مشکلات کرمانشاه حاصل عدم تعامل بین صنعت و دانشگاه

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: دانشگاه‌ها و مراکز علمی به عنوان نقطه مرکزی ایجاد تحول نقش اساسی را در توسعه و پیشرفت جامعه ایفا می‌کنند، به‌طوری‌که دولت‌ها با اتاق فکر قرار دادن آنها می‌توانند نیازهای کشور را با مسئله محوری شناسایی و برای رفع آن راهکار عملی ارائه دهند. ارائه راهکارهای علمی و عملی توسط صاحب‌نظران و نخبگان دانشگاهی علاوه بر نگرش مثبت به دانش داخلی، موجب توجه به مبحث تولید داخلی و اشتغال پایدار خصوصاً تضمین تثبیت زنجیره تعهد و تخصص در بین دانش آموختگان می‌شود.

دانشگاه‌ها علاوه بر رسالت اصلی خود که همان تربیت نیروی متخصص و کارآفرین است، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم نقش تأثیرگذاری نیز بر توسعه کشور دارند که با برنامه‌ریزی مناسب و ایجاد رشته‌های متناسب با ظرفیت‌ها و استعدادهای منطقه‌ای و بومی زمینه توسعه کار و اشتغال را فراهم می‌آورند و این امر موجب تحول، افزایش ماندگاری نیروهای بومی متخصص و توسعه و رشد اقتصادی شهرهای کوچک می‌شود که همان محور سند بالادستی گام دوم انقلاب است.

این تحول و توسعه اقتصادی منوط به ارتباط صنعت و دانشگاه است، اما متأسفانه امروزه شکاف قابل توجهی بین صنایع و پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی وجود دارد. تعامل بین صنعت و دانشگاه و همچنین موضوع ارتباط آن با رکن اساسی یعنی جامعه اقتصادی همواره با مشکلاتی مواجه بوده و آن‌طور که باید در این حوزه کارهای بزرگی به انجام نرسیده است.

یکی از مشکلات زیربنایی و ساختاری نبود این ارتباط، جزیره‌ای عمل کردن مسئولان مربوطه است، دانشگاه در حال تربیت نیروی انسانی غریبه با صنعت بومی و تکنولوژی‌های مورد نیاز آن حوزه است و صنعت هم بدون بهره‌گیری از دانش نیروهای فارغ التحصیل دانشگاهی در حال تولید صنعت خود است. این امر در استان کرمانشاه با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خدادادی و همچنین آمار بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی نمود بیشتری دارد.

اما علت اصلی افزایش فاصله دانشگاه و صنعت از یکدیگر را می‌توان تفاوت ماهیت این ۲ نهاد که یکی علمی و دیگری اقتصادی است، بیان کرد. در بین نهاد سوم یعنی دولت با مداخله مؤثر می‌تواند به صورت تسهیل کننده و تثبیت کننده عمل کند. متأسفانه این مداخله در کرمانشاه تنها محدود به ارائه برنامه‌هایی بر روی کاغذ از سوی مسئولان مربوطه شده است، تا جایی که رئیس سابق دانشگاه رازی کرمانشاه در نشست خبری با گلایه‌مندی اظهار کرد: با وجود دعوت‌های فراوان از استاندار کرمانشاه، وی تمایلی برای حضور و برقراری ارتباط با این دانشگاه ندارد.

مشکلات کرمانشاه حاصل عدم تعامل بین صنعت و دانشگاه

عدم توجه به اهمیت مقوله تعامل بین صنعت و دانشگاه در کنار جامعه، استان کرمانشاه را با رشد روزافزون بیکاری جوانان، مشکلات شهری و عقب‌ماندگی‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی مواجه کرده است، به‌طوری که کرمانشاه در حال حاضر جز توسعه نیافته‌ترین و بیکارترین استان‌های کشور طی سالیان متوالی است.

دولت سیزدهم که به دنبال پیشرفت علمی و تحول بر پایه علم در جامعه است، از همان ابتدا برنامه خود را برای ساختن ایران قوی، حرکت قوی در تولید علم بیان کرد و با قرار دادن دانشگاه‌ها به عنوان نقطه مرکزی ایجاد این تحول، تغییرات مدیریتی قوی و کارآمد و آشنا به مسائل دانشگاه و جامعه آغاز کرده است که نمونه آن را در جهت تقویت ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت با رویکردی تحول گرایانه و مسئله محور و با در نظر گرفتن مسائل و مشکلات حاد این استان، می‌توان به انتصاب رؤسای دانشگاه‌های رازی و صنعتی کرمانشاه اشاره کرد.

آفت اصلی در کرمانشاه حاکم بودن نگاه جزیره‌ای است

دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به انتصاب رؤسای دانشگاه‌های رازی و صنعتی کرمانشاه، گفت: این ۲ انتصاب از اولین انتصاب‌های دولت آیت‌الله رئیسی در این استان بود که وزارت علوم با توجه به قطع ارتباط مؤثر بین صنعت و دانشگاه در کرمانشاه در گذشته، برای تحول آفرینی، اقدام به بکارگیری ۲ چهره برجسته انقلابی و دانشگاهی کرد.

محمدامین بهرامی به بیان مسائل و مشکلات استان کرمانشاه خصوصاً معضل بیکاری جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی پرداخت و افزود: کرمانشاه طی چندین سال متوالی جز رده‌های نخست بیکاری در کشور بوده است که می‌توان ریشه آن را در گسستگی و نبود ارتباط سازنده بین دانشگاه و نخبگان با جامعه یافت.

وی تأکید کرد: با یک برنامه‌ریزی جامع و با در نظر گرفتن مسائل و شرایط کرمانشاه در دانشگاه‌های رازی و صنعتی و نیز دیگر دانشگاه‌های این استان می‌توان فضای کرمانشاه را از این حالت رکود و وضع موجود خارج کرد.

مشکلات کرمانشاه حاصل عدم تعامل بین صنعت و دانشگاه

دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی کرمانشاه با بیان اینکه نگاه رؤسای جدید دانشگاه‌های رازی و صنعتی توجه به حل مسائل استان است، تاکید کرد: دانشگاه باید در خدمت استان و در راستای حل مشکلات کرمانشاهیان گام بردارد.

ارتباط سازنده بین صنعت و دانشگاه با انتصاب مسئولان تحول‌گرا امکان پذیر است

بهرامی تصریح کرد: برقراری ارتباط سازنده صنعت با دانشگاه در این استان در جهت حل مسائل کرمانشاه با انتخاب‌های بعدی از جمله انتصاب استاندار و مسئولانی که در حوزه صنعت و اقتصاد فعال هستند، امکان‌پذیر است اما به شرطی که همگی به عنوان یک جبهه مشترک وارد عمل شوند.

وی بر حاکم شدن نگاه جبهه در این استان تاکید کرد و گفت: آفت اساسی کرمانشاه طی سالیان گذشته حاکم بودن نگاه جزیره‌ای بود که هر مسئولی در هر جایگاهی، وظایف خود را صرفاً محدود به آن جایگاه می‌دانست، در حالی‌که با توجه به فضا، پتانسیل‌ها و عقب افتادگی‌های این استان ضرورت داشت با یک نگاه و برنامه‌ریزی جامع و مکمل‌سازی، نگاه جبهه‌ای بر استان حاکم می‌شد.

بهرامی با تاکید بر اینکه انتخاب رؤسای این ۲ دانشگاه مؤثر استان به شایستگی انجام شده است، تصریح کرد: دکتر دودمان‌تیپی و احمدی علاوه بر اینکه از چهره‌های مورد تأیید تشکل‌های مختلف دانشگاهی هستند، دارای مواضع مشخص انقلابی نیز هستند.

بخشی از بار علمی جنبش نرم‌افزاری کشور بر دوش دانشگاه‌های کرمانشاه است

یکی از اساتید دانشگاه‌های استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: دولت انقلابی آیت‌الله رئیسی با رسالت امیدآفرینی بعد از حدود یک دهه ناامیدی در جامعه عمومی نخبگان می‌بایستی یک سری برنامه‌های تحولی را در جامعه پیاده سازی کند که متناسب با گام دوم انقلاب و تحقق دولت اسلامی باشد.

اکبر ویسمرادی با بیان اینکه تحقق این برنامه‌های تحولی نیازمند پشتیبانی علمی و جنبش نرم‌افزاری تولید علم از طرف حوزه دانشگاه‌ها است، اظهار کرد: با وجود شتاب سریع این برنامه‌ها در دهه ۹۰، متأسفانه این سرعت طی هشت سال اخیر در سایه عدم خودباوری دولت وقت کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به انتصاب رؤسای دانشگاه‌های رازی و صنعتی کرمانشاه، افزود: بخشی از بار علمی جنبش نرم‌افزاری کشور بر دوش دانشگاه‌های این استان به ویژه این ۲ دانشگاه کلیدی و مؤثر است و به‌همین دلیل این انتصابات شایسته به فال نیک گرفته می‌شود.

مشکلات کرمانشاه حاصل عدم تعامل بین صنعت و دانشگاه

این استاد دانشگاه کرمانشاه به نگاه تحولی دولت سیزدهم اشاره و ابراز امیدواری کرد: با این نگاه شاهد تحول و جهش علمی در سطح دانشگاه رازی و صنعتی و نیز سایر فضاهای علمی و نخبگانی این استان خواهیم بود.

کرسی‌های آزاد اندیشی سرلوحه برنامه‌های تحولی دانشگاه‌های کرمانشاه قرار بگیرد

ویسمرادی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در ترویج کرسی‌های آزاد اندیشی، تاکید کرد: رؤسای جدید دانشگاه‌ها با شهامت و خودباوری انقلابی این کرسی‌ها را سرلوحه برنامه‌های تحولی در دانشگاه‌ها قرار بدهند که با این کار می‌توان موتور پیشران جامعه علمی کرمانشاه را به حرکت درآورد.

وی با تأکید بر اینکه خروجی‌های فضای علمی دانشگاه‌ها در فضای عمومی جامعه مؤثر است، تصریح کرد: رؤسای جدید دانشگاه‌ها در بحث عملیات‌سازی علم باید خط ارتباطی بین صنعت و دانشگاه را پُررنگ کنند.

ویسمرادی گفت: همچنین باید طراحی نظام ترویج روحیه جهادی در بین دانش آموختگان و اساتید این دانشگاه‌ها با راهکارها و عملیاتی نمودن الگوهایی از جمله محرومیت زدایی فرهنگی و اجتماعی، تخصصی‌گرایی و سازندگی اجرایی شود که این امر می‌تواند تضمین تثبیت زنجیره تعهد و تخصص دانش آموختگان این دانشگاه‌ها را در پی داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که با کوشش انقلابی رؤسای جدید و تیم‌های زیرمجموعه این ۲ دانشگاه، جامعه علمی استان کرمانشاه می‌تواند سهم مؤثری در پیاده سازی گام دوم انقلاب ایفا کند.

جایگاه دانشگاه‌های کرمانشاه به حاشیه کشیده شده است

یکی از دانشجویان دانشگاه‌های کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر نقش و جایگاه دانشگاه به حاشیه کشیده شده بود و آنچنان به نظریه‌های نو و حرف‌های تازه دانشگاهیان و نخبگان به‌عنوان کنشگران جامعه توجه نمی‌شد.

مشکلات کرمانشاه حاصل عدم تعامل بین صنعت و دانشگاه

وی با اشاره به مسائل این استان خصوصاً مسئله بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی، اظهار کرد: پیوند خوردن صنعت و علم تحولات شگرفی را موجب می‌شود به‌طوری که با کمک دانشگاه‌ها و با به کارگیری علم و فناوری روز در حوزه صنعت می‌توان گام‌های مؤثری برای رفع مشکلات استان و حل معضل بیکاری در کرمانشاه برداشت.

وی با تاکید بر اینکه نیاز امروز جامعه کرمانشاه حضور افراد کوشا، متعهد و انقلابی در عرصه مدیریتی است، تاکید کرد: انتصاب ۲ فرد شناخته شده دانشگاهی و دارای روحیه انقلابی علاوه بر اینکه فضای دانشگاه‌ها را متحول می‌سازد، می‌تواند به توسعه و پیشرفت این استان کمک شایانی کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا