نقش حیاتی اوپک پلاس در ثبات بازار نفت

هیثم الغیص در سالروز انعقاد توافق اوپک پلاس اعلام کرد: توافق اوپک پلاس با گذشت ۶ سال پس از شکل‌گیری همچنان نقش حیاتی در پایداری و گسترش بازار جهانی نفت ایفا می‌کند که امری ضروری برای رشد و توسعه و همچنین جذب سرمایه به منظور تامین امنیت انرژی است. به گزارش تاس، دبیر کل اوپک

کد خبر : 69414
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 دسامبر 2022 - 9:15
نقش حیاتی اوپک پلاس در ثبات بازار نفت

هیثم الغیص در سالروز انعقاد توافق اوپک پلاس اعلام کرد: توافق اوپک پلاس با گذشت ۶ سال پس از شکل‌گیری همچنان نقش حیاتی در پایداری و گسترش بازار جهانی نفت ایفا می‌کند که امری ضروری برای رشد و توسعه و همچنین جذب سرمایه به منظور تامین امنیت انرژی است.

به گزارش تاس، دبیر کل اوپک گفت: بیانیه همکاری ائتلاف اوپک پلاس، یک چارچوب مشارکت بی‌سابقه میان ۲۳ کشور تولید کننده نفت در جهان است که بر پایه اعتماد، احترام متقابل و گفت‌وکو شکل گرفته است. این توافق به دنبال یک ثبات پایدار در بازار نفت از طریق مشارکت و گفتگو است و این به سود تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و اقتصاد جهانی است.

وی افزود: پس از فشار‌های شدیدی که در دوران همه‌گیری کرونا به بازار جهانی نفت وارد شد، تعهد اعضای اوپک پلاس در ایجاد ثبات با تلاش برای بازگشت بازار به شرایط پیش از همه‌گیری، بار دیگر به اثبات رسید.

در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۰ آذر ۱۳۹۵) در وین، اعضای اوپک بر کاهش ۱.۲ میلیون بشکه در روز توافق کردند و ۱۰ روز بعد در تاریخ ۱۰ دسامبر (۲۰ آذرماه ۱۳۹۵)، ۱۱ کشور غیر عضو از جمله روسیه، جمهوری آذربایجان، بحرین، برونئی، قزاقستان، مالزی، مکزیک، عمان، سودان، گینه استوایی (در سال ۲۰۱۷ به اوپک پیوستند) و سودان جنوبی نیز به این توافق پیوستند.

اکتبر امسال (مهر/آبان)، اعضای ائتلاف اوپک پلاس برای ادامه همکاری تا پایان ۲۰۲۳ موافقت کردند.

برچسب ها :

ناموجود