واشنگتن با دموکراسی بیگانه شده است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تله تریدر، وزارت امور خارجه چین با انتشار گزارشی با عنوان وضعیت دموکراسی در آمریکا، اعلام کرد واشنگتن و نظام مذکور در این کشور با دموکراسی بیگانه شده است.

در این گزارش آمده است: «از منظر تاریخی، توسعه دموکراسی در آمریکا گامی رو به جلو بوده با این حال، طی سال‌ها، دموکراسی در این کشور به طور فزآینده‌ای از ماهیت و طرح اصلی آن منحرف شده است.»

پکن همچنین از واشنگتن خواست تا سیستم خود را با حذف رویه‌ها و تشریفات پیچیده بهبود بخشد، مسئولیت‌های بین‌المللی بیشتری را بر عهده بگیرد و احترام بیشتری به سایر کشور‌ها به ویژه در شرایط همه‌گیری کووید-۱۹ نشان دهد.

 آمریکا طی روز‌های گذشته، فهرستی متشکل از ۱۱۰ کشور دعوت شده برای شرکت در اجلاس دموکراسی در ۹ تا ۱۰ دسامبر (۱۸ و ۱۹ آذر) را معرفی کرد. اما از روسیه و چین برای شرکت در این اجلاس دعوت نشده است.

در همین راستا، سفرای روسیه و چین در آمریکا نیز در مقاله مشترکی که در نشریه نشنال اینترست منتشر شده است، اعلام کردند: «مسکو و پکن با قاطعیت ایده آمریکا برای برگزاری اجلاس سران برای دموکراسی را رد می کنند زیرا این امر باعث ایجاد خطوط جداکننده جدیدی در جامعه بین المللی می شود که با توسعه جهان مدرن در تضاد است.»

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در یک کنفرانس خبری گفت: هدف آن‌ها از این اجلاس گرد هم آوردن ۱۱۰ دولت از سراسر جهان و همچنین سران جامعه مدنی و بخش‌های شرکتی است تا بررسی کنند که چگونه می‌توانند برای ترویج و دفاع از دموکراسی با یکدیگر همکاری کنند.

او اعلام کرد که مهم نیست از هر کشوری در سراسر جهان چه انتقادی در خصوص برگزاری این اجلاس دریافت می‌کنیم، چیزی وجود ندارد که بخواهیم بابت آن عذرخواهی کنیم.

مؤسسه بین المللی کمک به دموکراسی و انتخابات (IDEA) در گزارشی اعلام کرد که اطلاعات نشان می‌دهد که فصل پسرفت دموکراسی در آمریکا دست کم از سال ۲۰۱۹ آغاز شده و نقطه عطف تاریخی در آمریکا در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ رقم خورد و آن هنگامی بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا مشروعیت نتایج انتخابات این کشور را زیر سوال برد. همچنین کاهش آزادی برپایی تجمعات در جریان اعتراضات تابستان سال ۲۰۲۰ به دنبال کشته شدن جرج فلوید به دست پلیس آمریکا نیز از دیگر موارد اصلی افول دموکراسی در این کشور است

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا