دیدار و گفت و گوی پاشینیان و علی‌اف در بروکسل با میانجیگری اتحادیه اروپا

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تارنمای شورای اتحادیه اروپا، چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در تماس تلفنی پیشنهادی را مبنی بر میزبانی از نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان بمنظور دیدار در بروکسل مطرح کرده است تا دو طرف بتوانند در حاشیه نشست همکاری شرق که در

کد خبر : 8649
تاریخ انتشار : شنبه 20 نوامبر 2021 - 3:02
دیدار و گفت و گوی پاشینیان و علی‌اف در بروکسل با میانجیگری اتحادیه اروپا

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تارنمای شورای اتحادیه اروپا، چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در تماس تلفنی پیشنهادی را مبنی بر میزبانی از نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان بمنظور دیدار در بروکسل مطرح کرده است تا دو طرف بتوانند در حاشیه نشست همکاری شرق که در نیمه ماه دسامبر برگزار می‌شود، دیداری با یکدیگر داشته باشند.

براین اساس، دو طرف بر این موضوع توافق کردند تا در بروکسل درباره وضعیت منطقه‌ای و راه‌های برتری بر تنش‌ها برای یک قفقاز جنوبی مرفه و با ثبات با یکدیگر گفتگو داشته باشند.

رئیس شورای اروپا در این تماس تلفنی با دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر این موضوع به توافق رسیده است که، یک خط ارتباطی مستقیم در سطح وزیران دفاع ایجاد شود تا به عنوان یک مکانیزم جلوگیری از حادثه عمل کند.

طی چند روز گذشته و در آخرین درگیری مرزی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان ۱۵ تن از سربازان ارمنستان کشته و ۱۲ تن نیز اسیر شدند. همچین چند تن از سربازان باکو نیز مجروح شده که حال آنان وخیم گزارش نشد. با این حال بعد از گذشت یک سال از جنگ ۴۴ روزه که بعد از ۳۰ سال منطقه قره‌باغ را به جمهوری آذربایجان واگذار کرد روابط باکو و ایروان به شدت متزلزل است.

در پی وخامت این درگیری‌ها مسکو با وساطت خود توانست آبی باشد بر روی این آتش و به درگیری‌ها پایان بخشد.

«جیجون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در مصاحبه‌ای خطاب به مسئولان ارمنستان گفت: از سیاستمداران ارمنستان می‌خواهیم محتاطانه، منطقی و مسئولانه رفتار کنند چراکه ما به هر تهدیدی و هر نقض قوانین بین‌المللی به طور فوری پاسخ مناسب خواهیم داد.

او در ادامه افزود: بیانیه امضا شده توسط باکو، ایروان و مسکو در ۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۰ که بعد از جنگ ۴۴ روزه اتفاق افتاد یک سند پیروزی برای باکو بود چراکه «قره باغ» را آزاد کرد.

بایراموف اضافه کرد: «الهام علی‌اف، نیکول پاشینیان و ولادیمیر پوتین» روسای جمهور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه یک توافق دیگر را در ژانویه سال ۲۰۲۱ امضا کردند که در جریان آن مسیری را که در هنگامه جنگ قره باغ بسته شده بود، بازگشایی کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود