روسیه سفیر نروژ در مسکو را احضار کرد

مسکو امروز (دوشنبه) سفیر نروژ را به وزارت امور خارجه احضار کرد. این اقدام مدتی پس از آن صورت می‌گیرد که یک مرد روس در نروژ به دلیل «پرواز یک پهپاد بر فراز خاک نروژ» به ۹۰ روز زندان محکوم شد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «در ارتباط با

کد خبر : 67965
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 نوامبر 2022 - 15:15
روسیه سفیر نروژ در مسکو را احضار کرد

مسکو امروز (دوشنبه) سفیر نروژ را به وزارت امور خارجه احضار کرد. این اقدام مدتی پس از آن صورت می‌گیرد که یک مرد روس در نروژ به دلیل «پرواز یک پهپاد بر فراز خاک نروژ» به ۹۰ روز زندان محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «در ارتباط با بازداشت‌ها و محاکمه‌های ماه‌های اخیر علیه شهروندان روسیه به اتهام استفاده غیرقانونی از هواپیما‌های بدون سرنشین، رابرت کویل به وزارت خارجه روسیه احضار شده و به او گفته شد که چنین رویه‌ای غیرقابل قبول است.»

همچنین در این بیانیه آمده است به سفیر نروژ اطلاع داده شده که احکام صادره علیه شهروندان روسیه «با انگیزه سیاسی» است و «هیچ ارتباطی با اصول عدالت عادلانه و بی‌طرفانه ندارد». وزارت خارجه روسیه از مقامات نروژی خواست «اقدامات روس‌هراسانه و آزار و اذیت شهروندان روسی به خاطر ملیت آن‌ها را کنار بگذارند».

اواخر مهرماه امسال، پلیس نروژ یک مرد روس را به اتهام پرواز پهپاد دستگیر کرد. پلیس نروژ در بیانیه‌ای گفت که پس از دستگیری وی مقدار زیادی تجهیزات عکاسی و چندین کارت حافظه کشف و ضبط کرده است. با این حال، به گفته رسانه‌های نروژی، این فرد «در چندین نوبت» قصد عکاسی از مناظر و طبیعت با استفاده از پهپاد را داشته و مظنون به جاسوسی نبوده است.

گفتنی است، در ۲۸ فوریه، نروژ لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن هر پروازی که توسط شهروندان روسیه در حریم هوایی نروژ انجام یا کنترل شود، ممنوع است. این قانون شامل هواپیما‌های بدون سرنشین نیز می‌شود. نروژ عضو اتحادیه اروپا نیست، اما پس از شروع جنگ اوکراین علیه روسیه موضع‌گیری کرده و از طریق حمایت نظامی و کمک‌های مالی، به اوکراین و همسایگانش کمک کرده است.

برچسب ها :

ناموجود