موقعیت استراتژیک شهرک‌های اطراف غزه برای مقاومت و رژیم صهیونیستی

در عملیات سه روز اخیر رژیم صهیونیستی از همان ابتدای امر شهرک‌های اطراف عزه در تیررسی راکت‌های مقاومت بود. نه تنها در این عملیات بلکه از زمانی که نیرو‌های مقاومت در عزه توانستند با راکت پاسخ حملات رژیم صهیونیستی را بدهند این شهرک‌هارا هدف قرار می‌دهند. هر بار که نیرو‌های اسرائیلی به نوار غزه حمله

کد خبر : 49078
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 11 آگوست 2022 - 4:22
موقعیت استراتژیک شهرک‌های اطراف غزه برای مقاومت و رژیم صهیونیستی

در عملیات سه روز اخیر رژیم صهیونیستی از همان ابتدای امر شهرک‌های اطراف عزه در تیررسی راکت‌های مقاومت بود. نه تنها در این عملیات بلکه از زمانی که نیرو‌های مقاومت در عزه توانستند با راکت پاسخ حملات رژیم صهیونیستی را بدهند این شهرک‌هارا هدف قرار می‌دهند.

هر بار که نیرو‌های اسرائیلی به نوار غزه حمله می‌کنند، اصطلاح «غلاف غزه» یا «شهرک‌نشین‌ها در غلاف غزه» به عنوان هدف نظامی موشک‌های مقاومت فلسطین مطرح می‌شود، اما داستان غلاف غزه چیست و مهم‌ترین شهرک‌ها و شهر‌های اسرائیلی در نزدیکی آن کدامند؟ اهمیت استراتژیک این مناطق برای اسرائیل و مقاومت فلسطین چیست؟

باریکه غزه کجاست؟

نوار غزه یا باریکه غزه منطقه نوارگونه است که در کنار دریای مدیترانه و در منطقه خاورمیانه قراردارد. سرزمین فلسطین شامل دو منطقه جدا از هم به نام‌های کرانه باختری رود اردن و منطقه غزه است. کرانه باختری در شرق فلسطین و غزه در جنوب غربی آن است. این منطقه ۴۱ کیلومتر طول و در بخش‌هایی از ۶ تا ۱۲ کیلومتر عرض داشته و مساحت آن ۳۶۰ کیلومتر مربع است.

«یاسر عرفات»، رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین در یکم ماه ژوئیه سال ۱۹۹۴ میلادی وارد نوار غزه شد و فلسطینی‌ها به تدریج تسلط بر مناطقی که ساکن آن بودند را آغاز کردند، اما شهرک‌های اسرائیلی ساخته شده در اراضی نوار غزه خارج از کنترل تشکیلات خودگران باقی ماند.

موقعیت شهرک‌های صهیونیست

به دنبال عقب‌نشینی از نوار غزه، اسرائیل «منطقه حائلی» در طول مرز‌های زمینی با نوار غزه ایجاد کرد و ده‌ها شهرک نزدیک به نوار غزه که اکنون به نام «غلاف غزه» شناخته می‌شود، در آن باقی ماند، شمار این شهرک‌ها ۵۰ عدد است که در تقریبا ۴۰ کیلومتری اطراف غزه واقع شده است.

شمار شهرک‌نشین‌ها در غلاف غزه از ۴۲ هزار نفر در سال ۲۰۰۹ میلادی به ۵۵ هزار نفر در سال ۲۰۱۹ میلادی افزایش یافت که رشد ۳۰.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

غلاف غزه از ۳ شورای منطقه‌ای تشکیل شده است؛ «شورای اشکول» که مساحتی ۳۸۰ کیلومتری دارد و بیش از ۱۳ هزار شهرک‌نشین در ۳۲ شهرک ساکن آن هستند.

شورای دوم، «شورای اشکلون» نام دارد که ۱۷۵ کیلومتر مساحت دارد و حدود ۱۷ هزار اسرائیلی در ۴ شهرک ساکن آن هستند، شورای سوم، «شورای شاعر هنیگف»، است که با ۱۸۰ کیلومتر مساحت و ۱۱ شهرک میزبان بیش از ۷ هزار شهرک‌نشین است.

موقعیت استراتژیک شهرک‌های اطراف غزه برای مقاومت و رژیم صهیونیستی

از مهم‌ترین این شهرک‌ها می‌توان به کیسوفیم، زیکیم، نحال عوز، کریات ملاخی، کریات غات و شهر‌های دیمونا، عسقلان، أسدود و سدیروت اشاره کرد که در مقایسه با دیگر مناطق بیشتر در معرض موشک‌ها و راکت‌های گروه‌های مقاومت قرار دارند که از نوار غزه پرتاب می‌شود.

رژیم صهیونیستی در تلاش برای ممانعت از رسیدن تونل‌های مقاومت به شهرک‌ها، شهر‌ها و پایگاه‌های اسرائیلی در نزدیکی نوار غزه اقدام به ساخت دیوار‌های بتنی چند طبقه‌ای از زیرزمین در طول مرز با غزه کرده است.

به گفته تحلیلگران، دولت اسرائیل معمولا مشوق‌های وسوسه‌کننده‌ای به ساکنان شهرک‌نشین‌ها در غلاف غزه ارائه می‌کند تا آن‌ها به عنوان حائل جغرافیایی و جمعیتی میان نوار غزه و کرانه باختری، در این مناطق باقی بمانند و بدین ترتیب احتمال برپایی کشور فلسطینی متصل به اراضی پراکنده در آینده منتفی شود همچنین دیگر هدف اسرائیل، محاصره نوار غزه و محدودسازی آزادی عمل گروه‌های مقاومت در رسیدن به اهدافی در عمق اراضی اشغالی است.

نژادپرستی صهیونیست‌ها در مقابل ساکنان شهرک‌ها

اغلب ساکنان این شهرک‌ها از یهودیان شرق اروپا هستند که در جامعه رژیم صهیونیستی نگاه نژادپرستانه‌ای علیه آن‌ها وجود دارد و تل‌آویو برای پرهیز از بروز مشکلات اجتماعی، تلاش می‌کند آن‌ها را به غلاف غزه انتقال دهد.

در مقابل، این شهرک‌ها در نظر گروه‌های مقاومت به عنوان پاشنه آشیلی محسوب می‌شود که از زمان عقب‌نشینی اسرائیل از نوار غزه، اهداف سهل الوصول‌تری نسبت به دیگر شهر‌های اسرائیلی برای موشک‌های مقاومت هستند..

غیرقانونی بودن شهرک‌ها در جهان

پس از انجام چندین حمله نظامی بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۰، نیرو‌های صهیونیستی که بعداً به ارتش اسرائیل تبدیل شدند، شهرک‌های یهودی‌نشین بسیاری را در ویرانه‌های شهر‌ها و روستا‌های فلسطینی ایجاد کردند.

اگرچه اکثر کشور‌های جهان تاکید کرده‌اند که این شهرک‌ها غیرقانونی هستند، اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا حمایت خود را از رویکرد صهیونیست‌ها در خصوص شهرک‌سازی تایید کرد.

موقعیت استراتژیک شهرک‌های اطراف غزه برای مقاومت و رژیم صهیونیستی

اکثر کشور‌های عضو سازمان ملل – و اتحادیه اروپا – می‌گویند که ایجاد شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی نقض قوانین بین المللی است. ایالات متحده این موضع را حداقل به طور رسمی اتخاذ می‌کرد.

اما در نوامبر ۲۰۱۹، دولت ترامپ گفت که دیگر شهرک‌سازی‌ها را غیرقانونی نمی‌داند. به دلیل این حمایت آمریکا، کنست رژیم صهیونیستی قادر شده به الحاق این شهرک‌ها به رژیم صهیونیستی رای دهد..

کشته شدن کودکان غزه در بمباران‌های رژیم صهیونیستی

سه روزه رژیم صهیونیستی در غزه موجب شهادت حداقل ۴۴ فلسطینی از جمله ۱۵ کودک شد. رژیم تل آویو و گروه جهاد اسلامی فلسطین اواخر روز یکشنبه پس از سه روز بمباران شدید ارتش صهیونیستی در منطقه محاصره شده غزه، اعلام آتش‌بس کردند.
بر اساس آخرین اطلاعات رسمی وزارت بهداشت فلسطین، ۴۴ فلسطینی از جمله ۱۵ کودک کشته و دست کم ۳۵۰ غیرنظامی در این حملات زخمی شده‌اند.

طبق این گزارش، از سال ۲۰۰۸ رژیم اسرائیل چهار جنگ را در خاک فلسطین به راه انداخته و نزدیک به ۴۰۰۰ نفر را کشته است که یک چهارم آن‌ها کودک هستند.

بر اساس داده‌های گردآوری شده از سوی نهاد «دفاع برای کودکان بین الملل»، حداقل ۲۲۰۰ کودک توسط ارتش صهیونیستی و شهرک نشینان صهیونیست در سراسر سرزمین فلسطین اشغالی از سال ۲۰۰۰ – آغاز انتفاضه دوم – به شهادت رسیده‌اند. جنگ اواخر ۲۰۰۸ و اوایل ۲۰۰۹ (معروف به جنگ ۲۲ روزه) با شهادت ۳۱۵ کودک همراه بود.

موقعیت استراتژیک شهرک‌های اطراف غزه برای مقاومت و رژیم صهیونیستی

در جنگ ۲۰۱۲ که با ترور «احمد الجعبری» از فرماندهان اصلی گردان‌های عزالدین القسام آغاز شد، حملات صهیونیست‌ها موجب شهادت ۴۳ کودک و ۱۵ زن شد.

در طولانی‌ترین جنگ یعنی جنگ ۵۱ روزه سال ۲۰۱۴، ۵۴۶ کودک به دست اشغالگران به خاک و خون کشیده شدند. در جنگ ۱۲ روزه سال گذشته میلادی نیز ۷۲ کودک به شهادت رسیدند و در جنگ اخیر در غزه نیز ۱۵ کودک به زیر خاک رفتند.

برچسب ها :

ناموجود