ورود ۷۸۲میلیون مترمکعب آب به سد زاینده‌رود تا نیمه خرداد

سید مجتبی موسوی نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ورودی آب به سد زاینده‌رود از ابتدای سال آبی (مهرماه ۱۴۰۰) تاکنون در مجموع ۷۸۲ میلیون مترمکعب بوده است در حالی که این سد در مدت مشابه سال گذشته ۶۲۸ میلیون مترمکعب و در بلندمدت (۵۲ ساله) یک میلیارد و ۷۵ میلیون مترمکعب ورودی

کد خبر : 38987
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 7 ژوئن 2022 - 13:45
ورود ۷۸۲میلیون مترمکعب آب به سد زاینده‌رود تا نیمه خرداد

سید مجتبی موسوی نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ورودی آب به سد زاینده‌رود از ابتدای سال آبی (مهرماه ۱۴۰۰) تاکنون در مجموع ۷۸۲ میلیون مترمکعب بوده است در حالی که این سد در مدت مشابه سال گذشته ۶۲۸ میلیون مترمکعب و در بلندمدت (۵۲ ساله) یک میلیارد و ۷۵ میلیون مترمکعب ورودی داشت.

وی ادامه داد: ورودی به سد زاینده رود از ابتدای سال آبی تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش دارد اما نسبت به بلند مدت ۲۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود افزود: حجم آب خروجی از این سد مخزنی از ابتدای سال آبی تاکنون ۶۴۰ میلیون مترمکعب است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۳۶۳ میلیون مترمکعب و در مشابه بلندمدت ۸۳۰ میلیون مترمکعب تا نیمه خرداد بوده است.

۳۵۲ میلیون مترمکعب آب ذخیره پشت سد

موسوی نائینی خاطر نشان کرد: خروجی از سد زاینده رود امسال نسبت به سال گذشته ۷۶ درصد افزایش و در مقایسه با حجم خروجی در بلند مدت ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیر بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود با بیان اینکه ذخیره سد زاینده رود امروز به ۳۵۲ میلیون مترمکعب رسید، افزود: دبی آب ورودی به سد هم اکنون ۳۸ متر مکعب بر ثانیه و خروجی از آن ۲۵ مترمکعب بر ثانیه است.

افزایش مصارف در بالادست سد چم آسمان

موسوی نائینی با اشاره به اینکه خروجی سد زاینده رود پس از پایان دور پنجم رهاسازی برای کشاورزی شرق اصفهان کاهش یافته، گفت: میزان آب ورودی به سد نیز در روزهای اخیر کاهش قابل ملاحظه داشته و از سوی دیگر به دلیل افزایش دما و گرم شدن هوا مصارف بالا رفته است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش مصارف در بالادست سد چم‌آسمان را شاهد هستیم و هم اکنون برای تأمین آب شرب، خروجی سد به ۲۵ مترمکعب در ثانیه افزایش یافته‌است که در زمان مشابه سال‌های قبل این مقدار نبوده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود با اشاره به گرم شدن هوا و وضعیت ذخیره سد زاینده رود، بر مدیریت مصرف در همه بخش‌ها اعم از شرب و بهداشت، کشاورزی و صنعت در روزها و ماه‌های گرم پیش رو تاکید کرد.

سد زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است. این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

برچسب ها :

ناموجود