لزوم برنامه‌ریزی برای ساخت مدارس متناسب با نیاز آیندگان

 وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویداد “آینده مدارس” گفت: این اقدام علاوه بر شعار سال در راستای اسناد اصلی ماست. یکی از اسناد ما سند تحول بنیادین است که در هدف عملیاتی ۱۴ این سند و راهکارهای ذیل آن ایجاد متناسب‌سازی فضاهای تربیتی با ویژگی‌ها و نیازهای دانش آموزان و اقتضائات فرهنگ ایرانی

کد خبر : 88715
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 10 ژانویه 2023 - 16:03
لزوم برنامه‌ریزی برای ساخت مدارس متناسب با نیاز آیندگان



 وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویداد “آینده مدارس” گفت: این اقدام علاوه بر شعار سال در راستای اسناد اصلی ماست. یکی از اسناد ما سند تحول بنیادین است که در هدف عملیاتی ۱۴ این سند و راهکارهای ذیل آن ایجاد متناسب‌سازی فضاهای تربیتی با ویژگی‌ها و نیازهای دانش آموزان و اقتضائات فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و شرایط اقلیمی و جغرافیایی ترسیم شده است.

به گزارش ایسنا، یوسف نوری در نخستین رویداد ملی مدارس آینده با اشاره به این رویداد اظهار کرد: در یک حرکت جدید ستاد اجرایی فرمان امام علاوه بر اینکه کمک به آموزش و پرورش در زیرساخت‌های کالبدی مدارس و مشارکت خوبی که در ساخت مدارس داشتند و رقم قابل توجهی از ساخت و سازهای ما از طریق این نهاد وزین انجام می‌شود در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی نیز تعامل خوبی داشته‌ایم.

وی با اشاره به رویداد آینده مدارس، گفت: این اقدام علاوه بر شعار سال در راستای اسناد اصلی ماست. یکی از اسناد ما سند تحول بنیادین است که در هدف عملیاتی ۱۴ این سند و راهکارهای ذیل آن ایجاد متناسب‌سازی فضاهای تربیتی با ویژگی‌ها و نیازهای دانش آموزان و اقتضائات فرهنگ ایرانی اسلامی و شرایط اقلیمی و جغرافیایی ترسیم شده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از اهداف مدرسه در افق چشم‌انداز، برخوردار از بهره فناوری آموزشی در سطح معیار است. این سند تحول بنیادین دست مایه کار نظام تعلیم و تربیت است.

نوری با اشاره به اینکه باید برای آینده دانش آموز طراحی داشته باشیم، تاکید کرد: امروزه فناوری‌ها به عرصه ظهور آمدند اما این برای امروز است و  آینده ما چیز دیگری است.

وی در این راستا از فعالان این عرصه خواست تا آینده را هم پیش بینی کنند تا در رویداد بعدی بدانیم مدارسی که احتمالا در آینده باید داشته باشیم چگونه باشند؟.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به حوزه معماری افزود: در تئوریهای سازمان مدیریت بخشی به نام بخش ساختار فیزیکی داریم و معتقدیم ساختار فیزیکی به انسان‌ها هویت می‌دهد و بخشی از هویت است. بحث دانش بنیان در حوزه معماری هم این است که تکه‌ای از داشته قدیمی را به روش آینده ارائه دهیم.

وی ادامه داد:  سرانه فضای آموزشی در جمهوری اسلامی پس از انقلاب ۱.۵ متر بود اما اکنون ۵.۲ متر است. این همه زحمت کشیده شده اما مدارسی که بگوییم این مدارس متناسب با فرهنگ ما یا داشته‌های معماری ما ساخته شده، کم است. این یکی از نقیصه‌هایی است که وجود دارد، لذا در سند تحول بنیادین راهکارهای ذیل هدف عملیاتی ۱۴ ، به این موارد پرداخته شده است.

 به گزارش ایسنا، یوسف نوری همچنین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رویداد مدارس آینده نقطه عطفی در طراحی مدارسی که مورد پسند آینده سازان ما باشد، است. قدم خیلی خوبی برای مدارس امروز برداشته شده اما باید برای مدارس آینده نیز قدم برداریم به این معنی که نسل را بشناسیم و پیش بینی کنیم که آینده مدارس ما چگونه باشند؟.

وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین و در آموزه های دینی ما نیز همینگونه ترسیم شده است. تربیت در محیط یادگیری اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام



منبع

برچسب ها :

ناموجود