وزیر برگزیت موضع سیاسی خود را درباره توافق ایرلند تغییر دهد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، «ماروس شوویچ» کمیسر اتحادیه اروپا، از «دیوید فراست» وزیر برگزیتِ انگلیس، خواست تا موضع سیاسی خود نسبت به پروتکل ایرلند شمالی را تغییر داده و بپذیرد که نمی‌تواند تغییری در برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) بوجود بیاورد. این سخنان شوویچ پس از مصاحبه اخیر فراست

کد خبر : 8799
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 نوامبر 2021 - 21:01
وزیر برگزیت موضع سیاسی خود را درباره توافق ایرلند تغییر دهد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، «ماروس شوویچ» کمیسر اتحادیه اروپا، از «دیوید فراست» وزیر برگزیتِ انگلیس، خواست تا موضع سیاسی خود نسبت به پروتکل ایرلند شمالی را تغییر داده و بپذیرد که نمی‌تواند تغییری در برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) بوجود بیاورد.

این سخنان شوویچ پس از مصاحبه اخیر فراست انجام شد که در آن وزیر انگلیس خواستار «افزایش فوریت‌ها در مذاکرات حل اختلاف برسر بررسی و کنترل کالا‌هایی شد که از انگلیس به ایرلند شمالی صادر می‌شوند.»

اظهارات هر دو مقام اروپایی بیانگر آن است که دو طرف در مذاکرات برسر پروتکل ایرلند شمالی بسیار اختلاف نظر دارند و نزدیکی عقیده ندارند.

رئیس کمیسیون اروپا در اظهارات خود گفت: «از سخنان فراست به شدت متعجب شدم، زیرا گاهی حس می‌کنم من تنها شخصی هستم که بر الزام افزایش فوریت در حصول راه‌حل پافشاری می‌کند. ما در تاریخ ۳۰ ژوئن راه‌حلی برای مسائل دارویی ارائه کردیم، اما انگلیس همچنان در حال عقب‌نشینی است.»

او در ادامه افزود: «لرد فراست به من گفت که برای او فرآیند از محتوی مهم‌تر است و من تاکنون منتظر بودم تا راه‌حلی مشترک با یکدیگر ارائه دهیم، اما متأسفانه باید بگویم تا امروز این‌گونه نبوده است.»

پروتکل ایرلند شمالی که در اکتبر سال ۲۰۲۰ به امضای نخست‌وزیر انگلیس ‏رسید، بخشی از توافق‌نامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت ‏است که بر اساس آن لندن به طور رسمی در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ از اتحادیه ‏اروپا خارج شد. ‏

بر اساس این پروتکل، نباید واردات کالا و خدمات از اتحادیه اروپا به ایرلند ‏شمالی مشمول تعرفه‌های گمرکی انگلیس شود و لندن ملزم به رعایت ‏قوانین اتحادیه اروپا در زمینه تجارت کالا و خدمات است که تعرفه گمرکی صفر درصدی را ‏برای واردات و صادرات کالا و خدمات در نظر گرفته است.

از طرفی‏، مقامات انگلیس اصرار دارند که نمی‌توانند واردات کالا از اتحادیه اروپا به ایرلند ‏شمالی را تحمل کنند، زیرا این امر می‌تواند بر بازار داخلی انگلیس آسیب ‏برساند. از سوی دیگر، لندن می‌خواهد بسیاری از کالا‌های خود را به ایرلند ‏شمالی و بدون رعایت استاندارد‌های اروپایی ارسال کند، که عملاً به عنوان ‏بخشی از بازار واحد اروپا، ملزم به اجرای قوانین گمرکی این اتحادیه و پیروی ‏از قوانین آن درمورد استاندارد‌های محصول است.

انگلیس ۱۶ شهریور ماه سال جاری گفته بود بار دیگر اجرای بازرسی‌های مرزی بر روی کالا‌های عبوری از مرز ایرلند شمالی را به تعویق می‌اندازد، اما اتحادیه اروپا در واکنش به آن اعلام کرد تعویق را نمی‌پذیرد و بر روی تمدید آن مجددا با انگلیس مذاکره نخواهد کرد.

اما پس از آن اعلام شد که انگلیس و اتحادیه اروپا وارد دور جدیدی از مذاکرات پسا برگزیت می‌شوند تا برای جلوگیری از جنگ تجاری احتمالی بین طرفین چاره‌ای بیندیشند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود