نگاه روزنامه‌های اماراتی و سوری به سفر وزیر خارجه امارات به دمشق

روزنامه البعث سوریه سفر وزیر خارجه امارات به دمشق و دیدار او با رئیس جمهور سوریه را یک گام بنیادی و امیدوارکننده عربی دانست، روزنامه‌های الاتحاد و الخلیج چاپ امارات نیز تاکید کردند که ابوظبی تنها آرامش و خروج سوریه از بحران فعلی را می‌خواهد. به گزارش ایسنا، روزنامه البعث چاپ سوریه سفر عبدالله بن

کد خبر : 6708
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 نوامبر 2021 - 16:16
نگاه روزنامه‌های اماراتی و سوری به سفر وزیر خارجه امارات به دمشق

روزنامه البعث سوریه سفر وزیر خارجه امارات به دمشق و دیدار او با رئیس جمهور سوریه را یک گام بنیادی و امیدوارکننده عربی دانست، روزنامه‌های الاتحاد و الخلیج چاپ امارات نیز تاکید کردند که ابوظبی تنها آرامش و خروج سوریه از بحران فعلی را می‌خواهد.

به گزارش ایسنا، روزنامه البعث چاپ سوریه سفر عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات به دمشق و دیدارش با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را گامی بنیادی و امیدوارکننده عربی بود و اهمیت آن ناشی از اهمیت و اولویت سیاست همگرایی، رایزنی و گفتگو با سوریه در این شرایط دشوار و پایان یافتن تحریم سوریه از سوی کشورهای عربی است چراکه این امر ضمانتی قوی برای عدم بازگشت به عقب بوده و به دوره سختی از درگیری‌های عربی پایان داده و راه بازگشت به ثبات، اعتماد، گفتگوی مردمی و رسمی میان اعراب را باز می‌کند.

این روزنامه سوری در ادامه نوشت: این سفر و استقبال دوستانه، برادرانه و امیدوارکننده در واقع راهی برای عبور از موانع، مشکلات و چالش‌های متعدد منطقه‌ای ناشی از “بهار عربی” است، تمام موضوعاتی که در این سفر مطرح شدند، یک نیاز و ضرورت و از آن مهمتر توافق برای حل مشکلات در چارچوب کشورهای عربی و به دور از دخالت‌های خارجی بود. با این سفر ساختار رسمی کشورهای عربی از یک سو در مقابل گزینه‌های مثبتی قرار گرفته و از سوی دیگر به دوراهی رسیده که باید برای به دست گرفتن دوباره استقلال ملی و عربی و رسیدگی به مسایل، منافع و سرنوشت خود تلاش کند تا دوباره به همان بن‌بستی که کل جهان عرب قربانی طمع‌ورزی‌های دشمنان شده بودند، بازنگردد.

به نوشته روزنامه البعث، نکته مهم و قابل توجه این سفر توافق دو طرف برای استمرار رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها درباره مسایل و چالش‌های مختلف کشورهای عربی، افزایش تلاش‌های دو طرف برای ایجاد افق‌های جدید همکاری در بخش‌های مهم و تقویت سرمایه‌گذاری‌ها و نیز تاکید وزیر خارجه امارات بر حمایت کشورش از تلاش برای برقراری ثبات در سوریه و تاثیرگذاری تحولات سوریه بر تمام کشورهای عربی و اطمینان او به توانایی سوریه به ریاست بشار اسد در عبور از چالش‌های جنگ بود.

روزنامه الاتحاد چاپ امارات بدون اشاره به مواضع قبلی و چرخش در این موضع و اهداف و نیات واقعی این کشور نوشت، سفر آل نهیان به دمشق و دیدار او با اسد 《موضعگیری کلی امارات را که حامی برقراری امنیت، ثبات و وحدت در سوریه است،》 به نمایش گذاشت.

این روزنامه با اشاره به اینکه سفر وزیر خارجه امارات به دمشق حمایت امارات از تمامی تلاش‌های انجام شده برای پایان یافتن بحران سوریه، تقویت پایه‌های آرامش، تحقق خواسته‌های مردم سوریه شامل توسعه، پیشرفت و رفاه را نشان داد، نوشت، امارات تنها آرامش سوریه و خروج آن از بحران و آغاز راه سازندگی و پیشرفت را می‌خواهد.

روزنامه الخلیج امارات نیز سفر عبدالله بن زاید آل نهیان به دمشق را غافلگیرکننده ندانست و نوشت: روابط دمشق-ابوظبی قطع نشده بود، امارات همواره و در بدترین شرایطی که سوریه داشته، به عنوان یکی از راهکارهای اصلی حفظ تمامیت ارضی این کشور به عنوان یکی از اعضای اتحادیه عرب، بر اهمیت نقش این کشور در منطقه عربی تاکید کرد.

این روزنامه در ادامه نوشت: روابط امارات و سوریه حتی در تاریک‌ترین روزها نیز قطع نشدند و امارات ۲۷ دسامبر ۲۰۱۸ سفارت خود در دمشق را بازگشایی کرد و اولین تماس تلفنی محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده عالی نیروهای مسلح امارات با اسد در تاریخ ۲۷ مه ۲۰۲۰ انجام شد و پس از آن نیز آن دو ۲۰ اکتبر سال جاری با یکدیگر گفتگو کردند، امارات از ابتدای بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ از هیچ تلاشی برای کمک به مردم سوریه در داخل این کشور و پناهجویان سوری در اردن، لبنان، عراق و یونان دریغ نکرد و بیش از یک میلیارد دلار کمک کرد.

همچنین الخلیج نوشت: تاکید آل نهیان در این سفر بر اهمیت امنیت، ثبات و تمامیت ارضی سوریه و حمایت کشورش از تلاش‌های انجام شده برای توقف بحران درواقع نقطه آغاز بازگشت سوریه به آغوش کشورهای عربی و مسیر جدید و امیدوارکننده‌ای در این زمینه است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود