پایان جشنواره ملی موسیقی آواها؛ دهگلانی‌ها سنگ تمام گذاشتند

آفتاب‌‌نیوز : پنجمین جشنواره ملی موسیقی آوا‌ها و نوا‌های لیلاخ با همت و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و همکاری فرمانداری، شهرداری و انجمن موسیقی دهگلان به مدت ۲ شب از ساعت هفت شب تا ۱۱ برگزار شد. در این جشنواره پنج گروه خارج از استان، یک گروه از اقلیم کردستان

کد خبر : 148687
تاریخ انتشار : شنبه 27 می 2023 - 17:22
پایان جشنواره ملی موسیقی آواها؛ دهگلانی‌ها سنگ تمام گذاشتند



آفتاب‌‌نیوز :

پنجمین جشنواره ملی موسیقی آوا‌ها و نوا‌های لیلاخ با همت و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و همکاری فرمانداری، شهرداری و انجمن موسیقی دهگلان به مدت ۲ شب از ساعت هفت شب تا ۱۱ برگزار شد.

در این جشنواره پنج گروه خارج از استان، یک گروه از اقلیم کردستان عراق و هشت گروه موسیقی سنتی داخل استان و ۶ تکنواز، مهمان مردم شهر دهگلان و شهر‌های اطراف بودند و برای علاقمندان به موسیقی سنتی و فولکلور برنامه اجرا کردند.

مردم شهر دهگلان و حتی برخی از شهر‌های استان در این ۲ شب با حضور کم نظیر خود در این جشنواره سنگ تمام گذاشتند و با اینکه این جشنواره در فضای باز برگزار شد و گاهی نم نم باران و سوز هوا نیز با آوای موسیقی همراه می‌شد، اما مردم برای دقایقی هرچند کوتاه هم محل را ترک نکردند.

بیت، حیران، سیاچمانه، هوره، لاوک و و مه قام از بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره موسیقی لیلاخ بود که برای حمایت و پاسداشت موسیقی اصیل ایرانی به خصوص موسیقی فولکلور مناطق کردنشین بویژه موسیقی منطقه لیلاخ برگزار شد.

دهگلان در عرصه موسیقی فولکلور سرآمد است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در حاشیه برگزاری این رویداد هنری اظهار کرد: شهرستان دهگلان به خاطر داشتن سرمایه‌های اجتماعی مشهور و تنوع و تکثر انواع آوا‌ها در عرصه موسیقی فولکلور، همواره سرآمد بوده و برگزاری چهار دوره جشنواره منطقه‌ای موسیقی لیلاخ بیانگر این موضوع است.

علی اضغر دریایی با بیان اینکه جشنواره‌های هنری در ترویج نشاط اجتماعی و امید آفرینی در جامعه موثر هستند، گفت: جشنواره‌های عرصه موسیقی که در سراسر استان و به تناسب استعداد و توانایی‌های فرهنگی و هنری هر شهرستان برگزار خواهد شد از برنامه‌های اصلی در سال جاری است.

وی ضمن تقدیر از حضور گسترده و بی نظیر مردم از اجرای گروه‌های موسیقی ابراز امیدواری کرد چنین برنامه‌هایی همواره با استقبال گسترده مردم استان همراه باشد و بتوانیم ساعاتی خوش را برای مردم استان رقم بزنیم.

در افتتاحیه این جشنواره و در راستای مستندسازی و ترویج فرهنگ مکتوب عرصه موسیقی، از تارنمای انجمن موسیقی شهرستان دهگلان رونمایی شد.

در دومین و آخرین شب این جشنواره اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان و چند تن از معاونان ایشان نیز در مراسم و در میان مردم حضور پیدا کردند.

جشنواره لیلاخ به صورت سالیانه برگزار می‌شود

زارعی کوشا ضمن تقدیر از حضور باشکوه و گسترده مردم از این جشنواره گفت: منطقه لیلاخ از نظر فرهنگی، هنری و موسیقی دارای تاریخی کهن است، بنابراین جشنواره موسیقی لیلاخ به صورت سالیانه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم این شهرستان مردمانی سخت کوش و پرتلاش در زمینه کشاورزی هستند و زمین را به طلا تبدیل می‌کنند، افزود: کشاورزی این منطقه به گونه‌ای است که استان متکی به کشاورزی دهگلان است.

استاندار کردستان با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای فراهم کردن زمینه توسعه هرچه بیشتر این منطقه بکار خواهیم بست، گفت: تلاش می‌کنیم مردم شهرستان دهگلان در آینده‌ای نزدیک از آب شرب گوارای سد آزاد برخوردار شوند.

پنجمین جشنواره ملی موسیقی آوا‌ها و نوا‌های محلی لیلاخ امسال به صورت غیررقابتی برگزار شد و گروه‌های حاضر در این جشنواره بنا به اجرا‌های انجام شده براساس سبک و سیاق علمی عرصه موسیقی و همچنین میزان استقبال تماشاچیان از گروه‌ها برای جشنواره‌های دیگر نیز دعوت می‌شوند و به صورت ویژه امکان اجرای موسیقی را خواهند داشت.

پنجمین جشنواره ملی موسیقی آوا‌ها و نوا‌های لیلاخ چهارم و پنجم خردادماه در شهرستان دهگلان برگزار شد.



منبع

برچسب ها :

ناموجود