هشدار ایتالیا درباره آغاز جنگ نان در جهان

ایتالیا از آغاز جنگ نان در جهان خبر داد.

به نقل از پنج فاکس، لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا روز شنبه ضمن بیان اطمینان خود مبنی بر آغاز «جنگ جهانی نان» به علت محاصره غلات اوکراین اعلام کرد این وضع سبب می‌شود جلوی دسترسی کشور‌های آسیب پذیر به غلات گرفته شود. او همچنین این موضوع را نشانه‌ای از احتمال درگیری جدید در آفریقا دانست. دی مایو در ادامه گفت: ما باید به جنگ جهانی نان که در گذشته نیز در جریان بود پایان دهیم؛ بی ثباتی سیاسی در آفریقا محتمل است. او همچنین گفت: کودتا نیز می‌تواند به علت بحران کنونی غلات صورت گیرد.

وزیر خارجه ایتالیا در ادامه گفت: اوکراین پیش از جنگ جهانی دوم نیز به عنوان یکی از مهمترین صادر کنندگان غلات و کود‌های کشاورزی که برای امنیت غذایی در مناطقی نظیر خاورمیانه و شمال آفریقا ضروری بود، مطرح بود. دی مایو همچنین خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: شما باید سریعا به توافقنامه صلح دست یابید. این توافقنامه همچنین شامل توافق در خصوص غلات و توافق آتش بس که اجازه تخلیه زنان و کودکان و شهروندان را که تحت بمباران روسیه در شرق اوکراین در صد روز گذشته قرار گرفته اند، می‌شود. دی مایو با اشاره به اینکه ناو‌های جنگی روسیه اجازه خروج ۳۰ میلیون تن از غلات اوکراین را از بنادر این کشور نمی‌دهند تاکید کرد: آنچه که ما باید انجام دهیم آن است که روسیه، مسدود شدن صادرات گندم از بنادر اوکراین را رفع کند چرا که احتمال خطر گسترش جنگ در آفریقا وجود دارد.

رئیس دیپلماسی ایتالیا با تاکید بر آنکه ایتالیا میزبان نخستین دور از گفتگو‌ها با کشور‌های مدیترانه در خصوص امنیت غذایی است، گفت: ما با آلمان، ترکیه، فرانسه و دیگر شرکایمان برای دستیابی به هدف رفع مسدودی تمام گندم صادراتی از اوکراین همکاری می‌کنیم. ایتالیا در خصوص تمایل خود برای کمک به اوکراین برای مین زدایی بنادر این کشور و ایجاد یک دالان دریایی برای انتقال گندم خبر داد. ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا نیز در تماسی تلفنی با پوتین از او خواست روند آزادی غلات مسدود شده در بنادر اوکراین را آغاز کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا