فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین نزدیک است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رای الیوم در گزارشی نوشت که تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس، سخت‌ترین و تاریک‌ترین دوران خود را می‌گذراند و احتمال می‌رود در آینده نزدیک این بحران پیچیده‌تر و منجر به فروپاشی تشکیلات شود.

علی‌رغم هشدار‌های سران تشکیلات خودگردان مبنی بر اینکه تشکیلات از  بدترین بحران سیاسی و اقتصادی خود رنج می‌برد و نیاز مبرم به حمایت کشور‌های عربی، جامعه بین المللی و حتی آمریکا دارد، هیچ کدام از کشور‌ها واکنشی نشان نداده و از کمک به آن خودداری کرده اند تا تشکیلات آرام آرام نابود شود.

ترس از فروپاشی تشکیلات خودگردان فقط به برخی فلسطینی‌ها محدود نمی‌شود، مقامات صهیونیستی نیز از وقوع این سناریو که روزنامه‌های عبری آن را وحشتناک توصیف کرده اند، واهمه دارند.  

رونیت مرزن، مدرس و محقق صهیونیستی، در بیانیه‌ای که در روزنامه هاآرتص منتشر کرد، نسبت به فروپاشی قریب‌الوقوع تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داد و اظهار داشت که این فروپاشی از منطقه جنین شروع شده و به سمت رام الله خواهد رفت.

هشدار به صهیونیست‌ها درباره فروپاشی تشکیلات خودگردان

مرزن که قبلا از افسران شاباک بوده، به پیش بینی‌های خود که قبلا محقق شده بودند، مانند «انقلاب در میان فلسطینی‌های داخل خطر سبز» که ۳ ماه قبل از آخرین جنگ غزه اتفاق افتاد، اشاره کرد و به صهیونیست‌ها هشدار داد که تشکیلات خودگردان  بر سر آن‌ها آوار خواهد شد و برای جلوگیری از این فروپاشی باید مشروعیت این تشکیلات را در بین مردم فلسطین حفظ کنند.

این تحلیلگر همچنین محمود عباس را یک «اسب مرده» توصیف و ادعا کرد که او در حال ساختن خانه‌ای در اردن است تا بعد از فروپاشی به آنجا فرار کنند.

ترس صهیونیست‌ها از فروپاشی قدرت به اظهارات و هشدار‌ها ختم نمی‌شود،  مقامات صهیونیستی رسماً از دولت آمریکا درخواست حمایت مالی از فلسطینی‌ها کرده‌اند تا از هزینه‌های سنگینی که ممکن است در آینده‌ای نزدیک متحمل شود، جلوگیری کرده و جامعه بین‌المللی را تحت فشار قرار دهد تا برای تقویت اقتصادی این تشکیلات تلاش کرده و پروژه‌های بزرگ اقتصادی را با هدف جلوگیری از فروپاشی تشکیلات اجرا کنند.

واشنگتن نیز در نگرانی صهیونیست‌ها شریک است و به همین دلیل پیش از این به مقامات اشغالگر برای حل این نگرانی از طرق مختلف کمک کرده است.

زوال قدرت تشکیلات خودگردان

ازطرفی دیگر نیز نتایج  نظرسنجی مرکز بررسی و سیاست گذاری فلسطین  بیانگر زوال قدرت تشکیلات خود گردان است. در این نظر سنجی ۸۴ درصد فلسطینی ها، گفته اند که فساد مالی در نهاد‌های تشکیلات خودگردان گسترش یافته است. در حالی که ۵۶ درصد آن‌ها گفته اند که حماس شایسته نمایندگی و رهبری مردم فلسطین است و تنها ۱۴ درصد جنبش فتح را شایسته رهبری دانسته ‌اند. این تغییر در نگرش فلسطینی‌ها پس از پیروزی در جنگ ۱۲ روزه شمشیر قدس ایجاد شده است.

مصطفی الصواف، نویسنده و تحلیلگر سیاسی معتقد است که هنوز تردید‌هایی برای فروپاشی و پایان سیطره تشکیلات خودگردان وجود دارد. زیرا این مسئله کاملا وابسته به صهیونیست‌ها و دولت آمریکا است.

الصواف در ادامه افزود: «تشکیلات خودگردان می‌خواهد هرطور که شده آبروی خود را حفظ کند. انحلال تشکیلات خودگردان، در صورت وقوع، نباید تنها توسط جنبش فتح و محمود عباس انجام شود. این تصمیم باید با اجماع فلسطینی‌ها گرفته شود. زیرا اگر فقط یک گروه خاص آن را منحل کنند، عواقب ناگواری را در پی خواهد داشت.»

این بحران مالی که تشکیلات با آن دست و پنجه نرم می‌کند، در نتیجه بلوکه دارایی‌های فلسطینیان از سوی صهیونیست ها، کاهش حمایت آمریکا از تشکیلات و عدم پایبندی کشور‌های عربی به تعهدات خود  مبنی بر حمایت مالی از مقامات این جنبش، است.

همچنین سیاست خصمانه رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی و ادامه شهرک سازی ها، سرکوب، کشتار، آوارگی و غصب اراضی فلسطینی، از دیگر دلایلی است که تشکیلات خودگردان را به فروپاشی نزدیک ترمی‌کند.

 وزیر دارایی تشکیلات خودگردان فلسطین، با اشاره به بحران مالی این جنبش اعلام کرد که بلوکه دارایی‌های فلسطینی‌ها از طرف صهیونیست‌ها که برای کمک به خانواده شهدا، مجروحان و اسیران در زندان‌های اشغالگران اختصاص یافته بود، باعث ۴۲ درصد کسری در بودجه تشکیلات به میزان  ۴۰۰ میلیون دلار شده است. پیش بینی می‌شود در صورتی که صهیونیست‌ها این دارایی‌ها را آزاد نکنند، میزان این کسری به ۹۶۰ میلیون دلار برسد.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا