چین گشت دریایی در تنگه تایوان انجام داد

پس از آنکه وزیر دفاع چین سفر هیات کنگره آمریکا با یک هواپیمای نظامی به تایوان را محکوم کرد، ارتش چین اعلام کرد، یک گشت زنی آمادگی رزمی در جهت تنگه تایوان انجام داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از سخنگوهای ارتش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، هدف این گشت زنی صحبت‌ها و اقدامات اشتباه کشورهای مربوطه در مورد موضوع تایوان و فعالیت نیروهای استقلال طلب در تایوان بود.

تنش‌ها بین چین و تایوان در ماه‌های گذشته شدت گرفته و تایوان بیش از یکسال است که ماموریت‌های نظامی چین شامل پرواز جنگنده‌های این کشور بر فراز حریم هوایی خود را محکوم کرده و از آنها شکایت می‌کند.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که شش جنگنده ارتش چین شامل چهار جنگنده جی-۱۶۹ و دو هواپیمای شناسایی روز سه شنبه وارد حریم دفاع هوایی جنوب غرب شدند.

چند خبرنامه تایوانی روز سه شنبه گزارش کردند که تنی چند از مقام‌های مجلس نمایندگان آمریکا و سنا که نامشان فاش نشده با یک هواپیمای نظامی این کشور، وارد تایپه شدند.

“سو تسنگ چانگ”، نخست وزیر تایوان امروز (چهارشنبه) در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره این سفر گفت، روابط دو طرف بسیار مهم است و به این دیدارهای مشترک بین دوستان احترام می‌گذارد.

وی بدون ذکر جزئیات بیشتر گفت، دولت تایوان مدیریت مناسبی را بر اساس نیازهای دو طرف خواهد داشت.

موسسه آمریکایی در تایوان که سفارت دوفاکتوی آمریکا در این جزیره است نیز به جزئیات این سفر اشاره‌ای نکرده است.

وزارت دفاع چین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: اعضای کنگره آمریکا با یک هواپیمای نظامی وارد تایوان شدند و ما مخالف این مساله هستیم و به شدت آن را محکوم می‌کنیم.

یکی از سخنگوهای دفتر امور تایوان در چین نیز این سفر را محکوم کرد اما قریب‌الوقوع بودن جنگ را رد کرد.

ژو فنگلیان، سخنگوی این دفتر امروز گفت:‌ ما به همه تاکید داریم تا شایعات را باور نکنند و به اشاعه آن دامن نزنند.

پنتاگون نیز گفت که سفر هیات کنگره با هواپیمای نظامی امری غیرعادی نیست.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون نیز به ذکر جزئیات این سفر نپرداخت اما گفت که این دومین باری است که هیاتی از کنگره آمریک به تایوان در سال جاری میلادی سفر می کند و این امری غیرمعمول نیست.

چین استفاده از زور را برای تحت کنترل درآوردن تایوان رد نکرده است.

در ژوئن سال جاری میلادی، وزارت دفاع چین سفر یک هفته‌ای سه سناتور آمریکایی به تایوان را با یک هواپیمای نظامی محکوم کرده و آن را “تحریک سیاسی زننده‌ای” توصیف کرد که غیرمسئولانه و خطرناک است.

انتهای پیام

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا