منطقه آزاد مشترک بین ایران و سوریه ایجاد می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، با هدف ایجاد منطقه آزاد مشترک ایران و سوریه، نشست مشترکی با حضور «ایاد کوسا» مدیرکل مناطق آزاد سوریه و هیأت همراه با «سعید محمد» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در محل

کد خبر : 38648
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 ژوئن 2022 - 11:44
منطقه آزاد مشترک بین ایران و سوریه ایجاد می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، با هدف ایجاد منطقه آزاد مشترک ایران و سوریه، نشست مشترکی با حضور «ایاد کوسا» مدیرکل مناطق آزاد سوریه و هیأت همراه با «سعید محمد» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در محل دبیرخانه شورایعالی برگزار شد.

افزایش تعاملات تجاری، توسعه اقتصادی و مراودات سرمایه گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه را می‌توان از مهم‌ترین اهداف این نشست عنوان کرد.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در این نشست گفت: افزایش سرمایه گذاری، تولید و صادرات از اهداف اصلی ما است که باید در این تفاهم نامه به آن اهتمام ویژه داشته باشیم.

سعید محمد با بیان اینکه دو کشور ایران و سوریه همسو و همفکر هستند افزود: ما به دنبال ایجاد افزایش ارتباط تجاری بین دوکشور هستیم. همانطور که در زمان جنگ در کنار هم بودیم در زمان صلح و سازندگی هم باید در کنار هم باشیم.

وی در ادامه به تفاهم نامه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: یکی از بندهای این تفاهم نامه ایجاد منطقه آزاد مشترک بین ایران و سوریه است، برای انجام آن پیگیری‌های زیادی انجام شده، هماهنگی‌های لازم با وزارت امور خارجه صورت گرفت و متن پیشنهادی یادداشت تفاهم نامه هم برای این وزارتخانه ارسال شده است.

مشاور رئیس جمهور اظهار داشت: چنانچه گام‌های مثبتی از سمت طرفین برداشته شود، شاهد رونق اقتصادی ایران و سوریه خواهیم بود و این همان چیزی است که رهبران دو کشور پیگیر آن هستند.

آمادگی دولت سوریه برای ایجاد منطقه آزاد مشترک با ایران

مدیرکل مناطق آزاد کشور سوریه نیز در این نشست بر منافع دو کشور تاکید کرد و گفت: علاقمند به حضور سرمایه گذاران ایرانی در کشور سوریه هستیم، پیگیری‌های لازم بر اساس قوانین و مقررات کشور سوریه برای ایجاد منطقه آزاد مشترک انجام خواهد شد.

ایاد کوسا با اشاره به اینکه مانعی برای ایجاد منطقه آزاد مشترک نداریم، افزود: دولت سوریه با تمام امکانات، آماده هرگونه همکاری برای بررسی و رفع هر مشکلی در این خصوص است.

وی با بیان اینکه معافیت‌های مالیاتی در مناطق آزاد سوریه نامحدود است افزود: سرمایه گذارانی که تمایل به حضور در مناطق آزاد سوریه را دارند تا زمانی که در این مناطق حضور داشته باشند از معافیت مالیاتی برخوردار هستند.

سعید محمد مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان به مدیرکل مناطق آزاد کشور سوریه پیشنهاد داد به مناطق آزاد ایران سفر کنند و از نزدیک در جریان ظرفیت‌های موجود در این مناطق قرار گیرند.

گفتنی است؛ سفیر کشور سوریه در ایران، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه و جمعی از مسئولان منطقه آزاد سوریه و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در این نشست حضور داشتند.

برچسب ها :

ناموجود