رقم عجیب بودجه برای یک پروژه انتقال آب به یزد در شرایط بحرانی تنش آبی کشور/ استاندار یزد: ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای انتقال آب به یزد اختصاص داده شد / اگر سنگ معدن را به کنار دریا ببریم عوایدش نصیب استان ما نمی‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : استاندار یزد از آغاز اجرای خط انتقال آب این استان از خلیج فارس با اختصاص ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از محل حقوق دولتی معادن کشور در سفر دوم رئیس جمهور به استان خبر داد و گفت: دولت همت کرده تا مشکل آب یزدیها طی حداقل ۵۰ سال آینده را

کد خبر : 87033
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 ژانویه 2023 - 3:01
رقم عجیب بودجه برای یک پروژه انتقال آب به یزد در شرایط بحرانی تنش آبی کشور/ استاندار یزد: ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای انتقال آب به یزد اختصاص داده شد / اگر سنگ معدن را به کنار دریا ببریم عوایدش نصیب استان ما نمی‌شود


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استاندار یزد از آغاز اجرای خط انتقال آب این استان از خلیج فارس با اختصاص ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از محل حقوق دولتی معادن کشور در سفر دوم رئیس جمهور به استان خبر داد و گفت: دولت همت کرده تا مشکل آب یزدیها طی حداقل ۵۰ سال آینده را مرتفع کند.

«مهران فاطمی» عصر دوازدهم دیماه ضمن اشاره به دومین سفر رئیس دولت سیزدهم به استان یزد طی روزهای ۲۲ و ۲۳ دیماه، در نشست هم اندیشی با خبرنگاران گفت: سالیان سال در ارتباط با موضوع آب صحبت شد و حداقل طی ۴۳ سال پس از انقلاب در رابطه با آن تمام نخبگان استان و رسانه‌ها نیز با گرایش‌های مختلف در رابطه با آن سخن گفتند و همه متفق‌القول به این باور رسیدند که باید آب مورد نیاز استان را از خارج استان به یزد منتقل کنیم.

وی با بیان این که براساس کارشناسی‌ها هزینه‌های امروز انتقال آب به مراتب کمتر از هزینه انتقال سنگ به کنار دریاست، افزود: مزیت استان یزد، معادن آن است و با توجه به این که یکی از مهمترین منابع درامدی استان از محل مالیات بر معادن و صنایع معدنی است، اگر آنها را از مرزهای جغرافیایی خود خارج کنیم عملاً تمام عواید آن را از استان خارج کرده‌ایم.

استاندار منابع درامدی استان در سال جاری ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان عنوان و اضافه کرد: از این محل شاید قریب به چندین هزار میلیارد تومان تاکنون به شهرداریهای استان تزریق شده است و علاوه بر این نیز بازگشت یک درصد فروش معادن و صنایع معدنی که بالغ بر یکهزار میلیارد تومان است را پیگیری می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین پیگیر بازگشت ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن هستیم که اخیراً‌ ۷۰ میلیارد تومان از این محل به استان برگشته است و ۱۲ درصد حقوق دولتی مربوط به محیط زیست را هم دنبال می کنیم.

فاطمی با اشاره به این که در حال حاضر ۱۴۰ میلیون مترمکعب مصرف آب شرب استان است، گفت: ۶۵ میلیون مترمکعب از این میزان از طریق خط انتقالی و ۷۵ میلیون مترمکعب آن از منابع آبهای زیرزمینی با شاخص کیفی(EC) بالای ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ برای شرب مردم تامین می‌شود در حالی که آب استاندارد باید دارای شاخص کمتر از ۱۰۰۰ باشد.

وی گفت: هم اکنون در زمان کمینه مصرف استان ۸۰۰ لیتر بر ثانیه و در اوج زمان مصرف ۱۸۰۰ لیتر بر ثانبه کمبود آب تنها در بخش شرب داریم و این وضعیت آب مورد نیاز شرب مردم استان است.

وی با اشاره به این که مزیت استان نه در بخش کشاورزی بلکه در بخشهای صنعت و معدن است، از ممنوعیت بارگذاری صنایع در کنار سکونتگاه‌ها به ویژه در محور یزد – عقدا طی دولت سیزدهم خبر داد و گفت: تنها این دولت شجاعت ممنوعیت استقرار صنایع آلاینده در این محور و حتی ابطال مجوزهای قبل را داشت.

استاندار همچنین به عدم توازن توسعه در استان اشاره و عنوان کرد: این عدم توازن به دلیل نبود زیرساختها در برخی شهرستانها اتفاق افتاده لذا باید در این شهرستانها زیرساختها از جمله آب را تامین کنیم.

وی با بیان این که سه مسیر برای تامین آب استان وجود دارد، تصریح کرد: نخستین مسیر انتقال آب از سد بهشت آباد بود که در سال ۱۳۸۶ مصوب ولی در سال ۱۳۹۰ اجرای آن شروع شد و اکنون با مشکلات زیادی از جمله چالشهای انتقال آب بین حوزه‌ای مواجه است که راهکارهایی برای آن هم داریم.

وی روش دوم را مدیریت منابع موجود آبی استان خواند و گفت: البته این امر نیز کفاف آینده یزد با ادامه این روند خشکسالی‌های یزد را نمی‌دهد.

فاطمی روش سوم را انتقال آب از دریای آزاد ذکر کرد و گفت: دریا تنها منبع لایزال و تمام نشدنی برای تامین آب است که در دولتهای گذشته تخصیص ۲۵۰ میلیون مترمکعب برداشت آب آن با اجرای ۸۴۰ کیلومتر خط انتقال مصوب شده است ولی اجرای این خط که هم استان کرمان و هم استان یزد از آن منتفع می‌شود نیازمند بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

وی با بیان این که سه مسیر برای تامین این منابع از محل دولت، بخش خصوصی و منابع داخلی استان وجود دارد، گفت: دولت با توجه به شرایط بودجه‌ای این امکان را ندارد و بخش خصوصی یزد نیز تامین این هزینه را خارج از توان مالی خود ذکر کردند لذا روش سوم یعنی تامین از منابع داخلی استان پیشنهاد شد.

وی گفت: بر همین اساس مقرر شد اعتبار مورد نیاز این طرح از محل حقوق دولتی تمام معادن دولتی با اختصاص ۱۵۰ هزار میلیارد تومان طی ۱۰ سال به یک شرکت ذی‌صلاح انجام شود ولی این شرکت متعهد شود با توانمندی خود، این طرح انتقال آب را سه ساله برای یزد اجرایی کند تا دغدغه کم آبی یزدیها حداقل برای ۵۰ سال آینده مرتفع شود.

استاندار با بیان این که مجموع اعتباری که در استان توزیع می‌شود معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان در دو بخش عمرانی و جاری است، گفت: ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار این طرح یعنی ۱۵۰ سال اعتبار استان یزد با عدد کنونی لذا اجرای این ابرطرح که می‌تواند دغدغه آب شرب و صنعت استان را رفع کند، برای استان بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: همزمان با اجرای خط انتقال آب یزد، اجرای خط انتقال آب به خراسان جنوبی، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و اصفهان نیز انجام می‌شود ولی خط انتقال آب یزد دارای این مزیت است که قبلاً مسیر این خط در جریان انتقال آب شرکت گل‌گهر سیرجان، مس سرچشمه کرمان و چادرملو یزد که در قالب یک کنسرسیوم برای تامین آب خودشان انجام شد، آزادسازی و ایستگاه‌هایآن اجرا و برق رسانی شده لذا قرار است مسیر انتقال آب یزد در قالب اجرای دو خط لوله از همین مسیر اجرا شود.

فاطمی اظهار کرد: همیشه در دولتها یک طرح مصوب و بعد اجرا می‌شود ولی اجرای این طرح‌ همزمان با تصویب آغاز می‌شود و نقطه شروع طرح از یزد آغاز و به سمت دریا پیش می‌رود، ضمن این که از سمت دریا نیز کار شروع شده است.

استاندار در پایان عنوان کرد: هر چند مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد و انتقاد به شیوه حکمرانی دولت نیز هست ولی به دلیل این اتفاق بزرگ که دولت قبول کرده و برای تحقق آن نیز همت کرده تا بزرگترین دغدغه استان را رفع کند، باید از دولت تشکر و قدردانی کرد.

«علی اکبر عزیزی» معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار یزد نیز با اشاره به میزبانی یزد در دومین سفر دور دوم رئیس جمهور، اظهار کرد: دور اول سفر در قالب تعیین مصوبات با ۷۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرحها و درخواست‌های استان و انجام برخی دیدارها انجام شد که تا امروز حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان به استان اختصاص یافته که در طول عمر استان ابلاغ این حجم اعتبار در این مدت زمان بی سابقه بوده است.

وی با بیان این که استان اجازه برگشت یک ریال از این اعتبارات را به مدیران استان نداد، گفت: خوشبختانه تمام این اعتبار جذب و در طرحهای مصوب هزینه شده و پیشرفت خوبی را در این طرحها داشته‌ایم.

معاون استاندار ادامه داد: دور دوم سفر دو روزه و با تفاوتهایی انجام خواهد شد به نحوی که به محض ورود رئیس جمهور در استان شاهد شروع یک طرح بزرگ در استان که چند دهه مطرح و این دغدغه حل نشده بود یعنی طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد خواهیم بود.

وی عنوان کرد: دیدار عمومی رئیس جمهور با مردم از دیگر تفاوتهای این سفر خواهد بود و امیدواریم با حضور حداکثری مردم شاهد این دیدار در میدان امیرچخماق باشیم.

عزیزی همچنین ابراز امیدواری کرد که در این سفر شاهد تشکیل نشست هیات دولت در استان نیز باشیم.



منبع

برچسب ها :

ناموجود