کرواسی قرارداد خرید ۱۲ جنگنده از فرانسه را امضا کرد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ریپابلیک ورلد، کرواسی قراردادی را برای خرید ۱۲ جت جنگنده رافال از فرانسه به ارزش نزدیک به یک میلیارد یورو امضا کرد. به گفته مقامات کرواسی، جنگنده‌های جدید فرانسوی، نیروی هوایی این کشور را به میزان قابل توجهی تقویت خواهد کرد. در جریان سفر امانوئل مکرون، رئیس

کد خبر : 9190
تاریخ انتشار : جمعه 26 نوامبر 2021 - 15:03
کرواسی قرارداد خرید ۱۲ جنگنده از فرانسه را امضا کرد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ریپابلیک ورلد، کرواسی قراردادی را برای خرید ۱۲ جت جنگنده رافال از فرانسه به ارزش نزدیک به یک میلیارد یورو امضا کرد. به گفته مقامات کرواسی، جنگنده‌های جدید فرانسوی، نیروی هوایی این کشور را به میزان قابل توجهی تقویت خواهد کرد.

در جریان سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به کرواسی قرارداد خرید هواپیمای جنگی به امضا رسید. این اولین سفر رئیس جمهور فرانسه به کرواسی از زمان جدایی این کشور از یوگسلاوی سابق در جنگ ۱۹۹۱-۱۹۹۵ بود.

آندری پلنکوویچ، نخست وزیر کرواسی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مکرون گفت: «خرید هواپیما‌ها از نظر راهبردی چیزی است که ما آن را تغییر دهنده بازی به نفع کرواسی می‌دانیم. جنگنده‌های جدید به ما این توانایی را می‌دهد که دیگران نتوانند نگاهی به قلمرو ما داشته باشند. با این خرید ما به صادرکنندگان امنیت و ثبات در جنوب شرقی اروپا تبدیل شویم.»

رئیس جمهور فرانسه نیز اعلام کرد: «قرارداد هواپیما روابط دوجانبه فرانسه و کرواسی را تقویت و به وضعیت دفاعی اروپا کمک خواهد کرد.»

قصد خرید هواپیما‌های فرانسوی که در ماه مه اعلام شد، پس از یک روند طولانی مناقصه انجام شد و با تاخیر فراوان همراه بود. انتخاب‌های دیگر کرواسی خرید F-۱۶‌های جدید آمریکا، هواپیما‌های جدید JAS-۳۹ Gripen سوئد و F-۱۶‌های رژیم صهیونیستی بود.

مقامات کرواسی پیشتر گفته بودند که ارزش خرید جنگنده‌ها ۹۹۹ میلیون یورو است و شامل ۱۰ فروند هواپیمای تک سرنشینه و دو هواپیمای ۲ نفره F۳R Rafale دو موتوره است. شش جنگنده اول قرار است در سال ۲۰۲۴ تحویل داده شوند و مابقی در سال‌های آینده تحویل داده خواهد شد.

جت‌های فرانسوی خریداری شده جایگزین چند میگ ۲۱ دوران شوروی خواهند شد که برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ ساخته شده بودند. بیشتر میگ‌های کرواسی در اصل از ارتش یوگسلاوی ربوده شده بودند که سعی در جلوگیری از جدایی کرواسی از فدراسیون سابق داشت.

کرواسی یکی از اعضای ناتو و اتحادیه اروپاست که در یک مسابقه تسلیحاتی با صربستان به سر می برد. این در حالی است که صربستان به تازگی شش فروند جنگنده میگ-۲۹ کارکرده را از روسیه و چهار فروند دیگر از این نوع جنگنده را از بلاروس خریداری کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود