عملکرد اقتصادی بایدن زمینه‌ساز شکست دموکرات‌ها

محبوبیت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در بحبوحه رکود اقتصادی در این کشور ضربه چشم‌گیری خورده است. به نظر می‌رسد، مهمترین عاملی که باعث کاهش محوبیت بایدن شده، به مسائل اقتصادی، تورم فزاینده و نگرانی‌ها درباره امنیت شغلی باز می‌گردد؛ در یک نظرسنجی که درباره عملکرد اقتصادی بایدن پرسیده شده بود، ۶۵ درصد از شرکت

کد خبر : 46922
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آگوست 2022 - 10:46
عملکرد اقتصادی بایدن زمینه‌ساز شکست دموکرات‌ها

محبوبیت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در بحبوحه رکود اقتصادی در این کشور ضربه چشم‌گیری خورده است. به نظر می‌رسد، مهمترین عاملی که باعث کاهش محوبیت بایدن شده، به مسائل اقتصادی، تورم فزاینده و نگرانی‌ها درباره امنیت شغلی باز می‌گردد؛ در یک نظرسنجی که درباره عملکرد اقتصادی بایدن پرسیده شده بود، ۶۵ درصد از شرکت کنندگان گفته‌اند که سرگرمی‌هایی مانند غذا خوردن در بیرون از خانه یا رفتن به سینما و کنسرت‌ها را کاهش داده‌اند. در میان شرکت کنندگان، 61 درصد گفته‌اند که کمتر رانندگی می‌کنند و 54 درصد می‌گویند که تعداد سفرهای خود را کاهش داده‌اند.

پس از انتشار آمارهای ارائه شده از روند نامساعد در تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال اخیر، اخبار بد دیگری برای دولت بایدن منتشر شد که مربوط به رکوردزنی نرخ تورم در این کشور بود. آمریکا در حال حاضر، با تورم ۸ درصدی رو به‌روست که چنین رقمی برای جامعه آمریکا بسیار بالا محسوب می‌شود. از سوی دیگر، بحران انرژی و گران شدن قیمت بنزین نیز علاوه بر اینکه بر گران شدن حمل و نقل تاثیر گذاشته، باعث گران شدن قیمت محصولات نیز شده است. این در حالی است که درآمد شهروندان آمریکایی همگام با افزایش قیمت‌ها نیست و چنین شرایطی باعث شده تا آمریکایی‌ها گرانی را بیشتر ‌احساس کنند. علاوه براین، کاهش امنیت شغلی در آمریکا که متاثر از دوران پاندمی بوده، نگرانی‌ها را افزایش داده است.

دکتر مهدی خانعلی‌زاده، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با جام جم آنلاین در همین زمینه گفت: جامعه آمریکا بسیار به مسائل اقتصادی حساس است به این دلیل که زندگی مردم کاملاً بر روی درآمدهای کاری برنامه‌ریزی شده است. اگر یک فرد شاغل باشد می‌تواند اقساط وام را بپردازد و ماشین و خانه بخرد؛ این مسائل باعث می‌شود که افزایش و کاهش چند لاری قیمت‌ها تأثیر مستقیمی روی زندگی افراد بگذارد. بحران اقتصادی آمریکا که اتفاق افتاده به دلیل بحران انرژی جهانی و تمرکزی است که دولت جو بایدن برای کمک به دولت اوکراین برای مقابله با روسیه گذاشته است.

وی افزود: می‌شود این چنین شرایط را توضیح داد که همان اتفاقی که برای اتحاد جماهیر شوروی در ماجرای جنگ ستارگان افتاد و به جای آن‌که هزینه‌های جاری کشور صرف اوضاع رفاهی مردم بشود به سمت ایجاد تقابل و جنگ سرد با طرف غربی صورت گرفت، الآن هم شاهد همین مسئله هستیم.

وی در ادامه در توضیح کاهش محوبیت بایدن و دولتش گفت: مسئله کاهش محبوبیت دولت بایدن مربوط به اکنون نیست و از رمان روی کار آمدنش دولت محبوبی نداشت. بهترین تصویر شاید همان عکسی باشد که از برنی سندرز در مراسم تحلیف بایدن منتشر شد، نشان می‌داد که دولت اساساً باید «نه» به ترامپ را مدیریت می‌کرده و نه «بله» به بایدن. کلاً دولت بایدن ضعیف، بدون دستاورد و بدون پایگاه اجتماعی متولد شد و هرچقدر هم که پیش رفت، به دلیل مشکلات اقتصادی و بحران انرژی این ضعف تشدید شد و شرایط به جایی رسیده که محبوبیتش به زیر 30 درصد رسیده است و حتی اعضای مرکزی حزب دموکرات هم اعلام می‌کنند که تمایلی برای حضور بایدن در انتخاب 2024 ندارند.

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به وضعیت نامطلوب تولید ناخالص داخلی و افزایش تورم آمریکا به 8 درصد اظهار داشت: ساختار سیاسی در آمریکا بیش‌تر از آن‌که دولت‌محور باشد کنگره‌محور است؛ به این معنا که بافت سیاسی در داخل کنگره (مجلس سنا و مجلس نمایندگان) تأثیر جدی‌ای بر اقتصاد دارد. دولت بایدن با وجود رأی بالایی که آورد به دلیل عدم همراهی مجلس سنا، نتوانست آن شرایط لازم برای پیش‌برد اهداف اقتصادی خود را دنبال کند. بایدن، دولت آمریکا را تبدیل به یک دولت فرومانده تبدیل کرده است که نه در داخل و نه در خارج از ایالات متحده، توانایی تأثیرگذاری دارد. دولت بایدن حتی در میان دموکرات‌ها طرفداران پروپا قرصی ندارد.

وی با اشاره به تمرکز دولت بایدن به جنگ با روسیه اضافه کرد: از سال 2008 تا کنون قیمت بنزین به بالاترین سطح خود رسیده یعنی بالای 5 دلار رسیده و این رقم را حتی در اوج بحران اقتصادی آمریکا شاهد نبودیم. در مجموع به نظر می‌رسد این عملکرد ضعیف اقتصادی بایدن، زمینه را برای شکست حزب دموکرات در انتخابات کنگره فراهم می‌کند و دولت بایدن حتی ممکن است نتواند 4 سال خود را به پایان برساند.

خانعلی‌زاده با تأکید بر نارضایتی دموکرات‌ها از بایدن گفت: دو طیف در حزب دموکرات وجود دارد؛ یکی هسته مرکزی که همچنان از بایدن حمایت می‌کنند و در انتخابات 2020 هم علی‌رغم مخالفات‌های جدی که برای نامزدی بایدن وجود داشت، به گونه‌ای شرایط را مهندسی کردند که امور به نفع او پیش برود. این طیف اگرچه نگران هستند همچنان طرفدار بایدن هستند. در مقابل یک طیف ترقی‌خواه وجود دارد که بسیار مخالف بایدن هستند اما نه زورشان درداخل حزب آن‌قدر است که بتوانند گزینه‌ای معرفی کنند و نه تمایلی دارند. در مجموع با توجه به جمیع شرایط، بایدن تنها چاره و تنها گزینه حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 خواهد بود مگر این‌که به یک بها‌نه‌ای مثل بیماری او را کنار بزنند؛ البته که در آن شرایط هم دموکرات‌ها گزینه خوبی که بتواند با ترامپ رقابت کند، ندارند. اوضاع حزب دموکرات با بایدن بد است و بدون بایدن بدتر هم خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود