روسیه: آمریکا در حال توسعه توانمندی نظامی بیولوژیک خود است

وزارت دفاع روسیه خبر داد، یک مجموعه آزمایشگاهی در آمریکا، سویه‌ای مرگ آور از ویروس کرونا را توسعه داد.

به نقل از راشاتودی، ایگور کریلوف، فرماندهی نیرو‌های حمایت از تهدیدات رادیو اکتیو، شیمیایی و بیولوژیک روسیه در این باره گفت، واشنگتن سیاست توسعه و تقویت توانمندی نظامی-بیولوژیکی خود را ادامه می‌دهد.

وی تاکید کرد، فعالیت‌های بیولوژیک آمریکا در اوکراین حتی برای نزدیک‌ترین هم پیمانان واشنگتن سئوال برانگیز است. 

فرمانده نیرو‌های حمایت از خطرات رادیو اکتیو، شیمیایی و بیولوژیکی روسیه تاکید کرد، آمریکا همچنان در پی توسعه توانمندی‌های بیولوژیکی خویش است، اما مخاطراتی که کار در آزمایشگاه‌های بیولوژیک به همراه دارد از عوامل اصلی در تصمیم آمریکا برای انتقال این آزمایشگاه‌ها به کشور‌های دیگر از جمله اوکراین است.

وی همچنین فاش ساخت، ماه اکتبر گذشته در دانشگاه بوستون ویروسی توسعه داده شد که عامل کووید است، این ویروس با تکیه بر سویه اومیکرون و ویروس اصلی ووهان توسعه داده شد. به بخش‌هایی از سخنان کریلوف گوش می‌دهیم.

ایگور کریلوف گفت: «در اکتبر گذشته در دانشگاه بوستون در آمریکا ویروسی توسعه داده شد که عامل بیماری کووید است، این ویروس با تکیه بر سویه اومیکرون و ویروس اصلی ووهان توسعه داده شد. ویروس اصلاح شده توانست هشتاد درصد از جاندارانی را که در معرض آزمایش قرار گرفتند از بین ببرد، همچنین سبب بروز عوارض عصبی و آسیب شدید به ریه‌ها شد. در این آزمایش ویژگی‌های بازدارنده برخی اجسام در برابر عوامل بیماریزای جدید، با سویه توسعه یافته تا ۱۱ برابر ضعیف‌تر است تا ثابت شود واکسن‌های موجود در برابر آن کارایی ندارند. با وجود خطرات بالای بیولوژیک، این مطالعه بدون موافقت سازمان سلامت بیولوژیک آمریکا و با هزینه دولت انجام شده است.»

ژنرال کریلوف درباره سازوکار مورد اعتماد آمریکا در این آزمایش گفت، در طرح‌های بیولوژیکی مرتبط به کشور‌های بیگانه، ارتش آمریکا بیشتر از طرف‌های غیر نظامی طرف قرارداد با خود بهره می‌برد که این کار می‌تواند شک و تردید‌ها در زمینه فعالیت‌های بیولوژیکی پنتاگون را تا حد زیادی کاهش دهد. کریلوف همچنین هشدار داد، آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا تحت نظارت و کنترل دولت نیست و همین می‌تواند شرایط را برای تخلفاتی فراهم سازد که تبعات وخیمی را به دنبال خواهد داشت.

این مقام روس تاکید کرد، فعالیت‌های بیولوژیکی آمریکا حتی برای هم پیمانان واشنگتن نیز سئوال بر انگیز است. مستنداتی که مسکو بدان‌ها دست یافت ثابت می‌کند واشنگتن و کی یف در زمینه توسعه سلاح بیولوژیک و سلطه بر عوامل بیماری زا با هم همکاری می‌کنند. وی همچنین درباره رویکرد مسکو به آینده گفت، مسکو در کنفرانسی که قرار است هفته آینده درباره این موضوع برگزار شود این یافته‌ها را مطرح می‌کند تا شاید بتوان جهت رسیدن به پروتکلی جهت توسعه سلاح بیولوژیک، تبادل نظر کرد.

ژنرال کریلوف در پایان خاطر نشان کرد: اینکه جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، شخصا بر تهیه سندی برای توسعه سلاح بیولوژیک در آمریکا نظارت داشت و معتقد بود توسعه چنین سلاحی می‌تواند پشتوانه خوبی برای سلطه آمریکا بر دنیا به عنوان تنها ابرقدرت جهانی باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا