سلاح حزب الله ارتباطی به سعودی‌ها ندارد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، نقولا نحاس، نماینده مجلس لبنان از فراکسیون نجیب میقاتی، نخست وزیر این کشور، تاکید کرد سلاح حزب الله ارتباطی به عربستان و دیگر کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس ندارد.

وی در مصاحبه با الجزیره گفت: تماس تلفنی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی با نجیب میقاتی، گام اول است و پس از آن گام‌های دیگری برداشته خواهد شد. سه طرف در این تماس تلفنی بر لزوم بازگشت اوضاع به شرایط عادی تاکید کردند. تماس‌ها پیگیری خواهد شد. به نظر من، شاهد تقویت روابط و بازگشت آن به شرایط طبیعی خواهیم بود.

نحاس از اطمینان لبنان به ایجاد شرایط مثبت خبر داد، زیرا همه تدابیری که اتخاذ شده بود، بر اساس ماجرایی بود که آن ماجرا تمام شد و باید به شرایط قبل بازگشت. بیروت باید اقداماتی برای احیای اعتماد و دادن اطمینان به سعودی‌ها و کشور‌های خلیج فارس انجام دهد.

وی اعلام کرد که این تماس تلفنی پس از استعفای جرج قرداحی صورت گرفت. مکرون خواهان بازگشت روابط لبنان و سعودی‌ها به شرایط گذشته است. اطمینان داریم که روابط دو کشور گسترش خواهد یافت. من امیدوار هستم.

نقولا نحاس گفت: به نظر من، سلاح حزب الله ارتباطی به سعودی‌ها و کشور‌های عربی خلیج فارس ندارد. ما در سال ۲۰۰۶ توافق کردیم مسئله سلاح حزب الله در چارچوب تعیین راهبرد دفاعی کشور حل شود. این مسئله همواره در لبنان روی میز قرار دارد. سرانجام این مسئله باید مطرح شود. گام به گام باید به جایی برسیم که بتوانیم بحران را حل کنیم. در یک تماس تلفنی که چند دقیقه طول کشید، نمی‌توان همه مسایل را مطرح کرد.

نخست وزیر لبنان از دو راه‌حل برای بهبود بخشیدن به شرایط فعلی لبنان خبر داد و اعلام کرد که برای برون رفت از شرایط فعلی که تنها بعد از گذشت ۵۰ روز از روی کار آمدن دولت پیش آمده است دو راه وجود دارد. اولی دعوت از هیئت وزیران و برطرف کردن اختلافات است و دومی استعفای دولت است، اما من همیشه سعی می‌کنم بهترین حالت را انتخاب کنم و بهترین حالت اکنون ادامه دادن به وظیفه خودمان است.

مکرون مدعی شد که با عربستان سعودی برای حمایت از اصلاحات در لبنان، خروج از بحران و حفظ حاکمیت آن به توافق رسیده است و تصریح کرد این تماس‌ها به عنوان بخشی یک ابتکارعمل برای حل بحران بین ریاض و بیروت بوده است.

نزدیک به یک ماه پیش مصاحبه‌ای از پیش ضبط شده از وزیر اطلاع‌رسانی لبنان منتشر شد که او در آن جنگ یمن را پوچ خواند، بعد از این مصاحبه عربستان که به دنبال ضربه زدن به دولت نوپای لبنان است آن را بهانه‌ای برای قطع کردن روابط دیپلماتیک خود با این کشور قرار داده و ضمن فراخواندن سفیر خود از بیروت عذر سفیر لبنان را خواست.

کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس شامل بحرین، کویت و امارات نیز به دنبال این حرکت عربستان سفرای لبنان را اخراج کرده و سفیران خود را از این کشور فراخواندند. با این وجود وزیرخارجه عربستان اعلام کرد مشکل ریاض با بیروت بر سر این مسئله نیست و عربستان به دنبال شکستن هژمونی «حزب الله» در لبنان است.

ظهر روز جمعه و بعد از فشار‌های داخلی و خارجی به «جرج قرداحی»، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان استعفانامه خود را تقدیم رئیس جمهور و نخست وزیر لبنان کرده و ابراز امیدواری کرد استعفای او بتواند روابط کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس با بیروت را به حالت عادی بازگرداند.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا