فعالیت۲۷۰۰ خودپرداز در مازندران/توزیع ۸۰۰ میلیارد تومان اسکناس بین بانک‌ها



ایسنا/مازندران ناظر بانکی بانک مرکزی در استان مازندران در حاشیه جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان با اشاره به اینکه فعالیت ۲ هزار و ۷۰۰ خودپرداز در استان بالاتر از میانگین استاندارد است، گفت: براساس ضوابط بانک‌ها یک تا دو درصد از منابع خودشان را به صورت نقدی می‌توانند در شعبات خود نگه دارند که این روند در حال حاضر به دلایل مختلفی همچون اخذ جرایم مالیاتی دچار اختلال شده است.

سرگردانی مردم

با اجرای خدمات الکترونیکی بانک‌ها، مشتریان با مراجعه به دستگاه‌های «ای تی ام» و یا عابر بانک وجه نقد دریافت می‌کردند و سایر خدمات بانکی را بدون مراجعه به باجه بانک‌ها انجام می‌دادند. آنچه این روزها مردم را دچار سرگردانی کرد؛ ندادن وجه نقد از دستگاه‌های «ای تی ام» بانک‌ها یا عابر بانک‌ها است.

البته برخی از این دستگاه‌های الکترونیکی به طوری تعریف شد که برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی حداقل تاسقف  ۲۰۰ هزار تومان وجه نقد پرداخت می‌کنند. اما این روزها به ندرت می‌توان به این سیستم بانکی مراجعه کرد که بنا به درخواست مشتری وجه نقد تحویل دهد. همین عامل در کنار تورم، گرانی کالاها و نابسامانی اقتصادی سبب گله‌مندی مردم شده است.

آنچه در کنار این مشکلات اقتصادی، قابل تامل است؛ دریافت وجه نقد برخی از مراکز درمانی و پزشکان در مازندران است. با وجود داشتن دستگاه پز همچنان از مراجعه کننده‌ای که خود رنج بیماری را متحمل شده است باید مبلغ ویزیت پزشک را به صورت نقدی بدهند که این روند علاوه بر غیر قانونی بودن به نوعی فشار روانی بر بیمار تحمیل می‌کند چراکه هیچ دستگاه عابر بانکی وجه نقد نمی‌دهد.

توزیع ۸۰۰ میلیارد تومان اسکناس بین بانک‌های مازندران

در این خصوص علیرضا میرزا نژاد نماینده بانک مرکزی در مازندران تشریح کرد و گفت: اقدامات ویژه‌ای درنظر گرفته شده تا با رفع مشکل کسری اسکناس در خودپردازها از بروز این مشکل به ویژه در روزهای پایانی سال پیشگیری شود.

وی تصریح کرد: به نوعی مردم کمتر از عابربانک‌ها استفاده می‌کنند که در این راستا صنوفی همچون طلافروشان به دلیل موضوعات مالیاتی معاملات خود را بوسیله پول‌های نقد انجام می‌دهند .

ناظر بانکی بانک مرکزی در استان مازندران با اعلام اینکه در ۹ ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان از بانک‌های تهران پول گرفتیم که این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۴۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، افزود: امسال مجبور شدیم کمبودها را از این طریق جبران کنیم هرچند در پاییز سال ۱۴۰۰ حدود ۵۵۰ میلیارد تومان از تهران پول گرفتیم که این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۲۷۰۰ میلیارد تومان رسید .

 میرزانژاد با بیان اینکه در سه هفته اخیر ۸۰۰ میلیارد تومان اسکناس بین بانک‌های استان توزیع شده است که این میزان به‌صورت هفتگی ۳۰۰ میلیارد تومان است ، تصریح کرد: باجه‌های تملیکی فشار مضاعفی به بانک‌ها وارد می‌کند و روزانه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان میزان مصرف خود پردازها است که حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد شاهد اختلال در این راستا است.

وی تاکید کرد: سرانه وجه نقد نزد هر شعبه ۲۷۰ میلیون تومان بوده است که در حال حاضر ۱۵۰ میلیون تومان است که حدود ۱۲۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

وی افزود : برای پایان سال تمهیداتی اندیشیدیم و شعبات اصلی بانکی غرب استان تقویت خواهند شد تا در روزهای پایانی سال مشکلی نداشته باشند و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان الی ۳۰۰ میلیارد تومان بین بانک‌های غرب استان توزیع خواهد شد.

انتهای پیام



منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا