ناگفته‌های بازیگر زی‌زی گولو درباره سیندرلا

آفتاب‌‌نیوز : این کارگردان و بازیگر از ویژگی‌های نمایش «سیندرلا» می‌گوید و همچنین ابراز تاسف می‌کند که بعضی از بازیگران چنان دستمزد‌هایی برای بازی در تئاتر طلب می‌کنند که ته دل کارگردان خالی می‌شود. او که سال‌هاست در حوزه آثار نمایشی مربوط به کودکان فعالیت می‌کند، درباره حضور بازیگران حرفه‌ای کودک در نمایش «سیندرلا» می‌گوید:

کد خبر : 149374
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 می 2023 - 22:09
ناگفته‌های بازیگر زی‌زی گولو درباره سیندرلا



آفتاب‌‌نیوز :

این کارگردان و بازیگر از ویژگی‌های نمایش «سیندرلا» می‌گوید و همچنین ابراز تاسف می‌کند که بعضی از بازیگران چنان دستمزد‌هایی برای بازی در تئاتر طلب می‌کنند که ته دل کارگردان خالی می‌شود.

او که سال‌هاست در حوزه آثار نمایشی مربوط به کودکان فعالیت می‌کند، درباره حضور بازیگران حرفه‌ای کودک در نمایش «سیندرلا» می‌گوید: شرایط اقتصادی برای حضور بازیگران حرفه‌ای در تئاتر کودک، زیر صفر است. به همین دلیل بسیاری از بازیگران و هنرمندان حرفه‌ای با وجود علاقه‌ای که برای کار در این حوزه دارند، به ناچار از تئاتر کودک دور شده‌اند.

فیاضی با اشاره به فعالیت مستمر مریم کاظمی، کارگردان نمایش «سیندرلا» در زمینه تئاتر کودک ادامه می‌دهد: مریم کاظمی زندگی خود را برای کار کودک گذاشته است. او برای اجرای نمایش «سیندرلا» از هیچ حمایتی برخوردار نشده است. با این حال از هیچ هزینه‌ای برای این کار کوتاهی نکرده است و من و دیگر دوستان هم همراهی کرده‌ایم تا این نمایش به نتیجه برسد.

فیاضی که پیش‌تر قصد داشته خودش نمایشی را کارگردانی کند، با اشاره به دستمزد‌های بالای بعضی از بازیگران اضافه می‌کند: مدتی پیش می‌خواستم نمایشی را روی صحنه بیاورم که فقط دو بازیگر داشت؛ یک زن و یک مرد. تهیه‌کننده‌ای هم پیدا کرده بودم، اما وقتی با بعضی از بازیگران درباره این نمایش تماس گرفتم و پیشنهاد همکاری دادم، آنچنان قیمت‌های بالایی پیشنهاد کردند که حقیقتا دلم خالی شد. به هر حال شرایط اقتصادی سختی است و کسی حاضر نمی‌شود با دستمزدی ناچیز برای یک کار تئاتر چند ماه وقت و انرژی بگذارد. آماده‌سازی همین نمایش «سیندرلا» چند ماه زمان برد. بعضی از نمایش‌ها هم شرایطی دارد که نمی‌توان در کنار آن کار دیگری انجام داد. با این حال خوشبختانه این نمایش نتیجه خوبی داشته که برای گروه، لذت‌بخش است.

او در پاسخ به این پرسش که با این روند، آینده تئاتر کودک چه خواهد شد، توضیح می‌دهد: آینده همین است که الان هست؛ اغلب سالن‌های تئاتر کودک خالی است. شخصا، چون به این حوزه علاقه‌مندم، معمولا نمایش‌های کودک را می‌بینم. در بیشتر اجراها، تعداد تماشاگران بسیار اندک است و گاهی حتی به ده تماشاگر هم نمی‌رسد، اما تجربه اجرای «سیندرلا» نشان داد که در همین وضعیت دشوار هم می‌توان نمایشی موفق اجرا کرد. آنچنانکه در هر اجرای این نمایش تمام صندلی‌های تالار هنر از طبقه همکف تا بالکن پر می‌شود به طوری که گاهی برای خانواده خودمان نمی‌توانیم در ردیف‌های جلو بلیت بگذاریم.

فیاضی در پاسخ به این پرسش که چه عاملی سبب موفقیت نمایش «سیندرلا» شده، توضیح می‌دهد: کار‌های مریم کاظمی، حساب‌شده است. اول از همه استمرار فعالیت‌های گروه تئاتر «مستقل» در این زمینه بسیار اثرگذار است. این گروه در تمام این سال‌ها با خانواده‌ها و مخاطبان خود ارتباطی پیوسته داشته و گروه تماشاگران خود را به خوبی شناسایی کرده است. ضمن اینکه این نمایش کاری کاملا حرفه‌ای است و گروه سازنده، از هیچ نظر کم نگذاشته‌اند. از طرف دیگر «سیندرلا» هم نزد تماشاگران اعتباری دارد. هنوز ارزش‌هایی وجود دارد که مردم به خاطر آن‌ها به تماشای چنین اثری می‌آیند.

او درباره وضعیت تبلیغات و اطلاع‌رسانی این نمایش نیز می‌گوید: این نمایش پیش از اجرا، تبلیغات خود را آغاز کرده است و تبلیغاتش هم گسترده است. به طوری که حالا دیگر نیازی به تبلیغات آنچنانی ندارد. در کار کودک، مهم‌ترین نکته، برقراری ارتباط با خانواده‌هاست و گروه تئاتر «مستقل» سال‌هاست که برای این کار انرژی گذاشته و با خانواده‌ها ارتباطی پیوسته دارد و همه این‌ها در موفقیت کار اثرگذار است.

رضا فیاضی این روز‌ها مجموعه کمدی «دادزن» به کارگردانی سیامک خواجه وند و تهیه کنندگی محمد شهبازی را در شبکه نمایش خانگی در حال پخش دارد.

نمایش «سیندرلا» نوشته دیوید وود با ترجمه حسین فدای حسین و کارگردانی مریم کاظمی در تالار هنر که ویژه نمایش‌های کودکان است، روی صحنه می‌رود. علاوه بر رضا فیاضی، عمو‌های فیتیله‌ای (علی فروتن و حمید گلی) نیز در این نمایش بازی می‌کنند.

«سیندرلا» یکی از معروف‌ترین شخصیت‌­های داستانی برای کودکان سراسر دنیا است که بار‌ها موضوع خلق آثار سینمایی، تئاتر و انیمیشن قرار گرفته است. فرهاد شریفی، مریم کاظمی، مهراد زمانی، پریسا فلاح زاده، عرفان میدانلو، نازنین صفا، نسیم امیرخسرو، نرگس صفامنش، شادی کارآیین، سعید تاجیک، مهدی رمضان­زاده، علیرضا عموزاد و سما احمدی دیگر بازیگران این نمایش هستند.

نمایش «سیندرلا» هر شب به جز شنبه­‌ها و ایام سوگواری ساعت ۱۹:۳۰ برای مخاطب کودک و نوجوان در تالار هنر به نشانی میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان ورزنده، جنب ورزشگاه شهید شیرودی به روی صحنه می‌­رود.



منبع

برچسب ها :

ناموجود