چرا اوکراین نمی‌تواند جنگ فرسایشی را در زمستان تحمل کند؟

سدریک لِیتون، سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی آمریکا و تحلیلگر نظامی شبکه سی ان ان با بررسی وضعیت تحولات اوکراین ادعا کرد:  روسیه به حملات خود به زیرساخت‌های اوکراین ادامه می‌دهد. این راهبرد که روس‌ها در پیش گرفته اند به گونه‌ای طراحی شده است که همزمان با تغییر آب و هوا باشد. از جملهِ این اهداف

کد خبر : 68115
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 29 نوامبر 2022 - 10:14
چرا اوکراین نمی‌تواند جنگ فرسایشی را در زمستان تحمل کند؟

سدریک لِیتون، سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی آمریکا و تحلیلگر نظامی شبکه سی ان ان با بررسی وضعیت تحولات اوکراین ادعا کرد:  روسیه به حملات خود به زیرساخت‌های اوکراین ادامه می‌دهد. این راهبرد که روس‌ها در پیش گرفته اند به گونه‌ای طراحی شده است که همزمان با تغییر آب و هوا باشد. از جملهِ این اهداف زیرساخت‌های اوکراین به ویژه شبکه برق و به دنبال آن سیستم گرمایش است. وضع جنگ به این تغییرات جوی بستگی دارد، آب و هوای زمستانی در تک تک مناطق این کشور، عامل تعیین کننده خواهد بود.

این تحلیلگر آمریکایی در ادامه گفت: فکر می‌کنم کاری که اوکراینی‌ها احتمالاً انجام خواهند داد این است که با توجه به شرایط آب و هواییِ گرم‌تر در جنوب، بیشتر به سمت جنوب حرکت کنند و در صورت ساخت یا تعمیر پلِ رود دنیپرو، از این پل عبور کنند و به حرکت رو به جلویِ خود، ادامه دهند. یکی از مسائلی که می‌تواند آن‌ها را از تسلط بر آن موضع باز دارد، آب و هوا است و اگر هوا بسیار گرم شود، احتمالاً زمین گِلی خواهد شد و مشکلاتی برای حرکت نیرو‌های اوکراینی به وجود خواهد آمد که مانع محاصره کردن نیرو‌های روسی و بیرون راندن آن‌ها از آن مناطق خواهد شد.

به عقیده لیتون کار دیگری که آن‌ها می‌توانند انجام دهند، حرکت به سمت مناطق شرقی است. این مناطق در ماه‌های زمستان خیلی سریع بسیار سرد می‌شوند. این به آن معنا نیست که از حرکت آن‌ها جلوگیری می‌شود، اما بخشی از این مناطق توسط نیرو‌های روسیه یا نیرو‌های لوهانسک و دونتسک آزاد شده است؛ بنابراین آنچه احتمالا در شرق مشاهده خواهد شد درگیری پر افت و خیز میان دو طرف است.

این تحلیلگر درخصوص راهبرد روسیه نیز ادعا کرد راهبرد روسیه کاهش قدرت نظامی اوکراین است. آن‌ها تلاش می‌کنند جبهه‌های جنوب و شرق را با ثبات کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند از هرگونه طوفانی که احتمالاً در ماه‌های زمستانی رخ می‌دهد دوری کنند.  

او در پایان نیز مدعی شد اوکراینی‌ها تا آنجا که ممکن است بر «جنگِ تحرکی» (داشتن تحرک در جنگ) تکیه خواهند کرد. آن‌ها می‌خواهند پیش از این که به دلیل شرایط آب و هوایی، تدارکاتی، یا ملاحظات سیاسی، متوقف شوند، سرزمین‌های خود را بازپس گیرند. اوکراینی‌ها نمی‌توانند «بن بست» (جنگ فرسایشی و طولانی) را تحمل کنند، اما روس‌ها خواهان این نوع جنگ هستند و این دو نوع مختلفِ جنگ (جنگ فرسایشی، در برابرِ جنگ تحرکی) در میادین اوکراین در حال رخ دادن است.

برچسب ها :

ناموجود