رشد ۳ برابری ارزش موادمخدر بین کشاورزان افغانستانی و احتمال افزایش کشت خشخاش و شاهدانه


رشد ۳ برابری ارزش موادمخدر بین کشاورزان افغانستانی و احتمال افزایش کشت خشخاش و شاهدانه

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: با توجه به افزایش بیش از ۳ برابری ارزش موادمخدر و گردش مالی ایجاد شده در بین کشاورزان افغانی بیم این وجود دارد که گرایش این کشاورزان به تولید و کشت گیاه خشخاش و شاهدانه افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، محمد مسعود زاهدیان در پاسخ به این سوال که در سال آینده تریاک، حشیش و گل در افغانستان افزایش یابد، تاثیرات مخرب این اتفاق در کشور چه خواهد بود؟ و چه راهکار و توصیه‌ای برای مقابله با آن پیشنهاد می‌شود، گفت: با توجه به افزایش بیش از ۳ برابری ارزش موادمخدر و گردش مالی ایجاد شده در بین کشاورزان افغانی بیم این وجود دارد که گرایش کشاورزان به تولید و کشت گیاه خشخاش و شاهدانه افزایش یابد و در نتیجه هدایت این حجم تولید به سمت مرزهای جمهوری اسلامی ایران با هدف انتقال به بازارهای اروپایی افزایش یابد.
وی با بیان اینکه انتقال موادمخدر به سمت جمهوری اسلامی ایران زمینه دسترسی به موادمخدر را افزایش می‌دهد و جامعه هدف جوانان، نوجوانان و هم وطنان هستند، بیان کرد: اثرات تخریبی اعتیاد موجب ایجاد اختلال در شکوفایی کشور و ایجاد معضلات امنیتی، بهداشتی و درمانی برای آحاد مختلف جامعه می‌شود.
معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد بیان کرد: افزایش برنامه‌های آگاه‌سازی و پیشگیرانه از اولویت‌های ستاد برای آگاهی‌بخشی جامعه است و در این راستا، طرح‌هایی همچون یاریگران زندگی در حوزه‌های مختلف جغرافیایی و محیطی فعال خواهند شد.
زاهدیان افزود: سازماندهی اقدامات مقابله در راستای مبارزه همه جانبه از مبدا تولید و خصوصاً در مرزهای ورودی به کشور و برخورد با شبکه‌ها، باندها و خرده‌فروشان از جمله مواردی است که در راستای مقابله با ورود موادمخدر در اهداف ستاد قرار دارد.
به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر، وی بیان کرد: افزایش اقدامات درمانی و کلینیکی از سوی سازمان‌های مسئول درمان اعتیاد به منظور قطع زنجیره توزیع و مصرف نیز از اصلی ترین موضوعات مورد توجه ستاد است؛ اما مهمترین توصیه به خانواده‌ها بحث خودکنترلی و ارتقاء مهارت «نه گفتن به موادمخدر» است. اگر همه ما به وظیفه اجتماعی و مراقبتی خود درست عمل کنیم و یاریگر همدیگر باشیم، دامنه بلای خانمانسوز اعتیاد مهار شده و ایمنی مناسب جهت جامعه و خصوصا جوانان ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام



منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا