وزارت نفت: دولت قبل در صادرات میعانات گازی توانمند نبود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : فارس: طبق اعلام وزارت نفت، در ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی ایران به دلیل عدم توانمندی دولت قبل در صادرات آن، روی آب سرگردان بود که بعد از گذشت ۲۰ ماه از دولت فعلی و با ابتکارات مختلف صادر شد. ایران به عنوان یکی

کد خبر : 149011
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 می 2023 - 18:51
وزارت نفت: دولت قبل در صادرات میعانات گازی توانمند نبود


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: طبق اعلام وزارت نفت، در ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی ایران به دلیل عدم توانمندی دولت قبل در صادرات آن، روی آب سرگردان بود که بعد از گذشت ۲۰ ماه از دولت فعلی و با ابتکارات مختلف صادر شد.

ایران به عنوان یکی از چهار مصرف‌کننده بزرگ گاز دنیا، روزانه بیش از ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی از میادین گازی خود تولید می‌کند که حدود ۶۰۰ هزار بشکه آن در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های داخلی مصرف شده و ضروری است، مابقی ۲۰۰ هزار بشکه صادر شود، اما در شرایط تحریم به دلیل مشتریان کمتر میعانات گازی در دنیا، صادرات این محصول نسبت به نفت خام سخت‌تر است.

بدین ترتیب با توجه به نیاز کشور به افزایش تولید گاز، میعانات گازی بیشتری نیز از میادین گازی تولید می‌شود و ناتوانی دولت قبل در صادرات آن باعث شد، بیش از ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی ایران روی آب سرگردان باقی بماند، موضوعی که بیژن زنگنه وزیر سابق نفت نیز در دیدار با جواد اوجی وزیر نفت هنگام تحویل وزارت نفت به تیم جدید به آن اذعان کرده و از آن به عنوان یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های خود یاد می‌کند.

*ذخایر میعانات گازی سرگردان روی آب با دیپلماسی انرژی به صفر رسید.

اما روز گذشته جواد اوجی وزیر نفت، بعد از گذشت ۲۰ ماه از عمر دولت سیزدهم از به صفر رسیدن میعانات گازی سرگردان ایران روی آب خبر داد.

وی عنوان کرد: متأسفانه در دولت گذشته در حوزه دیپلماسی انرژی دچار مشکل بودیم و صادرات نفت ما خوب نبود و ۸۷ میلیون بشکه میعانات نیز روی دریا داشتیم و در زمستان سال ۹۹ نیز به‌دلیل ناترازی گاز با خاموشی‌های پرشمار روبه‌رو بودیم.

اوجی افزود: با تلاش همگانی و موفقیت‌هایی که در حوزه دیپلماسی انرژی به دست آوردیم، توانستیم رقم صادرات نفت خام و میعانات گازی را افزایش دهیم و رکورد‌های مطلوبی در بخش صادرات ثبت کنیم. در شرایطی که در گذشته ۸۷ میلیون بشکه میعانات روی دریا ذخیره شده بود، امروز این رقم به صفر رسیده است و میعانات گازی روی آب نداریم.

*صادرات میعانات گازی ایران در دولت سیزدهم بیش از ۳ برابر شد

طبق اعلام وزارت نفت، میزان صادرات میعانات گازی ایران در دولت قبلی روزانه بین ۲۰ تا ۶۰ هزار بشکه متغیر بود که این عدد در دولت سیزدهم به ۳ برابر افزایش یافته است و حتی به اعداد ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه در روز نیز رسیده است. با این اقدامات در ۶ ماه اول دولت سیزدهم نه تنها همه تولیدات ۸۷۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی در داخل مصرف یا صادرات شد، بلکه وزارت نفت مجبور شد برای پاسخ به تقاضا به سراغ ذخایر روی آب و خشکی هم برود و بیش از ۲۰ میلیون بشکه از این ذخایر نیز مورداستفاده قرار گرفت و از حجم ذخایر ایران کاسته شد.

این موضوع در حالی بود که همه انتظار داشتند که وزارت نفت جدید با خرید ۱۲ کشتی VLCC بر ذخایر روی آب میعانات گازی ایران اضافه کند، ولی در واقع نه تنها از هیچکدام از مجوز‌های خرید کشتی استفاده نشد بلکه کشتی‌های روی آب را نیز یکی پس از دیگری آزاد شدند؛ به صورت متوسط هر دو ماه سه کشتی VLCC. قیمت اجاره هر کدام از این کشتی‌ها بیش از ۳۰ میلیون دلار بوده است.

*قرارداد بزرگ صادرات میعانات گازی ایران به ونزوئلا به ثمر نشست.

اما یکی از اقدامات مهمی که منجر به افزایش صادرات میعانات گازی ایران در شرایط تحریم و به صفر رسیدن میعانات گازی ایران روی آب شد، قرارداد بزرگ صادرات میعانات گازی ایران به ونزوئلا در مهرماه سال ۱۴۰۰ بود. نخستین بار رویترز به نقل از ۵ منبع آگاه در ۴ مهرماه سال ۱۴۰۰ از انعقاد یک قرارداد بزرگ نفتی میان ایران و ونزوئلا با وجود تحریم‌های آمریکا خبر داد و نوشت، نخستین محموله قرار است، این هفته ارسال شود.

طبق گزارش رویترز با عنوان «Iran boosts crude supply to Venezuela for refining, freeing up exportable oil» ایران ماهانه ۲ میلیون بشکه میعانات گازی خود را به ونزوئلا صادر می‌کند که اگر این روند از مهرماه سال ۱۴۰۰ تاکنون تداوم داشته باشد، بدین معناست که ۴۰ میلیون بشکه از میعانات گازی سرگردان روی آب ایران (حدود ۵۰ درصد از کل میعانات گازی سرگردان) به مقصد ونزوئلا صادر شده است.

در مجموع به نظر می‌رسد، با ابتکارات وزارت نفت دولت سیزدهم تهدید تشدید انبارش میعانات گازی و محدودیت در تولید گاز، اکنون به فرصت صادرات میعانات گازی و افزایش ارزآوری برای کشور تبدیل شده است. علاوه بر ۳ برابر شدن صادرات میعانات گازی، طبق اعلام وزارت نفت، صادرات نفت خام نیز در دولت سیزدهم دو برابر شده است.



منبع

برچسب ها :

ناموجود