فعالیت شرکت های خارجی چندملیتی تولید سیگار در کشور باید محدود شود

جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تولید و فروش سیگار در داخل کشور از سوی 2 شرکت خارجی چند ملیتی JTI وBAT با ماهیت انگلیسی- آمریکایی و ژاپنی گفت: گزارش هایی به دست ما نمایندگان مجلس رسیده که این شرکت های چند ملیتی خارجی توتون های ایرانی و خارجی را با هم قاطی کرده و به اسم توتون خارجی عرضه می کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد بازار فروش سیگار در اختیار این شرکت های خارجی است، تصریح کرد: تنها 10 درصد بازار فروش به شرکت دخانیات ایران تعلق دارد و این در حالی است که شرکت دخانیات ایران هم اشتغال به کار زیادی را در کشور چه در بخش کشاورزی و چه در بخش صنایع داخلی ایجاد کرده و هم از توتون ایرانی که مرغوب است، استفاده می کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد: باید با حمایت از تولید داخلی بازار فروش در اختیار تولیدات داخلی قرار گیرد.

محمودزاده با بیان اینکه سیگار برای سلامت افراد ضرر دارد، افزود: اگر قرار است سیگاری در داخل کشور مصرف شود، باید در داخل تولید گردد و فعالیت شرکت های چند ملیتی خارجی محدود شود چرا که اینها سالانه ارز بسیار زیادی از کشور خارج کرده و هیچ توجهی به منافع ملی و سلامت مردم ندارند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان با تعطیل کردن تولید داخل جلوی مصرف سیگار را گرفت چرا که در این صورت قاچاق بیشتر می شود، افزود: بنابراین وقتی سیگار در داخل مصرف می شود، می بایست منافع آن در اختیار تولید ملی و کشور قرار گیرد.

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گذشته شرکت دخانیات ایران بیش از ۵۰ درصد بازار فروش را در اختیار داشت، افزود: متاسفانه این شرکت های چند ملیتی خارجی با لابی و رایزنی بازار ایران را گرفتند و از زمان فعالیت این شرکت ها بازار از دست رفت و شرکت‌های خارجی جای تولید داخل را گرفتند و این اتفاق به تولید داخل، اشتغال و منافع ملی آسیب بسیار زیادی زده است.

محمودزاده گفت: شرکت دخانیات تعداد زیادی از کارگران و کشاورزان را مشغول به کار کرده اما سهم بازار فروش آنچنانی ندارد و می بایست مجلس و دولت برای تقویت این شرکت ملی سیاست های حمایتی تدوین کنند.

وی با بیان اینکه شرکت های خارجی چند ملیتی درآمد سرشار از فروش سیگار دارند، افزود: متاسفانه آنها نه تنها مالیات نمی دهند بلکه از انجام وظایف اجتماعی خود همچون هزینه برای سلامت و ورزش و همچنین توجه به زیرساخت ها طفره می روند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: در هنگام تصویب لایحه بودجه سال جاری در صحن مجلس پیشنهادات مختلفی مبنی بر افزایش مالیات سیگار داشتیم اما برخی افراد مانع تصویب مالیات بر سیگار شدند.

محمودزاده با تاکید بر اینکه شرکت های خارجی باید مالیات مناسب پرداخت کنند، افزود: در حال حاضر تناسب پرداخت مالیات شرکت دخانیات ایران و شرکت های خارجی ناعادلانه بوده و این نوع دریافت مالیات خلاف سیاست اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل است که باید خیلی فوری اصلاح شود چرا که شرکت های خارجی منافع زیادی از فروش سیگار در داخل داشته و متناسب با درآمد خود مالیات پرداخت نمی کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا