مرغ پستی هم مشکل کرمان را حل نکرد/صف‌ها طولانی و دستان مردم خالی

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: دوباره مردم کرمان با مشکل خرید مرغ مواجه شده‌اند، مرغ در فروشگاه‌ها نیست و مردم برای تهیه آن باید از ابتدای صبح در صف‌های طولانی و متراکم در شرایط شیوع کرونا انتظار بکشند و در نهایت به هر نفر یک مرغ با قیمت ۲۸ هزار ۵۰۰ تا ۳۰ هزار توما

کد خبر : 6760
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 نوامبر 2021 - 17:18
مرغ پستی هم مشکل کرمان را حل نکرد/صف‌ها طولانی و دستان مردم خالی

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: دوباره مردم کرمان با مشکل خرید مرغ مواجه شده‌اند، مرغ در فروشگاه‌ها نیست و مردم برای تهیه آن باید از ابتدای صبح در صف‌های طولانی و متراکم در شرایط شیوع کرونا انتظار بکشند و در نهایت به هر نفر یک مرغ با قیمت ۲۸ هزار ۵۰۰ تا ۳۰ هزار توما ن می‌رسد.

قیمت تخم مرغ نیز شرایط بهتری ندارد، هر چند دسترسی به این کالا امکان پذیر است اما هر شانه تخم مرغ در کرمان ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان بسته به وزن نرخ گذاری می‌شود.

این اولین بار نیست که مرغ از سفره مردم کرمان پر کشیده اما ادامه این داستان تلخ برای مردم این استان به دردسر تبدیل شده است، کرمان برای تأمین مرغ به شدت به دیگر استان‌ها وابسته است و با هر بار شوک به بازار و محدودیت صادرات این محصول در سایر استان‌ها این مشکل در استان به شدت احساس می‌شود.

کرمان برای تأمین مرغ به شدت به دیگر استان‌ها وابسته است و با هر بار شوک به بازار و محدودیت صادرات این محصول در سایر استان‌ها این مشکل در استان احساس می‌شود

یکی از طرح‌هایی که از اردیبهشت ماه سال جاری برای حذف دلالان و کاهش قیمت نهایی اجرا شد توزیع مرغ توسط پست بود اما نکته جالب اینکه طبق اعلام مسئولان هر روز ۲۰ میلیون تومان برای توزیع مرغ از طریق پست هزینه می‌شود که این رقم در بلند مدت بسیار زیاد است و این مبلغ می‌تواند به ایجاد زیر ساخت برای ایجاد مراکز بیشتر پرورش مرغ گوشتی منجر شود.

هر چند سیستم توزیع مرغ در کرمان یکی از دلایل افزایش قیمت و کمبود محصول است اما بدون شک عدم نظارت بر توزیع نهاده‌های تولید و افزایش هزینه‌های سالن‌های پرورش مرغ گوشتی دلیل اصلی این کم و زیاد شدن عرضه مرغ است.

مشکلات تولید و توزیع مرغ تمامی ندارد

گویی در کنار صف مردم برای تهیه مرغ صف مشکلات این صنعت نیز تمامی ندارد و هر چه جلسات بیشتری برگزار می‌شود بر طول مشکلات هم افزوده می‌شود.

مرغ پستی هم مشکل کرمان را حل نکرد/صف‌ها طولانی و دستان مردم خالی

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان در گفتگو با مهر از هزینه‌های بالای توزیع پستی مرغ خبر داد. محرابی با بیان اینکه با احتساب توزیع ۲۰۰ تن مرغ روزانه ۲۰ میلیون تومان هزینه پست پرداخت می‌شود از دستگاه‌های متولی خواست برای مشکلات این طرح تصمیم گیری شود.

حسین محرابی در این خصوص گفت: هم اکنون بخشی از مرغ توزیعی در استان کرمان پس از کشتار در کشتارگاه‌های کرمان بارکد خورده و در نهایت به متقاضیان تحویل داده می‌شود و روند توزیع کامل رصد می‌شود.

وی افزود: هزینه پست هر کیلو مرغ نیز ۱۰۰ تومان برآورد می‌شود که در قیمت نهایی تأثیر دارد، گزارش‌های میدانی رسیده که این طرح نظارتی بر قیمت نهایی تأثیر گذار نیست و چاره ساز نبوده است.

دلالان نهاده‌ها را حذف کنید

رئیس صنف مرغ و ماهی کرمان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: به طور کلی این طرح مطلوب است اما به دلیل عدم وجود زیر ساخت‌ها با مشکلات زیادی مواجه می‌شود.

عبدالرضا منصوری نیا افزود: یکی دیگر از مشکلات این طرح زمان بر بودن است که می‌تواند مشکلات زیادی برای عرضه کننده و توزیع کننده ایجاد کند.

وی گفت: این طرح در آینده می‌تواند تأثیر گذار باشد اما در کوتاه مدت به اهدافی که داشته نرسیده است اما گرانی مرغ در ماههای اخیر فقط مربوط به شبکه توزیع نیست و افزایش قیمت نهاده‌ها و البته هزینه‌های تولید از جمله نهاده‌های انرژی موجب افزایش قیمت شده است.

گرانی مرغ در ماههای اخیر فقط مربوط به شبکه توزیع نیز نیست و افزایش قیمت نهاده‌ها و البته هزینه‌های تولید از جمله نهاده‌های انرژی موجب افزایش قیمت شده است

وی دلالی در بخش نهاده‌های تولید و عدم حمایت از مرغ داران را یکی از دلایل اصلی مشکلات دانست چون در برخی موارد هزینه‌های تولید بیشتر از درآمد می‌شود و سودی وجود ندارد.

در این میان اما این مردم هستند که با مشکلات زیادی دست به گریبان شده‌اند یک کیلو ماهی قزل آلا به عنوان یکی از ارزان‌ترین ماهی‌ها به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است و هر کیلو گوشت گوسفندی نیز ۱۵۰ هزار تومان است.

گرانی در بازار هر چند کالاهای اساسی مختلف را شامل شده است و مردم برای تأمین مایحتاج اولیه با مشکل مواجه هستند اما هنوز هم نظارت و کنترل بازار سهم تأثیر گذاری بر کنترل قیمت‌ها دارد.

نظارتی بر قیمت‌ها وجود ندارد

نظارت، دقیقاً همان چیزی است که بسیاری از مصرف کنندگان می‌گویند در بازار وجود ندارد.

محمد یکی از شهروندان کرمانی است که به خبرنگار مهر می‌گوید: اینکه هر وقت به مغازه می‌رویم باید هزینه‌هایی بیشتر از دفه قبل پرداخت کنیم در حالیکه درآمدمان ثابت است، بسیار مردم را نگران کرده است.

مرغداران می‌گویند باید نهاده‌ها را با قیمت بالا از دلالا ن بخرند اما سوال ما این است در این جلساتی که هر هفته برگزار می‌شود مگر نمی‌توانند دلالان را شناسایی کنند وی افزود: اکثر اجناس قیمت صعودی دارند و کمتر کالایی وجود دارد که بتوان با قیمت ثابت آن را تهیه کرد و گویی تولید کنندگان هم عادت کرده‌اند که هر چند ماه یک بار یک جهش در قیمت‌ها ایجاد کنند.

وی گفت: اینکه برای خرید مرغ با قیمت گران باید در صف هم در انتظار باشیم بسیار سوال برانگیز است مرغداران می‌گویند باید نهاده‌ها را با قیمت بالا از دلالا ن بخرند اما سوال ما این است در این جلساتی که هر هفته برگزار می‌شود مگر نمی‌توانند دلالان را شناسایی کنند.

این شهروند کرمانی بیان کرد: چطور ممکن است که با نظام دلالی توزیع نهاده‌ها و محصولات نهایی، برخورد نمی‌شود و این افراد با حاشیه امن هر روز با اقتصاد کشور بازی می‌کنند؟

بررسی بازار کرمان نشان می‌دهد که به خصوص در شهرستان‌ها خرید مرغ برای مردم سخت شده است و در برخی از مغازه‌ها مردم برای خرید باید نام نویسی کنند و یا با قیمت‌های بالا مرغ بسته بندی را خریداری کنند.

آنچه که مشخص است برخورد با مفسدان اقتصادی و واسطه‌ها خواسته اصلی مردم از دولت و دستگاه قضائی است.

برچسب ها :

ناموجود