ویتامینی که از بروز دیابت جلوگیری می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : ویتامین K یک ریز مغذی است که به دلیل نقش کلیدی اش در فرایند لخته شدن خون، به ویژه گاما کربوکسیلاسیون، شناخته می‌شود. سال هاست تصور می‌شود که این ویتامین و در نتیجه گاما کربوکسیلاسیون ممکن است در کاهش خطر دیابت نیز نقش داشته باشند. نتایج چندین مطالعه نشان داد: کاهش مصرف ویتامین

کد خبر : 147834
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 23 می 2023 - 15:14
ویتامینی که از بروز دیابت جلوگیری می‌کند



آفتاب‌‌نیوز :

ویتامین K یک ریز مغذی است که به دلیل نقش کلیدی اش در فرایند لخته شدن خون، به ویژه گاما کربوکسیلاسیون، شناخته می‌شود. سال هاست تصور می‌شود که این ویتامین و در نتیجه گاما کربوکسیلاسیون ممکن است در کاهش خطر دیابت نیز نقش داشته باشند.

نتایج چندین مطالعه نشان داد: کاهش مصرف ویتامین K با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است. با این حال، مکانیسم‌های بیولوژیکی که نقش محافظتی ویتامین K در برابر دیابت را ثابت کنند، تاکنون ناشناخته باقی مانده اند.

در این مطالعه، تیم تحقیقاتی نشان داد: آنزیم‌های دخیل در گاما کربوکسیلاسیون و مورد استفاده توسط ویتامین K، به فراوانی در سلول‌های بتای پانکراس وجود دارند؛ سلول‌هایی که وظیفه اصلی آن‌ها ترشح انسولین است.

دانشمندان اظهار داشتند: ما پروتئین جدیدی به نام ERGP را شناسایی کرده ایم که نقش مهمی در حفظ سطوح فیزیولوژیکی کلسیم در سلول‌های بتا دارد و در نتیجه از اختلال در ترشح انسولین جلوگیری می‌کند.

محققان اضافه کرده اند: یافته‌های این مطالعه نشان داده اند که ویتامین K می‌تواند راه‌های جدیدی را برای پیشگیری از دیابت باز کند و به کاربرد‌های درمانی جدیدی برای دیابت نوع ۲ منجر شود.

یافته‌های تحقیقاتی در مجله Cell Reports منتشر شده اند.



منبع

برچسب ها :

ناموجود