وقتی اسرائیل به دوستانش هم رحم نمی‌کند

روزنامه «دیلی میل» در گزارشی مفصل مدعی شده که روسیه حدود یک سال است گوشی لیز تراس، نخست وزیر مستعفی انگلیس را زمانی که نخست وزیر بوده، شنود و تمام پیام‌های حساس و خصوصی وی را ذخیره سازی کرده است. این روزنامه می‌گوید هکر‌های تلفن همراه لیز تراس حدود یک سال است تمام مکالمات و

کد خبر : 64374
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 1 نوامبر 2022 - 4:29
وقتی اسرائیل به دوستانش هم رحم نمی‌کند

روزنامه «دیلی میل» در گزارشی مفصل مدعی شده که روسیه حدود یک سال است گوشی لیز تراس، نخست وزیر مستعفی انگلیس را زمانی که نخست وزیر بوده، شنود و تمام پیام‌های حساس و خصوصی وی را ذخیره سازی کرده است.

این روزنامه می‌گوید هکر‌های تلفن همراه لیز تراس حدود یک سال است تمام مکالمات و پیام‌های خانم نخست وزیر سابق را زیر نظر داشتند و تمام آن‌ها را در جایی دانلود و ذخیره کرده اند.

ولی این سوال حالا مطرح می‌شود آیا روسیه واقعا اطلاعات تلفن همراه لیز تراس را هک کرده و برای چه منظوری این هک را برای مدت‌ها پنهان نگاه داشته است. آیا این برای نخستین بار است که تلفن همراه مقامات انگلیس هک می‌شود؟ هر بار پای چه جاسوس افزار‌هایی در میان بوده است؟

شاید کمتر کسی در حوزه اخبار باشد که حداقل یک بار نام بدافزار پگاسوس را نشنیده باشد. بدافزاری که مدیریت آن در دست اسرائیل است و بار‌ها خبر نفوذ آن به تلفن‌های همراه مقامات اروپایی سر و صدا به پا کرده است.

برای نخستین بار بود که خبر هک شدن تلفن همراه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه توسط پگاسوس جنجال به پا کرد. حالا چند روزی پس از رسانه‌ای شدن این خبر و تلاش انگلیسی‌ها برای مقصر جلوه دادن روسیه در این شنود در نهایت مقاماتی از خودشان، دستشان را رو کردند.

الکس یانگر، رئیس پیشین سرویس جاسوسی خارجی انگلیس (ام آی ۶) گفته احتمال دارد این بار هم کار پگاسوس باشد چراکه به گفته او کشورش در مسائل امنیتی ضعف دارد و باید آموزش ببیند.

اما پگاسوس را بسیاری به عنوان خطرناکترین جاسوس نامرئی هوشمند می‌شناسند. جاسوسی که موزیانه به تلفن همراه و سیستم‌های هوشمند نفوذ کرده و تمام اطلاعات را اعم از خصوصی‌ترین آن‌ها را در اختیار کاربر هدف قرار می‌دهد.

این بدافزار را اسرائیلی‌ها طراحی کرده اند و ظاهراً هم از سال ۲۰۱۶ از آن برای جمع آوری اطلاعات و جاسوسی در مورد تلفن‌های همراه اهداف خود استفاده می‌کردند. بسیاری از دولت‌های غربی در حال حاضر معتقدند با گذشت زمان این بدافزار پیشرفت کرده و الان در مرحله خطرناکی قرار دارد به طوری که کاربر به هیچ عنوان متوجه ورود این جاسوس افزار به شبکه موبایل خود نمی‌شود و همه مراحل به صورتی نامحسوس اجرا می‌شود.

پگاسوس این توانایی را دارد که تمام پیامها، پست‌های صوتی، اسناد، فیلمها، تصاویر و حتی داده‌های اپلیکیشینی را جمع آوری و برای کاربر هدف ارسال کند. برای همین است بسیاری این جاسوس افزار را در حال حاضر خطرناکترین بدافزار موجود می‌دانند و وقتی رد پای آن در جاسوسی از تلفن همراه مقامی از غربی‌ها باز می‌شود تقریباً همه نگران می‌شوند.

چند ماه پیش خبری منتشر شد که نشان می‌داد برخی مقامات ارشد کمیسیون اروپا هدف این جاسوس افزار قرار گرفته اند و اطلاعاتشان فاش شده است. با این که در سال‌های اخیر اسرائیل از طریق این جاسوس افزار توسط تلفن‌های همراه بسیاری از دوستان خود در اروپا و آمریکا را هک کند، ولی جز در مواردی که فقط محکومیت ظاهری بوده غربی‌ها تلاش کرده اند با سکوت دست اسرائیل را در این نوع از جاسوسی‌ها باز بگذارند تا جایی که به نظر می‌رسد اسرائیل باید سایر جنایت‌هایی که انجام و کشتار‌هایی که انجام می‌دهد در عرصه سایبری هم دارای مصونیت عجیبی است که می‌تواند این بازی کثیف را تا جایی که بخواهد پیش ببرد و اطلاعاتی که لازم دارد را جمع آوری کند.

در این میان میدل ایست مانیتور در گزارشی که در ماه‌های گذشته به انتشار رسیده به فعالیت‌های قابل توجه اسرائیل در امر «جاسوسیِ بین المللی» پرداخته و به طور خاص تاکید کرده که رژیم صهیونیستی حتی در جاسوسی از نزدیکترین متحدان خود نظیر انگلیس و آمریکا نیز هیچ حد و مرزی را پیش روی خود نمی‌بیند و صرفا با تکیه بر اقدامات حذفی و خصومت آمیز سعی دارد تا جای ممکن فضا را برای تنفس و ادامه حیات خود فراهم کند.

سخنانی که به خوبی نشان می‌دهد اسرائیل برای رسیدن به اهداف خود و هر رابطه‌ای اعم از دوستانه در عرصه‌های بین المللی و ژئوپلیتیکی و یا حتی آن‌هایی که دشمن خود می‌داند را کنار زده و برای عملی کردن نقشه هایش حتی به دوستانش هم رحم نمی‌کند.

برچسب ها :

ناموجود