چین به دنبال تسلط بر جنوب شرقی آسیا نیست

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتد پرس، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین اعلام کرد: «پکن به دنبال تسلط بر آسیای جنوب شرقی یا هژمونی بر همسایگان خود نخواهد بود.»

وی امروز (دوشنبه) در جریان کنفرانس مجازی با ۱۰ عضو انجمن کشور‌های جنوب شرق آسیا (آسه آن) به مناسبت سی امین سالگرد روابط طرفین سخنرانی کرد.

شی گفت: «چین قاطعانه با هژمونیسم و سیاست قدرت مخالف و مایل به حفظ روابط دوستانه با همسایگان خود و صلح پایدار در منطقه است و مطلقاً به دنبال هژمونی یا حتی کمتر از آن نیست.»

رئیس جمهور چین صلح را جزء اولویت های منافع مشترک همه طرف‌ها عنوان و اعلام کرد که چین حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از درگیری به کار خواهد گرفت. حافظ صلح منطقه، پافشاری بر گفت‌وگو و برخورد با عوامل منفی مختلف که صلح را تهدید می‌کند، نیازمند همکاری کشورهاست. باید چندجانبه گرایی واقعی را تمرین و بر رسیدگی به مسائل بین المللی و منطقه‌ای از طریق مذاکره پافشاری کرد.

نیروی دریایی و گارد ساحلی چین به دنبال جلوگیری از تحرک کشور‌های منطقه و بهره برداری آنها از منابع مناطق اقتصادی خود بوده اند و به شدت با عملیات آمریکا و سایر نظامیان خارجی در این منطقه مخالف است. چین و آسه‌آن سال‌هاست در حال مذاکره درباره اقدامی برای رسیدگی به امور دریای جنوبی چین هستند، اما این مذاکرات اخیراً پیشرفت چندانی نداشته است.

چین همچنان یک بازار حیاتی برای کشور‌های آسیای جنوب شرقی و منبع سرمایه گذاری است و آسه آن تلاش کرده است از درگیری با پکن جلوگیری کند. چین همچنین روابط قوی با اعضای آسه آن، کامبوج و لائوس دارد.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا