ناوگروه ارتش با نرم‌افزارهای ایرانی از طوفان‌هایی با امواج ۱۰ متر عبور کرد

فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که «ما برای اولین بار از هفت دریا و هفت تنگه راهبردی و طوفان‌های خیلی سهمگینی عبور کردیم»، گفت: متخصصان ما در نیروی دریایی برای عبور و حضور در این اقیانوس، نرم افزار داخلی و بومی پیش‌بینی وضعیت جوی طراحی کردند و ما این

کد خبر : 147540
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 23 می 2023 - 15:29
ناوگروه ارتش با نرم‌افزارهای ایرانی از طوفان‌هایی با امواج ۱۰ متر عبور کرد



فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که «ما برای اولین بار از هفت دریا و هفت تنگه راهبردی و طوفان‌های خیلی سهمگینی عبور کردیم»، گفت: متخصصان ما در نیروی دریایی برای عبور و حضور در این اقیانوس، نرم افزار داخلی و بومی پیش‌بینی وضعیت جوی طراحی کردند و ما این را در صحنه عملی و واقعی در دریا دیدیم، تست کردیم و صد درصد جوابگو بود.

به گزارش ایسنا، امیر دریادار فرهاد فتاحی در یک گفت وگوی تلویزیونی در تشریح ماموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: ما در این ماموریت اولین‌های بسیار زیادی داشتیم؛ اولی این بود که ما در راستای اجرایی نمودن فرمان فرمانده کل قوا مبنی بر حضور در اقیانوس‌ها و آب‌های دوردست، این را عملی کردیم و در آب‌های دوردست حضور پیدا کردیم. ما برای اولین بار از هفت دریا و هفت تنگه راهبردی گذشتیم، از طوفان‌های خیلی سهمگینی عبور کردیم.

وی ادامه داد: متخصصان ما در نیروی دریایی برای عبور و حضور در این اقیانوس، نرم افزار داخلی و بومی پیش‌بینی وضعیت جوی طراحی کردند و ما این را در صحنه عملی و واقعی در دریا دیدیم، تست کردیم و صد درصد جوابگو بود. ما به واسطه تحریمی که کشورمان است نمی‌توانستیم از این نرم افزارهای خارجی استفاده کنیم، ولی این خیلی به ما کمک کرد و زودتر از این که طوفان به ما برسد ما مسیر دریانوردی مان را تغییر دادیم و در مسیرهای خیلی بهتری دریانوردی کردیم.

دریادار فتاحی همچنین بیان کرد:  ما یک بیمارستان بسیار مجهزی در ناوبندر مکران داریم که این بیمارستان تمام دستگاه ها، سیستم‌ها و وسایلش ایرانی است و تیم پزشکی بسیار قوی‌ای بود که توانستیم برای اولین بار سه عمل جراحی موفق را انجام دهیم که این عزیزان ما بعد از این عمل جراحی زندگی عادی معمولی خود را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: ما در راستای دیپلماسی دفاعی دریایی در صد و بیستمین سالگرد شروع روابط دیپلماتیک ایران و برزیل در کشور برزیل حضور پیدا کردیم. ما و سفیران فرهنگ ایرانی- اسلامی مردم عزیزمان ایران در بنادری بودیم که در آن بنادر پهلوگیری داشتیم. در راستای اشاعه فرهنگ ایرانی- اسلامی، ما مجدد بندر کیپ تاون آفریقای جنوبی که پهلوگیری داشتیم در ماه مبارک رمضان در مسجد مسلمانان کیپ تاون که مسجد اهل بیت باشد آن جا حضور پیدا کردیم. در مراسمات مذهبی شان شرکت کردیم، نماز جماعت خواندیم و آن‌ها به یمن حضور ما، سرود سلام فرمانده را برای ما اجرا کردند. یک جمله خیلی زیبایی را روحانی مسجد آقای حیدر آفتاب در پشت تریبون در خصوص ناوگروه اعلام کردند که من حیفم می‌آید اینجا عنوان نکنم؛ ایشان فرمودند حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندر کیپ تاون برای ما مسلمانان مایه عزت و افتخار بوده است.

 فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در خصوص انتخاب ملوان‌ها برای این ماموریت افزود: یک سال قبل از اعزام به این مأموریت برنامه ریزی‌های خیلی دقیق در ستاد نیروی دریایی انجام  و نفراتی را برای این مأموریت انتخاب کردند که از لحاظ سلامتی جسمی، روانی و دانشی در سطح خیلی خوبی باشند. آموزش‌های خیلی خوبی را اجرا کردند که نتیجه اش این شد که وقتی ما در سواحل مجموعه جزایر پلنزی که مربوط به کشور فرانسه است در حال دریانوردی بودیم و از سمت هواپیمای فرانسوی مورد خطاب قرار گرفتیم که شما نقض قوانین بین المللی انجام دادید، ما با قوانین خودشان خودشان را محکوم کردیم که شما قانونی وضع کردید در این کتاب، در این پاراگراف و این صفحه که به ما اجازه می‌دهد ما در این منطقه دریانوردی کنیم و دیگر صحبتی این کشور فرانسه در خصوص حضور ما در سواحل‌شان نکردند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که فرمانده نیروی دریایی به بنده امر کرده بودند این بود که به هیچ عنوان کسی از کارکنانی که در این مأموریت دریانوردی شرکت می‌کنند بدون رضایت خود و خانواده، حق شرکت در این دریانوردی را ندارند و همه با رضایت صد درصد خود و خانواده شان در این مأموریت شرکت کردند و این خیلی به ما کمک کرد، چرا که خانواده‌ها در این مأموریت همراه ما بودند در تمام مراحل و به ما کمک کردند و هر باری که ما با این عزیزان در تماس بودیم به ما روحیه می‌دادند و کار ما را بزرگ می‌دیدند و فکر می‌کنم در کنار ما خانواده‌های ما بودند که کار خیلی بزرگی انجام دادند.

دریادار فتاحی با بیان اینکه ما برای این که وابستگی مان را به طور کامل قطع کنیم با یک ناوشکن تمام ایرانی به این مأموریت اعزام شدیم، گفت: قبل از اعزام به مأموریت به واسطه همین برنامه ریزی‌های درست و مطالعه دقیقی که انجام گرفته بود، خطراتی که ما را تهدید می‌کرد از لحاظ خطرات وضعیت جوی، خطرات فنی و خطرات در حوزه‌های مختلف ما برایش برنامه داشتیم. من خاطره‌ای خدمت شما عرض کنم که یکی از موتورهای ناوشکن تمام ایرانی دنا به واسطه این که یکی از سنسورهای کنترلش دچار اشکال شده بود نمی‌توانستیم از آن استفاده کنیم البته ما برای تمام این سیستم‌ها و دستگاه هایمان از قطعات یدکی اِسپِر با خودمان داشتیم و با تعویض این قطعه آمدیم این موتور را عملیاتی کردیم. حالا صحبت من این قسمت است؛ فرمانده واحد به من مراجعه کرد و گفت من در نظر دارم در بندری که پهلو می‌گیریم این قطعه را از این بندر تأمین کنم. ما چهار بندر را در طول مسیر دریانوردی مان رجوع کردیم، این قطعه را ولی نتوانستیم پیدا کنیم، چرا؟ چون این یگان صد درصد ایرانی بود، توسط متخصصان ایرانی طراحی شده بود و فقط و فقط این قطعه در کشور خودمان پیدا می‌شد. اگرچه ما در انبارمان از آن داشتیم، برای سطح انبار خودمان می‌خواستیم از بنادری که پهلو می‌گیریم تهیه کنیم که نتوانستیم. ما یک ناوگروه و یک یگان خوداتکا بودیم.

فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه ما برای دریانوردی بیشتر از هشت ماه هم برنامه ریزی کرده بودیم، تصریح کرد: خیلی خطرات جلوی راه ما بود و همین نرم افزاری که عرض کردم اگر نبود، با چالش مواجه می‌شدیم. ما در سواحل قاره آمریکا در جنوب قاره آمریکا در ورودی تنگه ماژلان به دریای بسیار طوفانی خوردیم که ارتفاع موج تا ۱۰ متر و بود خیلی به سختی توانستیم از آن عبور کنیم. ما ۷۱ روز در این اقیانوس دریانوردی کردیم، در این ۷۱ روز قطعاً هر چیزی که امکان داشت این اقیانوس داشته باشد ما باید می‌دیدیم و خدا را شکر به واسطه همین نرم افزار خیلی وقت‌ها از طوفان‌هایی که در مسیرمان بود با تغییر مسیر گذر کردیم. هیچ مشکلی در خصوص نیازمندی و تأمین نیازمندی از هیچ بندری نداشتیم، چون با برنامه به این مأموریت اعزام شده بودیم.

وی در ادامه بیان کرد: در این مأموریت هشت نفر از همرزمان مان صاحب فرزند شدند، ۱۰ نفر از همرزمان‌مان بستگان‌شان را از دست دادند و این مواردی بود که در طول مدت دریانوردی برای ما اتفاق افتاد. یکی از این ۱۰ نفر خواهر، عمو، پدربزرگ خودشان را؛ یعنی یک نفر سه نفر را در مدت این دریانوردی از دست داد. الحق و انصاف خانواده‌های این همرزمان بنده، کار بسیار بزرگی انجام دادند و فداکاری کردند، تلاش و پشتکار داشتند، مدیریت خود، زندگی و فرزندان را انجام دادند و کارشان بسیار قابل تقدیر است. کاری که همرزمان بنده انجام دادند دستاوردهای بسیار بسیار زیادی داشته که خیلی از این‌ها در این گفتگو برشمرده شده و خیلی بیشتر از این‌ها هم هست.

انتهای پیام



منبع

برچسب ها :

ناموجود