محموله‌های داخل هواپیمای ونزوئلایی قطعه خودرو یا اسلحه؟/ از آرژانتین اصرار از شبکه‌های فارسی زبان معاند انکار

به گزارش مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، چند روز پیش آنیبال فرناندز، وزیر امنیت کشور آرژانتین درحساب کاربری توییتر خود اعلام کرد، یک هواپیمای ونزوئلایی که تحت تحریم‌های آمریکا بوده در فرودگاه اسیسا توقیف و پاسپورت‌های پنج خدمه ایرانی آن ضبط شده است.

ماهان

خبری که به سرعت مورد توجه رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور قرار گرفت و از تلویزیون سعودی ایران اینترنشنال و بی بی سی تا رسانه‌هایی نظیر رادیوفرانسه، العربیه و دویچه وله در کنار رسانه‌های وابسته به سازمان مجاهدین آن را پوشش داده و ادعای توقیف هواپیمای ایرانی متعلق به هواپیمایی ماهان در کشور آرژانتین را طرح کردند.

ماهان

ماهان

 مدار روایت وارونه فارسی زبان‌ها

بررسی محتوای این رسانه‌ها حکایت از آن دارد که چارچوب پرداخت به این موضوع در راستای این بوده که القا کنند خدمه این پرواز از نیرو‌های نیروی قدس سپاه پاسداران بودند. به همین علت نیز عمده مطالب این رسانه‌ها در همین رابطه بود و حتی تلویزیون سعودی ایران اینترنشنال نیز مدعی شد، هواپیمای ماهان برای ارسال سلاح به گروه‌های شبه نظامی استفاده می‌شده و از مسافران به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است..

ماهان

ماهان

ماهان

ماهان

 محموله‌های داخل هواپیما؛ قطعه خودرو یا اسلحه؟

این روایت سازی‌های جعلی و مبتنی بر القای سیاست‌های سعودی و انگلیسی در پرداخت رسانه‌ای به ماجرا، درحالیست که براساس اعلام نظر رسمی پلیس فرودگاه آرژانتین (PSA) این هواپیما توسط چندین نهاد امنیتی بازرسی شد؛ نتیجه این بازرسی‌ها نشان داد که محموله‌های داخل هواپیما صرفاً قطعات خودرو برای یک شرکت خودروسازی بوده و طی تحقیقات پلیس فرودگاه آرژانتین، هیچ محموله مشکوکی که برخی فارسی زبان‌ها ادعای آن را داشتند، کشف نشده است.

محموله‌های داخل هواپیمای ونزوئلایی قطعه خودرو یا اسلحه؟/ از آرژانتین اصرار از شبکه‌های فارسی زبان معاند انکار

اما نکته جالب توجه در گزارش‌های روزنامه‌های رسمی آرژانتین و اعلام نظر مقامات رسمی این کشور، این است که پلیس فرودگاه آرژانتین از قبل بخاطر برخی گزارش‌های واصله از سوی نهاد‌های امنیتی منتظر این هواپیما بوده است. با این وجود طی این گزارش‌ها هیچ اشاره‌ای نشده که این اطلاعات از کدام منبع برای نهاد‌های امنیتی آرژانتین ارسال شده است. علاوه بر این، در گزارش رسانه آرژانتینی Infobae که توسط وزیر امنیت این کشور به اشتراک گذاشته شده نیز آمده که دادگاه فدرال آرژانتین به این پرونده هیچ ورودی نداشته چراکه هیچ جرمی طی آن اتفاق نیافتاده است.

هواپیمای توقیفی ارتباطی با ایران و هواپیمایی ماهان ندارد

با این حال اگرچه در گزارش‌های منتشر شده توسط دولت آرژانتین این نکته ذکر شده است که هواپیمای توقیف شده متعلق به ونزوئلا بوده و اساساً نیز تخلفی مرتکب نشده، اما رسانه‌های فارسی زبان همچنان بر مدار روایت وارونه و جعلی خود از موضوع، چرخیده و تلاش دارند تا چارچوب خبری خود مبنی بر ارتباط خدمه این پرواز با نیروی قدس سپاه پاسداران را القا کنند. ادعایی که توسط مدیر روابط عمومی هواپیمایی ماهان نیز تکذیب شد. در همین زمینه امیرحسین ذوالانواری مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی ماهان در این باره گفت: «هواپیمای توقیف شده بیش از یک سال پیش به یک شرکت هواپیمایی ونزوئلایی واگذار شده و هیچ گونه ارتباط مالکیتی با شرکت هواپیمایی ماهان ندارد».

 از آرژانتین اصرار از شبکه‌های فارسی زبان‌های معاند انکار

اما با این حال ماجرای روایت وارونه و جعلی درباره هواپیمای توقیف شده در آرژانتین ادامه پیدا کرد تا جایی که رسانه «اسراییل هیوم» نیز با انتشار لیستی تحت عنوان اسامی خدمه ایرانی هواپیمای ماهان‌ایر ادعای ارتباط این افراد با نیروی قدس سپاه را مطرح کرد. این درحالیست که به گفته رسانه‌های آرژانتینی، هیچ یک از خدمه پرواز بازداشت نیستند و در هتلی در این کشور اسکان داده شده‌اند. علاوه بر این، پلیس فرودگاه آرژانتین نیز اعلام کرده است که هریک از این خدمه می‌تواند بدون مانعی این کشور را از طریق هواپیما‌های عادی ترک کند.

ماهان

به گزارش مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، اصرار رسانه‌های فارسی زبان بر روایت جعلی از ماجرا و از طرفی اصرار رسانه‌های اسرائیلی بر این مساله حاکی از آن است که آرایش رسانه‌ای غرب وارد فاز جدیدی از عملیات رسانه‌ای علیه جبهه مقاومت به ویژه نیروی قدس سپاه پاسداران شده است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت استراتژی جدید رسانه‌ای غربی‌ها با بازوی اجرایی اسرائیل تکیه بر انتشار اخبار جعلی و دروغ است که ابتدا در رسانه‌های غیر رسمی مانند توییتر آغاز شده و دنباله آن در شبکه‌های تلویزیونی مانند ایران اینترنشنال سعودی و بی بی سی فارسی پیگیری می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا