عکس| ۱۱۱ شی تاریخی در اشنویه کشف شد

آفتاب‌‌نیوز : روناک تاسا افزود: در فصل دوم پنج محوطه «کهنه صوفیان»، «چپرآباد»، «شیخ رش ۱»، «شیخ رش ۳» و محوطه ۰۴ (کانی وشتران) مورد کاوش قرار گرفت. طی این کاوش‌ها اشیای تاریخی از دوره‌های مس و سنگ، مفرغ، عصر آهن و اسلامی کشف شد که اغلب از نوع سفالی، سنگی، استخوانی هستند. تاسا اضافه

کد خبر : 150510
تاریخ انتشار : جمعه 2 ژوئن 2023 - 21:54
عکس| ۱۱۱ شی تاریخی در اشنویه کشف شد


آفتاب‌‌نیوز :

روناک تاسا افزود: در فصل دوم پنج محوطه «کهنه صوفیان»، «چپرآباد»، «شیخ رش ۱»، «شیخ رش ۳» و محوطه ۰۴ (کانی وشتران) مورد کاوش قرار گرفت. طی این کاوش‌ها اشیای تاریخی از دوره‌های مس و سنگ، مفرغ، عصر آهن و اسلامی کشف شد که اغلب از نوع سفالی، سنگی، استخوانی هستند.

تاسا اضافه کرد: این کاوش‌ها توسط پنج هیات کاوش دارای مجوز از طرف پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شد.

به گفته رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه، سال ۱۴۰۰ نیز عملیات کاوش نجات‌بخشی چهار محوطه محدوده آبگیری سد چپرآباد از جمله شیخ رش ۱ و ۲، کانی‌حوا و تپه چپرآباد توسط ۱۰ کارشناس در قالب چهار گروه باستان‌شناسی انجام شده بود.

تاسا گفت: تاکنون در کاوش‌های نجات‌بخشی انجام شده ظروف سفالی، تدفین انسانی و تعدادی اشیای مفرغی بدست آمده که به گنجینه موزه یکی از شهرستان‌ها انتقال یافته است. کاوش‌های صورت گرفته در محدوده سد چیرآباد می‌تواند نقطه عطفی برای باستان‌شناسی در جنوب آذربایجان غربی محسوب شود چرا که آثار کشف اشیا مربوط به هزاره ۵ ق. م (هفت هزار سال قبل) است.

عکس| ۱۱۱ شی تاریخی در اشنویه کشف شد

شهرستان اشنویه، به دلیل داشتن پنج کتیبه از ۱۰ کتیبه مهم اورارتویی به کانون آثار برجا مانده اورارتویی در کشور مشهور است و یکی از مناطق مهم تاریخی و باستانی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

این شهرستان مرزی دارای ۱۱۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی از جمله تپه «دینخواه»، «کتیبه کیلاشین»، «قلعه قلاتگاه»، «کتیبه عین‌الروم»، «قبرستان مارابراهیم» و تومولوس‌های «سوجه»، «گندویلا»، «حسن نوران»، «ملااحمد» و «سیاوان» است.

عکس| ۱۱۱ شی تاریخی در اشنویه کشف شد

برچسب ها :

ناموجود