستگیری شش نفر حفار غیرمجاز در شهرستان نوشهر خبر داد و گفت: بنا برگزارش پایگاه یگان‌حفاظت میراث‌فرهنگی شهرستان نوشهر و در پی اخبار واصله از سوی میراث‌بانان افتخاری مبنی بر حضور افراد مشکوک در یکی از مناطق تاریخی این شهرستان که در حال حفاری بودند، بلافاصله ماموران یگان حفاظت به‌همراه عوامل انتظامی با دستور قضایی به محل مورد نظر اعزام شدند. پس از شناسایی محل مورد نظر، ماموران یگان حفاظت و نیروی انتظامی در یک عملیات ضربتی توانستند سه دستگاه فلزیاب به‌همراه آلات و ادوات حفاری شامل بیل، کلنگ، دستگاه موتور برق و دستگاه ویکور را کشف و ضبط کنند.

کردان افزود: طبق قانون، ساخت، خریدوفروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از هرگونه دستگاه فلزیاب و همچنین ورود آن به کشور به دریافت مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی کشور منوط است. در غیر این صورت با هرگونه تبلیغ، خریدوفروش و استفاده از این دستگاه که به‌منظور کشف آثار و اموال تاریخی است، برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.

دستگیری ۶ حفار غیرمجاز و دو انتصاب جدید در وزارت میراث

خبر دیگری از استان گیلان درباره مطالعه ۲۰۰ اسکلت انسان به‌دست آمده از کاوش‌های انجام شده در منطقه «لیارسنگ بن املش» در آزمایشگاه انسان‌شناسی منتشر شد که ولی جهانی در حاشیه بازدید رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین مدیرکل موزه ملی ایران و جمعی از باستان‌شناسان از این آزمایشگاه گفت: براساس کاوش‌هایی که در منطقه لیارسنگ بن املش از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ انجام شد، ۲ هزار شیء و ۲۰۰ اسکلت انسان به‌دست آمد که با توجه به اسکلت‌های کشف شده، نیازمند مکانی برای نگهداری آن‌ها برای استفاده دانشجویان و اساتید و مطالعات کافی درباره آن‌ها بودیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان افزود: آزمایش‌هایی که در این آزمایشگاه روی مجموعه‌ای از اسکلت‌های مکشوفه انجام می‌شود، اطلاعاتی درباره موضوعاتی همچون شکل استخوان‌ها و دندان‌های انسان‌هایی که در آن دوران‌ها می‌زیستند و همچنین نوع غذا، قد و چهره‌شان و بومی و غیر بومی بودن را در اختیار ما قرار می‌دهد و می‌توانیم از گذشته آنها اطلاعات بیشتری بدست آوریم.

ولی جهانی همچنین یادآور شد: تاکنون کاوش‌های باستان‌شناسی بسیاری در گیلان همچون در محل مسجد صفی در تپه پیرانشهر لاهیجان و در منطقه رودسر انجام شده و نشان‌دهنده آن است که باستان‌شناسی دوره اسلامی بسیار قوی بوده و نیازمند حمایت دولت و اعتبارات کافی است تا بتوانیم کاوش‌های باستان‌شناسی بیشتری انجام دهیم.  ایجاد دفتر باستان شناسی را یکی از اهداف باستان‌شناسی شهری است، این دفتر استعلامات حوزه بافت تاریخی را پاسخ می دهد به این معنا که اگر قرار است بنایی در بافت تاریخی ساخته شود و نیاز به تعیین حریم دارد، حریم آن مشخص و سپس مجوز صادر شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان درباره بافت تاریخی شهرهای این استان و کاوش‌های باستان‌شناسی این منطقه اظهار کرد: شش بافت تاریخی در گیلان وجود دارد که قدیمی‌ترین آثار تاریخی مربوط به دوره سلجوقیان و اوایل دوره اسلامی است و بیشتر بناهای تاریخی گیلان مربوط به دوره اسلامی دوره قاجار و اواخر صفویه است. قبل از قاجار و صفویه بناهای زیادی در گیلان بوده، اما به‌دلیل اقلیم آن تخریب شده است که بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی می‌توانیم اطلاعات ذی‌قیمتی را از این بناها کسب کنیم.

دستگیری ۶ حفار غیرمجاز و دو انتصاب جدید در وزارت میراث

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شنبه ۱۷ دی‌ماه همچنین، دو انتصاب و تغییر داشت. با رفتن سعید اوحدی، علی طلوعی با حکم عزت‌الله ضرغامی به‌عنوان «معاون توسعه مدیریت و منابع» جایگزین او شد.

دستگیری ۶ حفار غیرمجاز و دو انتصاب جدید در وزارت میراث

حسین ساری نیز که در مرداد ماه ۱۴۰۱ به عنوان مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی منصوب شده بود، اینک با حکم ضرغامی به عنوان مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و امور بین‌الملل منصوب شده است.

دستگیری ۶ حفار غیرمجاز و دو انتصاب جدید در وزارت میراث

انتهای پیام



منبع

برچسب ها :

ناموجود