زندگی و اقتصاد مردمان آفریقا، زیر سایه سیاه سویه‌های مختلف کرونا

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در اظهاراتی به مناسبت پنجمین کنفرانس سالانه میان سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در زمینه واکسناسیون کرونا، با بیان اینکه تنها شش درصد از جمعیت آفریقا به طور کامل واکسینه شده اند، گفت: نرخ پایین واکسناسیون به همراه دسترسی نابرابر به واکسن زمینه را

کد خبر : 10562
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 2 دسامبر 2021 - 3:36
زندگی و اقتصاد مردمان آفریقا، زیر سایه سیاه سویه‌های مختلف کرونا

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در اظهاراتی به مناسبت پنجمین کنفرانس سالانه میان سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در زمینه واکسناسیون کرونا، با بیان اینکه تنها شش درصد از جمعیت آفریقا به طور کامل واکسینه شده اند، گفت: نرخ پایین واکسناسیون به همراه دسترسی نابرابر به واکسن زمینه را برای رشد سویه‌های جدید ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه، سویه‌های مختلف بیماری همه گیر کووید ۱۹ زندگی و چشم انداز احیای اقتصادی آفریقا را تهدید می‌کند، خواستار اجرا طرح جهانی واکسیناسیون شامل همه کشور‌های تولید کننده واکسن شد.

گوترش با بیان این که در غیاب چنین طرحی، از پروژه سازمان جهانی بهداشت برای واکسینه کردن ۷۰ درصد از جمعیت کره زمین تا پایان سال ۲۰۲۲ حمایت می‌کد، افزود: این موضوع با توجه به وجود ویروسی که بدون مرز است، وضع محدودیت‌های مسافرتی که سبب انزوای هر کشور یا منطقه‌ای می‌شود، نه تنها ناعادلانه و مجازات کننده، بلکه ناکارآمد است.

دبیر کل سازمان ملل با تاکید بر اینکه از همه دولت‌ها درخواست می‌کنم تا آزمایشات مکرر را برای مسافران همراه با سایر اقدامات مناسب و واقعا مؤثر در نظر بگیرند، ادامه داد اقتصاد‌های توسعه یافته ۲۸ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای احیای اقتصادی سرمایه گذاری صرف می‌کنند.

وی در ادامه افزود:، اما کشور‌های با درآمد متوسط تنها می‌توانند ۶.۵ درصد و کشور‌های کمتر توسعه یافته تنها ۱.۸ درصد از تولید ناخالص خود را برای احیای اقتصادی سرمایه گذاری کند.

گوترش گفت: صندوق بین‌المللی پول در کشور‌های جنوب صحرای آفریقا، پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی در ۵ سال آینده ۷۵ درصد کمتر از سایر نقاط جهان است.

دبیر کل سازمان ملل متحد با بیان اینکه چنین اقدامی کاملا غیر قابل قبول است، افزود: آفریقا پیش از همه گیری رشد اقتصادی خوبی داشت یعنی می‌توان گفت این کشور به مدت ده سال بالاترین نرخ رشد را در اقتصاد جهانی داشت و در حال حاضر با توجه به عدم همبستگی موثر بین المللی این کشور محکوم به شکست شده است.

وی گفت: کشور‌های آسیب پذیر درحال غرق شدن در بدهی هستند.

گوترش با بیان اینکه، همه کشور‌های در حال توسعه – از جمله کشور‌های با درآمد متوسط – به کاهش موثر بدهی نیاز دارند، افزود: با توجه به اقدامات اقلیمی باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم که هدف دستیابی به موضوع محدود کردن دمای کره زمین به ۱.۵ درجه سلسیوس است که این نیز نیاز به کمک دارد.

دبیر کل سازمان ملل متحد ادامه داد: کشور‌هایی که کمترین نقش را در گرمایش زمین داشته اند بیشترین تاثیر را می‌بینند، در حقیقت کشور‌های ثروتمندتر باید حمایت خود را از کشور‌های در حال توسعه هم برای سازگاری و هم برای حرکت به سمت اقتصاد سبز به میزان قابل توجهی تقویت کنند.

وی گفت: بهبود به معنای ایجاد صلح پایدار در منطقه‌ای است که درگیر جنگ‌ها و تحولات سیاسی است.

دبیر کل سازمان ملل متحد افزود: ما شاهد هستیم که تروریسم و افراط گرایی خشونت آمیز در ساحل و درگیری‌های مجدد در جمهوری دموکراتیک کنگو میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از این رو خواستار توقف فوری خصومت‌ها و دسترسی بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه هستیم.

گوترش ادامه داد: در حقیقت هیچ توجیهی برای هدف قرار دادن گروه‌های اقلیت و دستگیری‌های خودسرانه از جمله بازداشت کارکنان سازمان ملل وجود ندارد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود