روسیه: ناتو آماده توجیه استفاده از سلاح هسته‌ای است

به گزارش ایرنا از خبرگزاری ریانوستی، آندری بلوسوف معاون هیات روسیه در کنفرانس بررسی معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) به تصمیم گیری در مورد وضعیت یک بلوک نظامی- سیاسی هسته‌ای در ناتو اشاره کرد که به صورت مستقیم در بیانیه نهایی نشست مادرید این سازمان بیان شده است. وی در اینباره گفت: جامعه منع

کد خبر : 49096
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 11 آگوست 2022 - 5:44
روسیه: ناتو آماده توجیه استفاده از سلاح هسته‌ای است

به گزارش ایرنا از خبرگزاری ریانوستی، آندری بلوسوف معاون هیات روسیه در کنفرانس بررسی معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) به تصمیم گیری در مورد وضعیت یک بلوک نظامی- سیاسی هسته‌ای در ناتو اشاره کرد که به صورت مستقیم در بیانیه نهایی نشست مادرید این سازمان بیان شده است.

وی در اینباره گفت: جامعه منع اشاعه هسته‌ای هنوز باید پیامدهای این شرایط را تجزیه و تحلیل نماید، که ما را مجبور می کند نگاهی متفاوت به وضعیت اعضای غیرهسته ای بلوک، به ویژه آنهایی که تسلیحات هسته ای آمریکا در قلمرو آنها مستقر هستند، بیندازیم. در این رابطه، این سوال وجود دارد که چگونه حضور سلاح‌های هسته‌ای خارجی و مشارکت آن‌ها در اتحاد هسته‌ای با تعهدات آن‌ها در ان‌پی‌تی همراه می‌شود.

به گفته این دیپلمات روسی، مسکو مدت زیادی است که چنین سوالی را در رابطه با ماموریت‌های هسته‌ای مشترک ناتو برای آزمایش استفاده از سلاح‌های هسته‌ای که در آن اعضای غیرهسته‌ای ناتو هم مشارکت فعالانه دارند، مطرح می‌کند.

بلوسوف اشاره کرد که مسکو پیشتر اظهاراتی شنیده که این روش ناقض ان‌پی‌تی نیست و اینکه انجام چنین ماموریت‌هایی در مرحله آماده سازی معاهده ان‌پی‌تی توافق شده است.

معاون هیات روسی در کنفرانس بررسی معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای چنین استدلال‌هایی را بهانه‌ای برای توجیه اقدامات مغایر با مفاد کلیدی ان‌پی‌تی که به عنوان مبنای امنیت بین‌المللی شناخته می‌شود، خواند و افزود: اگر همه این حقایق را جمع‌بندی کنیم، اینطور نتیجه‌گیری می‌شود که در آینده می‌توان انتظار داشت که کشورهای عضو ناتو هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای را توجیه کنند.

این دیپلمات روس با بیان اینکه اسناد دکترین آمریکا استفاده از تسلیحات اتمی را به بهانه تهدید منافع حیاتی خود یا متحدانشان مجاز می‌داند، گفت: تحلیل این نظر به این نتیجه می‌رسد که ایالات متحده توانایی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را در هر زمان، به هر دلیل و علیه هر کشوری محفوظ می‌دارد و صرفاً اعلام می‌کند که منافع حیاتی آنها تحت تأثیر قرار گرفته است. این یک تهدید واقعی است. به ویژه با توجه به این واقعیت که ایالات متحده تنها کشوری است که زرادخانه اتمی خود را عملی استفاده کرده است.

برچسب ها :

ناموجود