هشدار چین: ناتو باید مرز‌های جغرافیایی را رعایت کند

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشستی با خبرنگاران در خصوص رویکرد ناتو و افزایش حوزه‌های فعالیت آن هشدار داد که این ائتلاف نظامی باید مرز‌های جغرافیایی خود را رعایت کند و به دنبال تجاوز از اختیارات خود نباشد.

به گزارش وبسایت وزارت خارجه چین، لیجیان گفت: «ناتو از زمان پایان جنگ سرد در حال گسترش است. این ائتلاف بند دفاع جمعی خود را به حوزه‌های فضای سایبری و فضای برون سرزمینی گسترش داده که باید توسط سازمان ملل متحد و نهاد‌های تخصصی بین المللی رسیدگی شود. همچنین این ائتلاف طیف گسترده‌ای از حوزه‌های مدنی از جمله تغییرات اقلیمی، زیرساخت‌ها، نوآوری‌های تکنولوژیکی، زنجیره تامین، سلامت و انرژی را افزایش داده است.»

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین هشدار داد: «ناتو به عنوان یک سازمان منطقه‌ای باید مرز‌های جغرافیایی خود را رعایت کند، قوانین دلخواه خود را به دیگران تحمیل نکند و به‌ دنبال تجاوز از اختیارات خود نیز نباشد.»

او در انتها تاکید کرد که چین در سال‌های اخیر با ناتو همکاری سالمی داشته است و ایجاد اختلاف ایدئولوژیک در همکاری‌های اقتصادی و تجاری در خدمت منافع مشترک نیست و نتیجه معکوس خواهد داشت.

گفتنی است، ۲۱ نوامبر، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته بود: «ما شاهد تلاش‌های رو به رشد چین برای کنترل زیرساخت‌های حیاتی، زنجیره‌های تامین و بخش‌های صنعتی کلیدی خود هستیم».

او در ادامه با «خودکامه» خواندن چین مدعی شده بود نمی‌توان به چین فرصت داد تا از آسیب‌پذیری‌های ناتو سوء استفاده کرده و آن را تضعیف کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا