کارخانه‌های خوراک دام و طیور ۳۰ درصد ظرفیت تولید می‌کنند/ارز تغییر کرد ولی وعده‌ها عملیاتی نشد

مدیر عامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور و آبزیان گفت: تولید فعلی کارخانه‌های خوراک دام و طیور کمتر از ۳۰درصد ظرفیتشان یعنی ۷ میلیون تن آن هم با مشکلات بسیار زیاد است. به گزارش ایسنا، مجید جعفری در هفتمین نمایشگاه خوراک دام و طیور و آبزیان با بیان اینکه صنعت خوراک از دهه ۳۰

کد خبر : 88936
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 10 ژانویه 2023 - 20:01
کارخانه‌های خوراک دام و طیور ۳۰ درصد ظرفیت تولید می‌کنند/ارز تغییر کرد ولی وعده‌ها عملیاتی نشد



مدیر عامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور و آبزیان گفت: تولید فعلی کارخانه‌های خوراک دام و طیور کمتر از ۳۰درصد ظرفیتشان یعنی ۷ میلیون تن آن هم با مشکلات بسیار زیاد است.

به گزارش ایسنا، مجید جعفری در هفتمین نمایشگاه خوراک دام و طیور و آبزیان با بیان اینکه صنعت خوراک از دهه ۳۰ تشکیل و اولین کارخانه از دهه ۴۰ آغاز به کار کرد گفت: در حال حاضر طبق آخرین آمار ۸۵۲ کارخانه به طور رسمی  در کشور مشغول به کار هستند که ظرفیت تولید آنها طبق پروانه بهره برداری ۲۸ میلیون تن در سال است ولی تولید فعلی آنها کمتر از ۳۰ درصد  یعنی ۷ میلیون تن آنهم با مشکلات بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: با تبدیل ارز ترجیحی به نیمایی وعده‌های بسیاری داده شد اما از ۸ ماهه گذشته تا به امروز اقدامات به خصوصی در این زمینه انجام نشده است.‌ مثلا قرار بود تسهیلاتی به تولیدکنندگان اختصاص یابد ولی در ۸ ماهه گذشته تا امروز تسهیلات ۱۸ درصد هم دریافت نکردیم.

مدیر عامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور و آبزیان اضافه کرد: مسئولان وعده دادند در ازای جراحی‌اقتصادی کاری کنند تا به بازار مصرف لطمه وارد نشود اما امروز سرانه مصرف مرغ از ۳۱ کیلوگرم به زیر ۲۰کیلو رسیده است.

به گفته وی، اگر به این صنعت کمک نشود، سرمایه‌های بسیاری می‌خوابد و افراد زیادی شغلشان را از دست می‌دهند.

جعفری تصریح کرد: در سالهای قبل صادرات خوراک دام به کشورهای دیگر ممنوع بود. وعده داده‌اند که با تغییر نرخ ارز صادرات آزاد شود. در این ۸ ماهه گذشته تا امروز صادراتی انجام نشده است.

وی همچنین در پایان گفت: کارخانه‌ها باید ۲۵ درصد درآمدشان را مالیات دهند که عدد زیادی است. در حالی که صنعت کشاورزی از پرداخت مالیات معاف است. بخش کشاورزی در پرداخت بیمه کارکنان از سهم کارفرما معاف است ولی برای کارخانه‌ها اینطور نیست. همچنین هزینه انرژی نیز زیاد است و به طور کل صنعت خوراک دام و طیور به شدت درگیر مشکلات است و امیدواریم این نمایشگاه‌ها کمکی به این صنعت باشد.

انتهای پیام



منبع

برچسب ها :

ناموجود