عیسی‌زاده، نماینده مجلس: شرکت دخانیات در حال فروپاشی است/ اکثر صندوق‌های بازنشستگی زیان‌ده هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایسنا: رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از زیان‌ده بودن اکثر صندوق های بازنشستگی گفت از مجموع ۱۸۷ شرکت بازنشستگی، ۴۳ شرکت سودآور است؛ بعضی از شرکت های زیان‌ده از شرکت های سودده پول می گیرند تا تعادل برقرار شود. کجای دنیا این عدالت است؟  مهدی عیسی

کد خبر : 88738
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 10 ژانویه 2023 - 16:26
عیسی‌زاده، نماینده مجلس: شرکت دخانیات در حال فروپاشی است/ اکثر صندوق‌های بازنشستگی زیان‌ده هستند


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از زیان‌ده بودن اکثر صندوق های بازنشستگی گفت از مجموع ۱۸۷ شرکت بازنشستگی، ۴۳ شرکت سودآور است؛ بعضی از شرکت های زیان‌ده از شرکت های سودده پول می گیرند تا تعادل برقرار شود. کجای دنیا این عدالت است؟

 مهدی عیسی زاده در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس پس از قرائت گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد ارزیابی ابعاد چالشی صندوق‌های بازنشستگی و عملکرد دستگاه‌های اجرایی مربوط (با محوریت احکام قانونی، بودجه‌ای و جهت‌گیری بودجه ۱۴۰۲) در صحن مجلس، با بیان اینکه «بحران صندوق های بازنشستگی یکی از موضوعاتی است که ایران اسلامی با آن درگیر است»، اظهار کرد: کارشناسان و سیاستمداران همه برای این موضوع بحران آفرین بخش اقتصادی کشور ابراز نگرانی کرده‌اند و از آن به عنوان یک ابرچالش در اقتصاد ایران نام می برند.

وی افزود: وابستگی روزافزون و نگران کننده صندوق های بازنشستگی به منابع دولتی و بودجه عمومی از جمله مهمترین نشانه های ورشکستگی آنها به شمار می آید و در سال های گذشته هیچ راه حل مهمی برای رهایی از این معضل پیدا نشده است. ما ۱۸ صندوق بازنشستگی داریم و از این ۱۸ صندوق فقط ۲ صندوق قانون دارد و مابقی براساس آیین نامه و دستورالعمل داخلی اداره می شوند. اگر این صندوق ها با دستورالعمل های داخلی اداره شود این اتفاق می افتد که سرمایه همه بازنشستگان و شاغلانی که ۳۰ سال کار کرده و این اموال را به صندوق بازنشستگی ارائه کرده اند، نابود می‌شود.

نماینده میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از زیان ده بودن اکثر صندوق های بازنشستگی اظهار کرد: از مجموع ۱۸۷ شرکت بازنشستگی، ۴۳ شرکت سودآور است. بعضی از شرکت های زیان ده از شرکت های سودده پول می گیرند تا تعادل برقرار شود. کجای دنیا این عدالت است؟ نمایندگان؛ شما این عدالت را چطور می نویسید؟

عیسی زاده با انتقاد از وابستگی بسیاری از صندوق های بازنشستگی به دولت عنوان کرد: برخی صندوق های بازنشستگی مانند کشوری به دولت و به بودجه وابسته هستند، اگر روزی پول اینها پرداخت نشود، قادر به ادامه حیات نیستند. وضعیت نقدینگی صندوق ها در دنیا بدین شکل است که نقدینگی را یک فرصت بین المللی می دانند و صادرات و واردات انجام می شود، اما در ایران قانونی داریم که بازنشستگان نمی توانند صادرات و واردات انجام دهند و موانع متعددی در این زمینه وجود دارد.

رئیس کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه «شرکت دخانیات در حال فروپاشی است»، ادامه داد: این شرکت حدود ۴۵ میلیارد زیان انباشته دارد و ۴ هزار میلیارد بدهی و بر مبنای آمار دیوان محاسبات ۲۰۰ پرونده دارد و نمی تواند ادامه کار دهد و از وزیر کار می خواهیم به این موضوع توجه ویژه کند.

وی گفت: ما باید در بازنشستگان امید به معیشت و رسیدگی به درمانشان را ایجاد کنیم. در جلساتی به عنوان فراکسیون و یا جلساتی با کمیسیون اجتماعی، بازنشستگان نسبت به آینده شان بسیار ناامید بودند.

عیسی زاده در پایان با انتقاد از برخی از انتصابات در هلدینگ ها تصریح کرد: انتصابات معلوم نیست برچه اساسی بوده است، فردی با مدرک جغرافیا، شرکتی که کاملا فنی است را مدیریت می کند و یا با مدرک فلسفه یک هلدینگ صنعتی را مدیریت می‌کند.



منبع

برچسب ها :

ناموجود