شروط جدید ونزوئلا برای صادرات نفت

شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا، پس از توقف یک ماهه عمده صادرات نفت و سوخت، شرایط را برای خریداران سخت گیرانه‌تر کرده و خواستار پیش پرداخت به صورت نقدی، کالا یا خدمات، پیش از بارگیری نفت شده است. به گزارش ایسنا، پدرو تله‌چه‌آ، مدیرعامل جدید شرکت PDVSA، ماه جاری این اقدام را انجام داد و

کد خبر : 101871
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 ژانویه 2023 - 22:30
شروط جدید ونزوئلا برای صادرات نفت



شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا، پس از توقف یک ماهه عمده صادرات نفت و سوخت، شرایط را برای خریداران سخت گیرانه‌تر کرده و خواستار پیش پرداخت به صورت نقدی، کالا یا خدمات، پیش از بارگیری نفت شده است.

به گزارش ایسنا، پدرو تله‌چه‌آ، مدیرعامل جدید شرکت PDVSA، ماه جاری این اقدام را انجام داد و تدابیری که سال گذشته پس از امتناع خریداران متعدد از پرداخت پول نفت به اجرا گذاشته بود را مضاعف کرد.

طبق دستور مکتوب به شرکت PDVSA که توسط رویترز مشاهده شد، تله‌چه‌آ پس از روی کار آمدن، به بررسی مفصل قراردادهای صادرات پرداخت.

به گفته منابع آگاه، با دستور وی، بارگیری نفت متوقف شد و حتی بارگیری بعضی از کشتی‌ها که در حال بارگیری بودند هم متوقف شد تا این بازبینی کامل شود و قراردادهای فروش اصلاح یا تایید شوند.

طبق اطلاعات سرویس رصد کشتی تانکر تِرکِر، تا ۲۷ ژانویه، مجموعا ۲۸ کشتی شامل ۲۱ ابرنفتکش نزدیک بنادر شرکت PDVSA منتظر بارگیری حدود ۴۵ میلیون بشکه نفت و سوخت برای صادرات بوده‌اند. چهار کشتی دیگر بارگیری کرده بودند اما منتظر دریافت مجوز برای حرکت هستند.

شرایط جدید، طیف گسترده‌ای از شرایط قرارداد را به چند شرط محدود کرده که پیش پرداخت محموله‌ها به صورت نقدی یا پرداخت از طریق کالاها و خدمات را الزامی می‌کند اما این پول یا کالا و خدمات باید پیش از ارسال نفت توسط ونزوئلا، دریافت شود.

حل مشکلات اقتصادی

شرکت PDVSA در یک قرارداد که توسط رویترز مشاهده شده، توضیح داده است که پیش پرداخت نقدی، این شرکت را در موقعیت تجاری مطلوبی قرار می‌دهد زیرا درآمد ضروری برای حل مشکلات اقتصادی را برای این کشور تضمین می‌کند.

یکی از اسناد نشان می‌دهد مدل‌های جدید قرارداد، مهلت کمتر از ۳۰ را برای تکمیل انتقال بانکی یا تسویه بدهی معوق، تعیین کرده است. درصورت قرارداد سواپی که تحت آن، ارزش فروش نفت بیشتر از کالا یا خدماتی باشد که دریافت می‌شود، ونزوئلا باید هرگونه حساب تسویه نشده را پیش از ارسال محموله بعدی، دریافت کند. حتی خریداران بلندمدت باید مقررات جدید که پرداخت کامل به صورت نقد پیش از هر بار تحویل نفت را الزامی می‌کند را رعایت کنند.

از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون، قراردادهای سواپ با شرکت کوبامتالس کوبا و شرکت دولتی “نفت ایران اینترترید” یکی از معدود قراردادهایی بودند که اجرا شدند.

قرارداد با شرکت آمریکایی شورون برای بازپرداخت بدهی، تغییری نکرده است و شرکت PDVSA با بارگیری نفت در کشتیهایی که توسط شورون کرایه شده‌اند و تخلیه واردات از این شرکت آمریکایی، ادامه می‌دهد. قرارداد مشابه برای بازپرداخت بدهی به چین با نفت، ادامه دارد. با این حال، این مشتری با تاخیر بیش از ۳۰ روزه در بارگیری نفت، روبرو شده است.

بر اساس گزارش رویترز، از زمان توقف صادرات نفت در اوایل ژانویه، فقط شرکت “هانگژو انرژی” که یکی از مشتریان جدید شرکت PDVSA است، پس از تمدید قرارداد ۱۲ ماهه در هفته جاری، اجازه یافته است بارگیری نفت را ازسربگیرد. به گفته یک منبع آگاه دیگر، قراردادهای دیگر در مرحله بازبینی نهایی هستند و احتمالا به زودی مجاز می‌شود.

انتهای پیام



منبع

برچسب ها :

ناموجود